Guldsmedesvende på valsen
Fra : Annelise Brahtz

Dato : 11-03-02 00:58

Min farfar, som i 1890 blev guldsmedesvend i Bremen, drog på valsen. Først
var han i Berlin, München og Wien, og i ca.1892 var han også en periode i
København, før han drog videre til Norge.
Hvordan kan jeg finde ud af, hvilken guldsmed han arbejdede for her i
København? Jeg har været på Stadsarkivet for et par år siden, men der havde
de ingen fortegnelser?

Mvh.
Annelise Brahtz

Fra : Henriette Idestrup

Dato : 11-03-02 07:46

Mon Kjøbenhavns Guldsmedelaug kunne tænkes at have noget.

Jeg ved dog ikke, hvor deres arkiver befinder sig. Hvis de stadig eksiserer,
ligger de måske selv inde med dem. Så kunne du jo prøve en direkte
henvendelse til dem.

Med venlig hilsen / Kind regards / Mit besten Grüßen
Henriette Idestrup

* * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Homepage: www.idestrup.dk
E-mail: idestrup@adslhome.dk
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Fra : Hans Poulsen

Dato : 11-03-02 10:16

Kære Annelise Brahtz

Må jeg en lille smule ufint koble mig på din forespørgsel om et
lignende
emne? Hvordan finder jeg ud af, om Aalborg-sølvsmeden POVEL KNUDSEN
LUND,
1726-1794, nogen sinde var på valsen i fremmede lande - eller om han i
det hele taget blev videreuddannet uden for Aalborg?

Venlig hilsen
Hans Poulsen

Fra : Birthe Larsen

Dato : 12-03-02 16:38

I Aarbog for historisk samfund for Præstø amt 1922 : Næstved- smede gennem
250 år ,findes oplysninger om lauget. Det skete, at andre end smede blev
optaget,hvis der ikke var nok til at de kunne danne deres eget laug.
f.eks.kunne guldsmede optages.
En vandrende svend måtte, uden at lade sig

optage i lauget,have lov til at tage arbejde hos en mester for 14 dage,
men skulle så med 3 dages varsel forsvinde fra byen.
(Jeg har set eks. på, at vandrende svende stod noteret i svendenes
protokol.)
Medens svendene hidtil varkommet sammen med mestreneilanghuset,skulle
de nu have deres egen "kro",hos den af mestrene, der var deres oldermand,og
et skilt skulle hænges udenfor. Her skulle de ankommende vandrende
svende søge hen, for at mestrene kunne vide,hvor dekunne finde dem,, og
oldermanden( eller krófa´ren,somhan kaldes) skulle beværte dem for en
billig penge.
--Kolding Snedkerlaugs protokoller findes i Viborg . Der kan være
individuelle bestemmelser, efter at kongen i 1621 måtte give laugene
tilladelse til- med borgmestres og raads betænkende at forfatte visse
vilkaar- De fleste kendte laugsskraaer stammer fra tiden 1621-23.
Forhåbentlig lidt hjælp på vejen.
Birthe Larsen
DK 4800 Nyk.F
email: bse24283@vip.cybercity.dk

Fra : Hans Poulsen

Dato : 12-03-02 23:28

Kære Birthe Larsen

Tak for din interessante redegørelse. Du nævner flere ting, der er
værd at gå videre med, og jge glæder mig til at grave lidt dybere i
det, du har skrevet.
Med venlig hilsen
Hans Poulsen

Fra : Betty og Finn Nielse~

Dato : 11-03-02 17:16

Hans Poulsen <hans.poulsen@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:c96423a7.0203110115.1ff8a54d@posting.google.com...
> [...]
> 1726-1794, nogen sinde var på valsen i fremmede lande - eller om han i
> det hele taget blev videreuddannet uden for Aalborg?

Der findes en bog på biblioteket:" Danske sølvmærker før 1870". Revideret
udgave bind 2-3.
Der er en længere beskrivelse af guldsmedenes forhold m.m. i bogen.

I denne bog har jeg fundet et par levnedsbeskrivelser af de guldsmede jeg
har i familien. Det kunne være værd at prøve at se lidt i den.

Venlig hilsen
Betty Nielsen
befinn@post.tele.dk

Fra : Birthe Larsen

Dato : 14-03-02 14:40

Hej!
Jeg ville undersøge hans ansøgning om borgerbrev. Et sådant skulle han have
for at kunne udøve sit erhverv i byen-Købstaden.I nogle Laug kunne man
ikke lave mesterstykke før man havde været på valsen.
God arbejdslyst.