Hvordan fjerner jeg den hvide kant i frame~
Fra : Schulz

Dato : 10-03-02 14:52

Hejsa!

Selvom jeg sætter frameborder=0, så laver browseren alligevel en tynd hvis
streg. Hvorfor?

<frameset rows="120,*" frameborder=0>

<frameset cols="150,*">

<frame name="mig" src="mighjoerne.html" scrolling="no">

<frameset rows="40,*">

<frame name="statusoverskrift" src="statusoverskrift.html"
scrolling="no">

<frame name="status" src="sidestatus.html" scrolling="auto">

</frameset>

</frameset>

<frameset cols="150,*">

<frame name="menu" src="menu.html" scrolling="no">

<frame name="main" src="velkommen.html" scrolling="auto">

</frameset>

</frameset>

Med venlig hilsen
Martin

Fra : jopa

Dato : 10-03-02 14:58

"Schulz" skrev bla...
> Hejsa!
>
> Selvom jeg sætter frameborder=0, så laver browseren alligevel en tynd hvis
> streg. Hvorfor?
Frameborder sættes i den linie hvor du har ( src=" ) som nedenstående. Prøv
at leg med det.

<frame name="main" src="midt.htm" scrolling="auto"
frameborder="0">

--

jopa
www.jp-web.dk

Fra : Schulz

Dato : 10-03-02 16:00

Selvom jeg sætter frameborder=0, så laver browseren alligevel en tynd hvid
> [...]

Prøv
> at leg med det.
>
> <frame name="main" src="midt.htm" scrolling="auto"

Tak! Men det har jeg prøvet alt sammen..... Uanset hvor jeg skriver
frameborder="0", laver den de hvide streger.

Martin

Fra : jopa

Dato : 10-03-02 17:09

"Schulz" skrev bla
> Tak! Men det har jeg prøvet alt sammen..... Uanset hvor jeg skriver
> frameborder="0", laver den de hvide streger.

Så prøv uden frameborder evt som her på dette link. Der er da ingen streger

http://www.jp-web.dk/1/frames.htm

--

jopa
www.jp-web.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-03-02 17:13

Sun, 10 Mar 2002 17:08:53 +0100, skrev "jopa"
<spammig@paradis.dk>:

>Så prøv uden frameborder evt som her på dette link. Der er da ingen streger

Til gengæld har du
<frameset rows="100, 83" cols="1*" border="0">
og det gør at den ikke valideres, hvis man går efter det.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : jopa

Dato : 10-03-02 17:29

"Knud Gert Ellentoft" skrev bla...

> Til gengæld har du
> <frameset rows="100, 83" cols="1*" border="0">
> og det gør at den ikke valideres, hvis man går efter det.

Ved jeg godt Knud. Det har vi haft op at vende flere gange uden at finde
en løsning der duer desværre.
Hvis han vil have siderne til at validere, må han tage højde for de tynde
streger i sit design.

--

jopa
www.jp-web.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-03-02 17:40

Sun, 10 Mar 2002 17:28:33 +0100, skrev "jopa"
<spammig@paradis.dk>:

>Hvis han vil have siderne til at validere, må han tage højde for de tynde
>streger i sit design.

De vil kun komme i Netscape 4.x

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 10-03-02 17:34

> Så prøv uden frameborder evt som her på dette link. Der er da ingen
streger

> http://www.jp-web.dk/1/frames.htm

Nej du har helt ret i at dit virker efter hensigten, men attributten BORDER
er ikke i html 4.01 Frameset standarden, og man kunne så ønske at undlade at
bruge den. frameborder bliver brugt til om rammen skal vises som en
3D-fætter, eller en simpel 2D streg. Og border bruges til at sætte bredden
af rammen. Så du kan godt undlade frameborder hvis du bruger border="0", men
så overholder du ikke den før-nævnte standart.
Så det kommer lidt an på om man vil det.

Jeg har nemlig roddet en del med samme problem, da jeg arbejder på at få min
hjemmeside valideret, men har endnu ikke fundet ud af hvordan jeg får
rammerne helt væk, eller hvilken attribut der skal bruges i stedet for
border.

Er der nogen der ved noget om det???

