MS Windows
briani 27239
formatering af XP
Fra : Thomas Nedergaard

Dato : 10-03-02 19:54

Hej med jer
Jeg køre XP pro. på min pc og kunne godt tænke mig at formatere
harddisken så jeg kunne få seriøst ryddet op. Men jeg kan ikke få den
til det. når jeg højreklikker på disken er det ikke muligt at vælge
formatere. Jeg køre kun med en partipation, men kan ikke se hvordan
jeg skal kunne oprette en ny. Filsystemet er NTFS.
Jeg glæder mig til svaret.
Venligst
Thomas N

Fra : Arcana

Dato : 10-03-02 19:58

"Thomas Nedergaard" <thomasnedergaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> jeg skal kunne oprette en ny. Filsystemet er NTFS.

Boot med en win98 startdiskette og kør fdisk.

/arcana

Fra : Michael S.

Dato : 10-03-02 21:08

"Arcana" <marsupilan@kangoroo.gov> skrev i en meddelelse
> "Thomas Nedergaard" <thomasnedergaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Boot med en win98 startdiskette og kør fdisk.

> [...]
Det kan man ikke med en NTFS-partition.
Boot i stedet med XP-cd'en.

Fra : Ove Lie

Dato : 10-03-02 21:47

"Michael S." <ms@badboy.dk> skrev i melding

> "Arcana" <marsupilan@kangoroo.gov> skrev i en meddelelse

> Det kan man ikke med en NTFS-partition.
> Boot i stedet med XP-cd'en.

KAN, helt sikkert.

-Ove

Fra : chipmand

Dato : 11-03-02 00:18

On Sun, 10 Mar 2002 21:07:58 +0100, "Michael S." <ms@badboy.dk> wrote:

>"Arcana" <marsupilan@kangoroo.gov> skrev i en meddelelse

>Det kan man ikke med en NTFS-partition.
>Boot i stedet med XP-cd'en.

Jeg har renset min maskine med windows me startdisketten, Jeg kørte
fdisk fra den uden problemer og dengang var mit filsystem NTFS. Idag
køre jeg med FAT32 under xp.

Mvh
Chipmand

Fra : Madsen

Dato : 11-03-02 00:32

Michael S. skrev:

[Slette partition med Fdisk]

> Det kan man ikke med en NTFS-partition.

Det kan man godt hvis det er en primær partition med NTFS. Derimod kan
man ikke hvis det er en udvidet partition med NTFS. Se evt. denne side:
<http://www.windows2000faq.com/Articles/Index.cfm?ArticleID=13718>

Jeg vil nok bare bruge Delpart som nævnt på ovenstående side, eller
også ville jeg bruge WinXP-cd'en som du selv nævner.

Madsen.

Fra : Arcana

Dato : 11-03-02 04:15

"Michael S." <ms@badboy.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan man ikke med en NTFS-partition.

Det da ved gud man kan. Det har jeg i hvert fald gjort masser af gange, så
måske Microsoft har et milliondollarjob til mig? Spøg til side: Man skal
under fdisk vælge at slette ikke-DOS-partition. Så kan man oprette en ny
FAT-32-partition og aktivere den. Derefter kan man, som du foreslår, boote
op på en CD og køre yderligere installation derfra.

/arcana