Hvad laver Jens Rasmussen?
Fra : Poul Andersen

Dato : 10-03-02 12:25

Se venligst i dk.binaer.historie...
Det er fra en FT 1840 på Fyn

VH
Poul

Fra : Ivan jensen

Dato : 10-03-02 14:31

"Poul Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse
news:3c8b41eb$0$97437$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Se venligst i dk.binaer.historie...
> Det er fra en FT 1840 på Fyn

Jeg tror, han fletter e eller andet: 'fletter H...puder'? Kan det være
halmpuder? Er der noget der hedder det?

mvh
Ivan

Fra : Poul Andersen

Dato : 10-03-02 15:16

"Ivan jensen" <ij@privat.dk> skrev i en meddelelse

> "Poul Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> >

> Jeg tror, han fletter e eller andet: 'fletter H...puder'? Kan det være
> [...]

Tak for ledetråden! Jeg så det første tegn som et stort "P".
Mon han så fletter Hestegiorder?
En gjord er vist en rem der holder sadlen på plads og bindes under bugen?
Poul

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 10-03-02 15:37

Poul Andersen skrev:

>En gjord er vist en rem der holder sadlen på plads og bindes under bugen?

Sadlen eller seletøjet.

www.aner.dk/

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 10-03-02 18:50

Poul Andersen wrote:

> "Ivan jensen" <ij@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for ledetråden! Jeg så det første tegn som et stort "P".
> Mon han så fletter Hestegiorder?

Nej de er da ikke flettede, de er hele af læder.

Man flettede kurve, tømmer, sivsko og halm indlæg til træskoene.
Hvad var nu hal-indlæg hed?

Fra : Poul Andersen

Dato : 10-03-02 19:08

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

> Nej de er da ikke flettede, de er hele af læder.
>
> Man flettede kurve, tømmer, sivsko og halm indlæg til træskoene.
> Hvad var nu hal-indlæg hed?

Hal-indlæg? ,- hvad er det?
Hvordan læser du det sidste ord i hans profession Per Ole?
Poul

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 10-03-02 20:52

Poul Andersen wrote:

> Halm-indlæg? ,- hvad er det?
> Hvordan læser du det sidste ord i hans profession Per Ole?

Jeg ved det ikke, men det er nok to selvstændige ord.

Men de flettede indlæg i træskone var en vigtige vare.
Da man sled dem op hele tiden.
Jeg er ikke sikker på hvad de hed.
De havde nok forskelige navne fra sted til sted,
og efter hvordan de var lavet.

Fra : Hans Poulsen

Dato : 11-03-02 00:17

Halmindlæg i træsko hed vistnok - og her er jeg i vildrede med hensyn
til stavningen - halmviske eller halmhviske.

Med venlig hilsen
Hans Poulsen

Fra : Robert Piil

Dato : 11-03-02 00:29

On 10 Mar 2002 15:17:12 -0800, hans.poulsen@post.tele.dk (Hans
Poulsen) wrote:

>Halmindlæg i træsko hed vistnok - og her er jeg i vildrede med hensyn
>til stavningen - halmviske eller halmhviske.

Halmviske på google:
http://www.google.com/search?hl=da&q=halmviske&lr=

halmhviske giver ingenting.

--
Robert Piil
http://rpiil.dk

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 10-03-02 19:14

Peter Ole Kvint skrev:

>Man flettede kurve, tømmer, sivsko og halm indlæg til træskoene.
>Hvad var nu hal-indlæg hed?

Visker?

www.aner.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-03-02 00:34

Kaj Svenningsen <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev Sun, 10 Mar 2002
19:14:11 +0100

>Visker?

Ja, det vil jeg mene. Men dem lavede man da selv, når man havde brug for
nye.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 10-03-02 21:26

Poul Andersen wrote:

> [...]
> Mon han så fletter Hestegiorder?
> En gjord er vist en rem der holder sadlen på plads og bindes under bugen?

Hvad med flettede Hampe-gjorder, det lyder som rigtigt husmands arbejde, det
bruges til møbler.
Det kan laves i mørke, vis man er dygtig nok.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 11-03-02 21:49

Peter Ole Kvint wrote:

> Hvad med flettede Hampe-gjorder, det lyder som rigtigt husmands arbejde, det

Jeg mener nu at der står flettede piske snerter,
det var noget kun meget få havde håndelag nok til at lave.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 12-03-02 02:24

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> skrev Mon, 11 Mar 2002 21:49:08 +0100

>Jeg mener nu at der står flettede piske snerter,
>det var noget kun meget få havde håndelag nok til at lave.

Du har ret i det sidste, men næppe i det første.

Når man ser på mandens skrivemåde iøvrigt, så er det (efter min
opfattelse) helt klart et "H" først, et "g" i midten og et "d" hen imod
slutningen.

Det andet bogstav kan meget vel være et "e" (sammenlign med det første e
i Fletter). Det næste kan være "st", "sk" eller så meget andet.

Men for at komme frem til 'Heste' har jeg et lille problem med det
sidste "e".? Jeg mener dog alligevel at "Hestegiorder" er det hidtil
bedste bud på spørgsmålet.

Og selvom de egentlige gjorder vel ikke var flettede, så var der jo dog
ofte dele af det finere seletøj der var flettet af smalle læderstrimler.

Og dermed kunne vi vel såmænd være tilbage ved feks. piskesnerten igen.

--
mvh, A:\Feldborg