Om masse - og vol. pct. (hydrogenperoxid)
Fra : Morten

Dato : 10-03-02 15:53

Hej.
Jeg har et lille problem angående afgivelser af koncentration af
opløsninger.
På de brintoverilte flasker man kan købe hos f.esk. Matas er koncentrationen
angivet i vol.% (f.eks. 40 vol.%), men hvordan omregner man dette til masse
%?
Mit problem er nemlig, at jeg skal have tilsat x g brintoverilte til
opløsning.

Jeg ved, at massefylden af 100% ren H2O2 er ca. 1.43 g/cm3. Sådan som jeg
har forstået det, betyder 40 vol.%, at der i 100 ml. H2O2-opløsning i 40 ml
ren H2O2 (atlså 40 ml. H2O2 og 60 ml. vand). Hvis dette er rigtig forstået,
mener jeg at der i 100 ml. 40 vol.% H2O2 må være : 40*1,43 g/cm3 = 57,2 g
brintoverilte. Dette skulle så være opløsningens masse pct.
Dette stemmer dog ikke overens med hvad er har set på internettet. Her
angives 40 vol.% H2O2 til af være det samme som 35 masse % (jp.
www.borup-kemi.dk).

Håber nogen kan hjælpe.
Mvh.: Morten Thomsen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 10-03-02 17:38

Morten wrote:

> [...]
> har forstået det, betyder 40 vol.%, at der i 100 ml. H2O2-opløsning i 40 ml
> ren H2O2 (atlså 40 ml. H2O2 og 60 ml. vand).

Pas på her.
40 vol.% betyder ganske rigtigt at der er 40 mL ren H2O2 i 100 mL af
opløsningen. Men dette kan godt være 40 mL H2O2 plus lidt *mere* end
60 mL vand, fordi når man blander vandet og peroxidet vil blandingens
rumfang være lidt mindre end summen af rumfangene af de to væsker som
man blander!

> Hvis dette er rigtig forstået,
> mener jeg at der i 100 ml. 40 vol.% H2O2 må være : 40*1,43 g/cm3 = 57,2 g
> brintoverilte.

Dette er under alle omstændigheder rigtigt. 57,2 g H2O2 er der.
(Hvis din værdi på 1,43 g/cm³ da er rigtig. Min tabel siges at
tallet er 1,407 g/cm³.)

> Dette skulle så være opløsningens masse pct.

Næh, det skulle det vel ikke. Spørgsmålet er jo hvad vandet vejer.

*Hvis* der rent faktisk er 60 mL vand, så vejer det 60,0 g.

Så er den samlede masse 57,2 g + 60,0 g = 117,2 g.
Derfor skulle masseprocententen være 57,2/117,2 = 48,8%

Imidlertid er der som jeg var inde på, *mere* end 60 g vand i de 100 mL
af blandingen. Derfor er den virkelige masseprocent *mindre* end de
48,8.

Hvad den sande masseprocent er, kan være svært at regne ud, for det
kræver at man har kendskab til hvor meget rumfanget mindskes når man
blander vand og H2O2 i forskellige forhold.

Summa summarum: Du bliver nok nødt til at slå op i en tabel for at
finde ud af hvad 40 vol.% svarer til i masse-%.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Sune Ravn

Dato : 11-03-02 10:28

Hej

Skal du bruge en nøjagtig mængde hydrogenperoxid, er det nødvendigt
først at bestemme koncentrationen, da hydrogenperoxide er ret ustabilt
og
nedbrydes hurtigt.

Bestemmelsen kan fx.udføres ved titrering med kaliumpermanganat

2KMno4 + 5H2O2 + 4 H2SO4 ----- KHSO4 + 2MnSO4 + 8H2O + 5O2

Kan også tirteres med Cerium(IV)sulfat eller bestemmes fotometrisk med
titan reagenser.

Mvh

Sune