MS Windows
briani 27239
Opdatering af windows xp og ie 6 - hvor ma~
Fra : Heidi

Dato : 11-03-02 18:57

Jeg kigger jævnligt på url:http://www.microsoft.com/downloads/search.asp?LangID=3&LangDIR=DA efter danske opdateringer til windows
xp og
ie 6 - men er kommet til at tænke på, om det er nødvendigt at hente
alle opdateringer, hvis man ikke har hentet nogen i en periode?

Hvis der feks. er kommet en opdatering til xp den 1. marts der hedder
Q31xxxx, og der den 5. marts er en ny der hedder Q32xxxx, vil
opdateringen fra den 5. marts så også indeholde tidligere opdateringer,
eller skal man ind og hente dem alle sammen, for at være på den sikre
side?

Og har de opdateringer man kan hente på disse sider noget med
Windows update at gøre? Jeg undrer mig over, hvorfor det hele ikke
er samlet ét sted, men det er måske fordi jeg kigger det forkerte sted?

På forhånd tak.

--
Mvh. Heidi
SVAR VENLIGST I GRUPPEN, OG IKKE PR. MAIL!!

Fra : Snuden

Dato : 11-03-02 20:08

On Mon, 11 Mar 2002 18:56:58 +0100, "Heidi" <nospamheidi@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
>ie 6 - men er kommet til at tænke på, om det er nødvendigt at hente
>alle opdateringer, hvis man ikke har hentet nogen i en periode?

Det kommer lidt an på....

> [...]
>opdateringen fra den 5. marts så også indeholde tidligere opdateringer,
>eller skal man ind og hente dem alle sammen, for at være på den sikre

Hvis der ikke _specifikt_ står det er en cumulative opdatering eller
en service pack skal du hente dem alle sammen for at være sikker på at
få det hele med.. p... irriterende hvis man skal boote mellem hver
update :)

>Og har de opdateringer man kan hente på disse sider noget med
>Windows update at gøre? Jeg undrer mig over, hvorfor det hele ikke
>er samlet ét sted, men det er måske fordi jeg kigger det forkerte sted?

Windows Update er et slags
"kig-her-for-de-mest-populære-og/eller-mest-kritiske-opdateringer"..
det er bestemt en god ide men man får desværre ikke det hele med

Hvis du vil være sikker på at du har fået alt med så prøv microsofts
"hfnetchk" utility; en kommando-linie baseret dims der checker at du
har alle opdateringer installeret. _Den_ får det hele med, så længe vi
snakker Windows og IE (den er ikke gearet til Office). Dvs. den
fortæller dig hvad du mangler. Du skal selv hente og installere de
evt. manglende patches.

Hfnetchk kan hentes her:

http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=31154&area=featured&ordinal=2

Mvh

Snuden

Fra : Madsen

Dato : 11-03-02 21:29

Snuden skrev:

> Hvis du vil være sikker på at du har fået alt med så prøv microsofts
> "hfnetchk" utility; en kommando-linie baseret dims der checker at du
> har alle opdateringer installeret.

Det er nemlig et rigtig smart værktøj. Jeg fik også et råd fra en her i
gruppen om at bruge det og det fungerer glimrende. F.eks. har jeg lige
opdaget at jeg skal have hentet nogle opdateringer til Win2000 SP2.

* WINDOWS 2000 SP2

Note MS01-022 Q296441
Please refer to Q306460 for a detailed explanation.

Patch NOT Found MS02-008 Q318203
File C:\WINNT\system32\msxml3.dll has a file version that is less
than what is expected however the checksum is valid.

Patch NOT Found MS02-013 Q300845
File C:\WINNT\system32\msjava.dll has a file version that is less
than what is expected however the checksum is valid.

Patch NOT Found MS02-014 Q313829
File C:\WINNT\system32\shell32.dll has a file version that is less
than what is expected however the checksum is valid.

* INTERNET EXPLORER 6 GOLD

Patch NOT Found MS02-009 Q318089
File C:\WINNT\system32\vbscript.dll has a file version that is less
than what is expected however the checksum is valid.

Ikke en eneste af ovenstående er tilgængelig inde på Windows Update
her hos mig.

Madsen.

Fra : Heidi

Dato : 11-03-02 22:31

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:Xns91CEDA88AA179copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk...

> [...]
> gruppen om at bruge det og det fungerer glimrende. F.eks. har jeg lige > opdaget at jeg skal have hentet nogle opdateringer til

Her har jeg så XP dansk prof.

Efter at have hentet alt det jeg får at vide jeg mangler, får jeg følgende ud
af det:

Warning: ms01-054 q309521
File c:\windows\system32\sfcfiles.dll has a file version that is greater
than what is expected, however the checksum is valid.

I ms01-054 står der noget om SP 1 til xp, og den har jeg hentet tidligere
via windows update, og den står som installeret i update oversigten.

Warning: ms01-059 q315000
File c:\windows\system32\netsetup.exe has a file version that is greater
than what is expected, however the checksum is valid.

Den har jeg også tidligere hentet og kørt - har lige prøvet at hente den
igen, og sikre mig at det var en dansk version, men den kommer stadig med når jeg kører prompten.

Hvad gør jeg for at disse to warnings ikke kommer?

Jeg synes i øvrigt generelt det er meget forvirrende med sprogversioner
osv. Jeg havde også flere af de "patch not found", som du har, hvor jeg
havde kørt en dansk version af patchen - men først da jeg hentede den
engelske version forsvandt de fra prompten...

