Beregning af G-faktor
Fra : Jesper Hansen

Dato : 11-03-02 18:29

Hejsa

I et lille projekt med et rystebord, kunne jeg godt tænke mig at kunne
beregne hvor stor en G-påvirkning bordet laver på en genstand.
Men hvordan regner man det ud.
Følgende kender jeg:

Bordet ryster med en sinus frem og tilbage, og vægten kan jeg nok finde ud
af, og det samme med frekvensen og vandringen på genstanden.
Burde man så ikke kunne regne sig frem til G-påvirkningen?

Mvh Jesper Hansen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 11-03-02 18:39

Jesper Hansen wrote:

> [...]
> af, og det samme med frekvensen og vandringen på genstanden.
> Burde man så ikke kunne regne sig frem til G-påvirkningen?

Find bordets acceleration, altså differentiér to gang.

Hvis bordet har stedfunktionen s(t)=k·sin(w·t) , så er
s''(t)=-k·w²·sin(wt) .

Det betyder at størrelsen af maksimalaccelerationen er k·w². Dividér
evt. med g=9,8 m/s² hvis du ønsker at regne i de enheder.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 11-03-02 18:45

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Hvis bordet har stedfunktionen s(t)=k·sin(w·t) , så er
> s''(t)=-k·w²·sin(wt) .

Glemte at skrive at w er vinkelhastigheden (vinkelfrekvensen). Så w
måles i radianer pr. sekund (rad/s). Hvis du vil have den »cykliske«
frekvens (antal (dobbelt)svingninger pr. tidsenhed), må du dividere
w med 2·pi rad.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jesper Hansen

Dato : 12-03-02 17:11

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> wrote in message

> [...]
> måles i radianer pr. sekund (rad/s). Hvis du vil have den »cykliske«
> frekvens (antal (dobbelt)svingninger pr. tidsenhed), må du dividere

Jeg takker.
Nu er det snart en del år siden jeg har gået i skole, og jeg har aldrig
været rigtig god til formler uden konkrete tal, sååååå please?
Gider du kommer med et eksempel?

Mvh Jesper Hansen

Fra : Jes Hansen

Dato : 12-03-02 18:44

> [...]
aldrig
> været rigtig god til formler uden konkrete tal, sååååå please?

Hvis s(t) = 5·sin(3·t), så er accelerationen s''(t) = -25·sin(3·t). Den
største værdi af denne acceleration er så når sinus er størst. Da
sinus'en giver værdier mellem -1 og 1, vil den største acceleration i
dette tilfælde være 25.

Med venlig hilsen
Jes Hansen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 12-03-02 20:00

Jes Hansen wrote:

> aldrig
>
> Hvis s(t) = 5·sin(3·t), så er accelerationen s''(t) = -25·sin(3·t). Den

Læs: s''(t) = -45·sin(3·t).

I dette eksempel er der ingen måleenheder.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 12-03-02 20:07

Jesper Hansen wrote:

> [...]
> Nu er det snart en del år siden jeg har gået i skole, og jeg har aldrig
> været rigtig god til formler uden konkrete tal, sååååå please?

Lad os sige at bordet svinger mellem +0,005 meter og -0,005 meter i
højde målt i forhold til gennemsnitshøjden. Så er k=0,005 m .

Og lad os sige at bordet når maksimal højde 40 gange i sekundet, altså
at f=40 Hz. Så er w givet ved 2·pi·40 Hz = 251 s¯¹ .

Så er maks-accelerationen på k·w² = 0,005 m · (251 s¯¹)² = 316 m/s² .
Målt i enheder af g=9,8 m/s² , er dét det samme som 32g .

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jesper Hansen

Dato : 12-03-02 21:50

> [...]
>
> Så er maks-accelerationen på k·w² = 0,005 m · (251 s¯¹)² = 316 m/s² .
> Målt i enheder af g=9,8 m/s² , er dét det samme som 32g .

OK, det kan jeg forstå, tak.

Men hvad betyder alt det Jes Hansen skriver om:
>Hvis s(t) = 5·sin(3·t), så er accelerationen s''(t) = -25·sin(3·t)

Skal jeg bruge det til noget?

Mvh Jesper Hansen

Fra : Klaus Jensen

Dato : 11-03-02 22:04

"Jesper Hansen" <hansen.jesper"Remove"@get2net.dk> wrote in message

> I et lille projekt med et rystebord, kunne jeg godt tænke mig at kunne
> beregne hvor stor en G-påvirkning bordet laver på en genstand.

Æhm... Jeg bliver nødt til at spørge: Hvad pokker bruger man et rystebord
til? Parkinson-træning? ;)

- Klaus

Fra : Ivan V. Nielsen

Dato : 11-03-02 23:50

i kemi bruges det bla. til kontinuert blanding af væsker. F.eks. ved gen
analyser.

mvh ivan

Fra : Jesper Hansen

Dato : 12-03-02 17:12

"Klaus Jensen" <i@remain.anonymous.com> wrote in message
> "Jesper Hansen" <hansen.jesper"Remove"@get2net.dk> wrote in message

> Æhm... Jeg bliver nødt til at spørge: Hvad pokker bruger man et rystebord
> til? Parkinson-træning? ;)

Det bruges til at stresse elektronikkonstruktioner.

Mvh Jesper Hansen