Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitale billeder til papirbilleder
Fra : Erik Vestergaard

Dato : 10-03-02 09:27

Spørgsmålet er sikkert stillet før, men jeg er ny her, så bær over med mig.
Hvor er de bedste/billigste muligheder for at få lavet sine digitale til
papirbilleder?

Krav:
- Jeg skal kunne upload'e hjemmefra
- Så billig porto som muligt, eller mulighed for at hente billederne i en
butik i Århus.
- Kvaliteten skal være i orden.

På forhånd tak
Mvh Erik

Fra : :-\)

Dato : 10-03-02 10:49

Hej
Personligt benytter jeg mig at Merlin´s service.
Tjek www.merlin.dk de er billige og kvaliteten er fin.
V.h. Bot

Fra : Lene Baarts

Dato : 10-03-02 11:31

Hej,
"" <botterne@image.dk> skrev
> Personligt benytter jeg mig at Merlin´s service.
> Tjek www.merlin.dk de er billige og kvaliteten er fin.

Jeg har også fået et par forstørrelser lavet hos Merlin (Fujicolor service).
De er blegere i farverne end når jeg printer, specielt i øjenfaldende på
billeder med ellers klar blå himmel - har andre samme erfaring?
Bør man evt. ændre lidt på farverne inden billederne oploades?
Men hvordan vurderer man så hvor meget når man ellers har kalibreret
skærmen?
Mange hilsner
Lene Baarts

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 10-03-02 11:01

Hej Erik
prøv f.eks. disse to
http://www.gabs.dk/Diginet/login.asp
http://www.merlin.dk/fotoservice.asp?page_id=48
hilsen
Flemming Aagaard

Fra : Erik Hansen

Dato : 10-03-02 12:02

Hej Erik
Jeg bruger Fotolabo, som jeg er ovenud tilfreds med.
Man oploader billederne med et program, som man gratis downloader fra deres
hjemmeside. Et smart og enkelt program, hvor du selv bestemmer str. og
beskæring.
Kvaliteten er bare i top, helt op til 50x70 cm.
Prisen er bare den rigtige 2,95 for en 10x15 og 129, for en 50x70.
Ingen startgebyr, kun 20 kroner i forsendelse.

Med venlig hilsen
Erik Hansen

Fra : Per Madsen

Dato : 10-03-02 16:44

Kan du ikke lige smide et link til deres side ud, så vi andre også kan få
gavn af dette tilbud ?

Hilsen,
Per

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-03-02 16:56

"Per Madsen" <per_madsen@(slet parantes)vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:a6furb$vc6$1@news.cybercity.dk...
> Kan du ikke lige smide et link til deres side ud, så vi andre også kan få
> gavn af dette tilbud ?

Hvis man søger på Google efter Fotolabo, så finder den:

http://www.fotolabo.net/danmark.html

/Jan

Fra : Joergen Bech

Dato : 12-03-02 11:24

Er der mon nogen her i gruppen, der kan anbefale et bedre
(stand-alone) stykke software til beskæring af billeder?

Jo, man kan bruge Photoshop, men jeg havde tænkt mig
noget i stil med et program, hvor - som i Fotolabo - vælger
størrelsesforhold og derefter flytter et cropping-vindue rundt
på billedet. Dette cropping-vindue skal naturligvis også
kunne resizes uden det går ud over størrelsesforholdet
(det ser ud som om Fotolabo's program blot benytter max
bredde eller højde).
Et supplement i form a simple værktøjer såsom sharpen,
brighten, darken, contrast, color temperature, etc. ville
fuldende pakken?

Findes et sådan program? Helst et produkt uafhængigt
af bestemte kameraproducenter og fremkaldelseslabs.

TIA,

JB

Fra : Joergen Bech

Dato : 12-03-02 11:35

For lige at følge op på mit eget spørgsmål:

Jeg fandt dette link: http://www.steves-digicams.com/digsoftware.html

Så lad mig omformulere spørgsmålet fra "om et sådant program
eksisterer" til "hvilket program der anbefales"

Nøgleordet/behovet er at kunne låse aspect ratio på sin cropping
selection!

TIA,

JB

Fra : emj

Dato : 12-03-02 16:25

Joergen Bech <joergenbech<NOSPAM>@<NOSPAM>hotmail.com> skrev i
<2amr8uobqh9usi6a8ln8vo3mgat4aiepkm@4ax.com>:

>Nøgleordet/behovet er at kunne låse aspect ratio på sin cropping
>selection!

