Oppi fjelle?
Fra : Tina

Dato : 28-01-01 06:11

*suk*

En af mine venner har en kanon norsk sang, hvor der bliver sunget "oppi
fjelle" ret mange gange.... Den starter som en norsk folkemelodi, og går
pludselig over i (hård) rock, stadig på norsk. Men vi har ingen anelse om,
hvem der har lavet den, og hvad den egentlig hedder. Nogen der kan hjælpe??

Tina

Fra : Troels Fibæk Bertel

Dato : 29-01-01 20:57

Hejsa!

Det var da rart at emnet Norsk Black Metal endelig blev bragt op her i
rummet! Det får vi generelt alt for lidt af.
Gruppen, der har lavet den er norske Storm, der er Satyr fra Satyricon og
Fenriz fra Darkthrone's projektband.
Sangen hedder ganske rigtigt "Oppi Fjellet" og indeholder en tekst, der
vagte en del furore da sangen udkom i Norge. Den er meget national, ok?

Nogle udpluk:
"..og friske elve de er for os! Hvis du vil ha' dem så må du slås!".
"Kan I se ham, Kan I se ham? Se den kristne køter! Bank ham! Bank Ham!".
"Og om du ikke har hørt det før, jeg blir i Norges land indtil jeg dør!"
"En grusom død venter hver en mand som ikke hylder vort fædreland, For vi er
Norske og stolt af det: de kristne køtere vil jo ikke se!"

Det er en ny tekst til en Norsk folkemelodi.
Bandet beklagede efterfølgende at teksten kunne tolkes højreekstremt, den er
ikke ment som et angreb, men en kærlighedserklæring til Norge!
Det er den eneste af deres sange, der indeholder den slags budskaber!!

Storm startede iøvrigt en bølge af såkaldt 'Viking-metal', der henter sin
inspiration i den nordiske historie og folkemusik.

Hvorom alting er:

Sangen hedder som sagt Oppi Fjellet og findes på:
"Nordavind" cden med Storm
"Crusade from the North" kompilations cden fra Satyrs pladeselskab Moonfog
www.Moonfog.no

Tjek også "Mellom Bakker og Berg" som også er på cd'erne og Det svenske band
"Otyg" s plader "Älvefärd" og "Sagovindars Boning".

Fra : nikolaj borg

Dato : 30-01-01 01:02

Den Mon, 29 Jan 2001 19:56:42 GMT, skrev "Troels Fibæk Bertel"
<tfbe00@worldonline.dk>:
>Det var da rart at emnet Norsk Black Metal endelig blev bragt op her i
>rummet! Det får vi generelt alt for lidt af.

Norsk Black Metal? Er det ikke et Red Warszava nummer?

:)

/Nikolaj

Fra : Tina

Dato : 29-01-01 21:59

Tak for det fyldige svar. Vi straks tjekke dine forslag

Tina