Henrik Davidsen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-03-02 17:45

Sun, 10 Mar 2002 17:33:50 +0100, skrev "Henrik Davidsen"
<sjang@daimi.au.dk>:

> [...]
>hjemmeside valideret, men har endnu ikke fundet ud af hvordan jeg får
>rammerne helt væk, eller hvilken attribut der skal bruges i stedet for

Med <frame name="topvenstre" src="top.htm" scrolling="no"
frameborder="0">
kommer der kun border i Netscape 4.x

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 10-03-02 18:46

> Med <frame name="topvenstre" src="top.htm" scrolling="no"
> frameborder="0">
> kommer der kun border i Netscape 4.x

jeg synes også at det er det jeg har gjort, men i ie6 kommer der hvide
streger: se eventuelt på http://sjang.servebeer.com
Med min browser kommer der hvide streger, gør der det på Jeres??

Henrik

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-03-02 19:17

Sun, 10 Mar 2002 18:46:24 +0100, skrev "Henrik Davidsen"
<sjang@daimi.au.dk>:

>Med min browser kommer der hvide streger, gør der det på Jeres?

Du har ret, jeg havde kun tjekket uden at have sat en
baggrundsfarve.

Fra : Schulz

Dato : 11-03-02 06:56

Hej igen.

Hvis I siger, at jeg skal acceptere stregerne, og jeg skal prøve at lave mit
design, så de passer ind i det, så vil jeg gerne kunne farve
stregerne....... Kan jeg det?

Er der et fornuftigt alternativ til frames? I kan se hvordan min side er
bygget op på www.martinschulz.dk .

Med venlig hilsen
Martin

Fra : jopa

Dato : 11-03-02 08:37

"Schulz" skrev
> Hvis I siger, at jeg skal acceptere stregerne, og jeg skal prøve at lave
mit
> design, så de passer ind i det, så vil jeg gerne kunne farve
> stregerne....... Kan jeg det?

Næ desværre.
Du har 4 muligheder som jeg ser det.
1) lev med stregerne
2) Brug border i stedet for frameborder, så overholder du ikke W3 hvis
ellers du går op i det.
3) Skrot rammerne.
4) Brug hvid baggrund

En 5 mulighed er overflow hvis du vil have mulighed for scroll i dit design
--

jopa
www.jp-web.dk

Fra : Schulz

Dato : 11-03-02 08:50

Jeg har nu fundet en løsning, men jeg ved ikke, om den er "lovlig".
frameSpacing=0 skrevet i frameset fjerner alle borders.

Hvad siger I til den?

Martin

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-03-02 14:47

Mon, 11 Mar 2002 08:50:10 +0100, skrev "Schulz"
<schulz@skjoldhoej.dk>:

>Jeg har nu fundet en løsning, men jeg ved ikke, om den er "lovlig".
>frameSpacing=0 skrevet i frameset fjerner alle borders.

Er desværre heller ikke lovlig.

Fra : jopa

Dato : 10-03-02 17:55

"Henrik Davidsen" skrev bla.
> Nej du har helt ret i at dit virker efter hensigten, men attributten
BORDER
> er ikke i html 4.01 Frameset standarden,

Ved jeg godt, men han har ikke på noget tidspunkt givet udtryk for andet end
at den hvide streg skal væk, og det kan man med border atribut.
Har selv kæmpet med samme problem, og valgte så at lave designet så
stregerne ikke ses

--

jopa
www.jp-web.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-03-02 15:15

Sun, 10 Mar 2002 14:51:30 +0100, skrev "Schulz"
<schulz@skjoldhoej.dk>:

>Selvom jeg sætter frameborder=0, så laver browseren alligevel en tynd hvis
>streg. Hvorfor?

Dit frameset skal se sådan ud:

<frameset rows="120,*" cols="150,*">
<frame name="topvenstre" src="topvenstre.htm" scrolling="no"
frameborder="0">
<frame name="top" src="top.htm" scrolling="auto"
frameborder="0">
<frame name="menu" src="menu.htm" scrolling="auto"
frameborder="0">
<frameset rows="40,*">
<frame name="midt" src="midt.htm" scrolling="auto"
frameborder="0">
<frame name="ned" src="nederst.htm" scrolling="auto"
frameborder="0">
</frameset>
</frameset>