Jeg vil da gerne anbefale Paint Shop Pro. Det kan alt, hvad du måtte
ønske dig og cropfunktionen arbejer helt fint. Man indskriver blot,
hvor mange pixels man ønsker billedetudsnittet leveret i og får så en
ramme, som man kan flytte rundt på sit billede indtil man lige netop
har det bedste udsnit.
Man kan ikke låse cropfunktionen, men den husker sidst brugte
størrelse.
Aspect ratio er mere interessant ved brug af resizefunktionen og det
er selvfølgelig også i orden i Paint Shop Pro.
Hilsen emj
--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Joergen Bech

Dato : 12-03-02 17:54

Nej, som sagt var kravet at man kunne låse aspect ratio og derefter
resize sin selection. Hvad du foreslår ville kræve, at man først målte
hvor mange pixels det ønskede område havde på den ene led, derefter
kalkulerede værdien for den anden led og indtastede begge værdier
i selection-dialogen(?)

Men nu har jeg fået installeret "Kodak Picture Software". Dennes
"Trim"-funktion fungerer nøjagtigt som jeg efterlyste. Problemet med
dette stykke software er dets "poppede" interface, der er låst til
640x480 og endda kun giver brugeren mulighed for at arbejde
på en lille del af dette område. Jeg ved ikke, hvad designeren har
tænkt på: Jeg tilhører i hvert fald ikke dets (u)tilsigtede målgruppe.

Jagten går videre ...

Mvh

JB

Fra : Lene Baarts

Dato : 12-03-02 22:27

Hej Jørgen,

"Joergen Bech @ hotmail.com>" skrev
> Nej, som sagt var kravet at man kunne låse aspect ratio og derefter
> resize sin selection.

Hvorfor vil du ikke bruge Photoshop til det?

Mange hilsner
Lene Baarts

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 12-03-02 23:40

"Lene Baarts" <baarts@12move.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Jørgen,

> Hvorfor vil du ikke bruge Photoshop til det?

Ja hvis du har Photoshop så er det da nemmere at bruge det....
Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk
http://www.colourartphoto.no/index.html?cid=7&id=97

Fra : Futte

Dato : 10-03-02 23:00

"Erik Vestergaard" <erve@post2.tele.dk> wrote in message
> [...]
> - Jeg skal kunne upload'e hjemmefra
> - Så billig porto som muligt, eller mulighed for at hente billederne i en

Jeg har lige prøvet den der med digi til papir, jeg må indrønmme at jeg var
lidt skeptisk efter 30 år med s/h i eget mørkekammer og ca. 20 år med prof.
video/tv kamera. Efter at ha' kigget lidt bagud her i gruppen prøvede jeg så
www.merlin.dk . Billederne blev hentet i fredags ( 4 dages leveringstid).
For s... hvor er det godt, jeg havde ikke ventet et resultat så godt. Min
svigerfar, som også var min læremester i s/h, sagde "det ligner postkort".
Kameraet er Nikon collpix 880 og lagringen er jpeg i 2048 X 1536. 30 stk
kopier kostede 2,50 i 10x15 og 10 kroner i startgebyr, ialt 85 kr. Meget
rimeligt.

/Jørgen

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 11-03-02 01:01

> [...]

> - Jeg skal kunne upload'e hjemmefra
> - Så billig porto som muligt, eller mulighed for at hente billederne i en

Jeg har selv meget stor fornøjelse af at bruge www.gabs.dk der kan du også
afhente i en butik i Århus, du vælger selv butikken. God kvalitet og en
fornuftig pris.

Fra : Jasper Norman

Dato : 16-03-02 00:42

Hvordan i alverden kan du foreslå www.gabs.dk ? De er jo dobbelt så dyre i
forhold til Merlin som er bragt på banen tidligere i tråden. Er der noget
specielt ved firmaet som berettiger at de er 100% dyrere?

- Jasper

Fra : EGON STICH

Dato : 16-03-02 19:20

Jasper Norman <norman@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c928657$0$67020$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> forhold til Merlin som er bragt på banen tidligere i tråden. Er der noget
> specielt ved firmaet som berettiger at de er 100% dyrere?

Hej Jesper:
Når glæden over den billige pris har lagt sig, har man tilbage ærgrelsen
over den dårlige kvalitet.

Har det aldrig strejfet dig, at det netop er pga. danskernes nærighed
kvaliteten falder på så mange områder?

MVH
Egon