Jeg synes generelt det her opdateringshalløj er meget forvirrende - især
fordi filerne ikke altid hedder noget med Qxxxxxx, eller også bliver der
bare refereret til at man skal hente dem fra windows update - og når
man så prøver det, så får man bare at vide at der ikke er nogle
opdateringer tilgængelige. Kan det have noget at gøre med, at den
danske version af opdateringerne endnu ikke er lavet, og at windows
update kun søger efter opdateringer på det sprog ens windows version
kører med?

Men jeg siger tak til Snuden for henvisningen til programmet - nu ved jeg
da i hvert fald hvad jeg tilsyneladende mangler, selvom jeg ikke helt kan
finde ud af at få det sidste rigtigt installeret

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 11-03-02 22:49

"Heidi" <nospamheidi@adslhome.dk> skrev i en meddelelse news:a6j7nj$ep2bh$1@ID-64059.news.dfncis.de...

> Jeg synes i øvrigt generelt det er meget forvirrende med sprogversioner
> osv.

Løsningen er at køre den engelske version og så lægge en language pack
(Multilingual User Interface Pack) på. OS kernen er så engelsk og man
kan benytte engelske updates, men sproget er dansk (eller hvad man nu vælger).
Tilsvarende findes til Office.

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Windows ICS, XP tips, Fjernstyring af PC m.m.:

Fra : Heidi

Dato : 11-03-02 22:54

"Bjarne Duelund" <_X_duelund@danbbs.dk> skrev i en meddelelse news:UD9j8.5402$RB.144553@news010.worldonline.dk...

> [...]
> kan benytte engelske updates, men sproget er dansk (eller hvad man nu vælger).

Tjo, men det er bare ikke rigtig en mulighed - jeg har den danske
version, og ikke andet, og har heller ikke lyst til at skulle betale for en
engelsk. Så jeg må jo leve med det upraktiske i, at man selv skal
lede nettet igennem for at finde ud af, hvornår de danske opdateringer
bliver tilgængelige.
Men som tidligere nævnt, finder jeg det underligt at opdateringerne
tilsyneladende først virker rigtigt, når den engelske version køres -
jfr. resultatet af den kommandoprompt.

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 11-03-02 22:58

"Heidi" <nospamheidi@adslhome.dk> skrev i en meddelelse news:a6j92c$e4qn8$1@ID-64059.news.dfncis.de...

> Men som tidligere nævnt, finder jeg det underligt at opdateringerne
> tilsyneladende først virker rigtigt, når den engelske version køres -
> jfr. resultatet af den kommandoprompt.

Jeg giver dig ret - det er en pestilens.

Men for dem der er interesserede i MUI er der mere info her:
<http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/techinfo/planning/multilingual/default.asp>

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk

Fra : Madsen

Dato : 11-03-02 23:12

Bjarne Duelund skrev:

> Men for dem der er interesserede i MUI er der mere info her:
> <http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/techinfo/planning/multilingual/default.asp>

Tak for linket Bjarne.

Madsen.

Fra : Snuden

Dato : 11-03-02 23:02

On Mon, 11 Mar 2002 22:54:04 +0100, "Heidi" <nospamheidi@adslhome.dk>
wrote:

>Men som tidligere nævnt, finder jeg det underligt at opdateringerne
>tilsyneladende først virker rigtigt, når den engelske version køres -
>jfr. resultatet af den kommandoprompt.

Det er fordi hfnetchk er bygget til de amerikanske windows versioner -
ikke de internatioaler. Formoder jeg... men den giver under alle
omstændigheder en guideline.

mvh

Snuden

Fra : Heidi

Dato : 12-03-02 10:05

"Snuden" <snudie@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:17aq8usiqcaa790lbje5l0nlhan4rge2pb@4ax.com...

> Det er fordi hfnetchk er bygget til de amerikanske windows versioner -
> ikke de internatioaler. Formoder jeg... men den giver under alle
> omstændigheder en guideline.

Men du ved ikke hvad jeg gør ved de warnings jeg får? For der får jeg
jo at vide, at jeg ikke kan installere den engelske version (i hvert fald
ved den ene af dem).

Fra : Snuden

Dato : 17-03-02 12:16

On Tue, 12 Mar 2002 10:05:26 +0100, "Heidi" <nospamheidi@adslhome.dk>
wrote:

>Men du ved ikke hvad jeg gør ved de warnings jeg får? For der får jeg
>jo at vide, at jeg ikke kan installere den engelske version (i hvert fald
>ved den ene af dem).

Sålænge den melder filversionen er _højere_ end den forventede har du
næppe noget at bekymre dig om. Hvis den er lavere skal der er et patch
på.

mvh

Snuden

Fra : Madsen

Dato : 11-03-02 23:12

Heidi skrev:

> [...]
> som du har, hvor jeg havde kørt en dansk version af patchen - men
> først da jeg hentede den engelske version forsvandt de fra

Ja, det er forvirrende og specielt på Win2000 ser det ud til.
Jeg har lige opdateret WinXP pro og det forløb planmæssigt uden at
Hfnetchk stadig melder om opdateringer der mangler. Det skyldes at
jeg kører med en engelsk WinXP. Min Win2000 er dansk og det har
ikke givet mig andet end problemer hvad opdateringer angår. Det er
sidste gang jeg køber dansk software. Det er alt for besværligt,
usikkert og bøvlet efter min mening.

Madsen.