Høj frekvent hylen
Fra : Janner

Dato : 10-03-02 01:23

Når min processor eller systemet belastes begynder en yderst ubehagelig
højfrekvent hylen. Den er mere eller mindre umulig at lokalisere 100 % , dog
er det lige i området i eller omkring cpu'en (en 1700 mhz. amd der ikke er
klokket). Det er desværre ikke noget så simpelt som en blæser der laver
ulykkerne , disse har kortvarigt været frakoblet hver især ... æv wha'.

Så er gode råd dyre , kan det være processoren der er gået i hegnet eller
hvad ? Pjuteren tager ligeledes efterhånden en farlig tid om at. f.eks.
flytte størrer data mængder mellem drevene og diskene er ligeledes så godt
som nye så disse fejler heller intet. I starten mistænkte jeg mit skærmkort
da der i forbindelse med lyden kan forekomme flimren på skærmen , men
tilsyneladende kommer den skønne klagedang ikke derfra.

Nogen forslag til hvordan man kommer problemet til livs.

På forhånd tak

/Jan

Fra : Madsen

Dato : 10-03-02 04:04

Janner skrev:

> [...]
> ikke noget så simpelt som en blæser der laver ulykkerne , disse
> har kortvarigt været frakoblet hver især ... æv wha'.

Harddiske kan godt give et hyl. Visse diske fra IBM tyder på at ende
deres dage på den måde, så det var måske værd at undersøge nærmere.(?)

Madsen.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 10-03-02 16:06

"Janner" <ask@me.com> wrote in message

> Så er gode råd dyre , kan det være processoren der er gået i hegnet eller
> hvad ? Pjuteren tager ligeledes efterhånden en farlig tid om at. f.eks.

Strømforsyningen måske?
Den vil ha' en hørbar hylen hvis switchfrekvensen ikke er høj nok. >20khz.
Jeg ved ikke ved hvilken frekvens computer PSU arbejder ved normalt, men
hvis styrekredsløbet er halvdefekt er det vel ikke utænkelig at frekvensen
kan være faldet til det hørebare område... Det ville dog nok have en
indflydelse på udgangsspændingen på PSUen og dermed computerens opførelse -
Afhængigt af hvordan den er bygget op måske den blot kompenserer ved at have
FET'en åben længere tid... Om ikke andet så passer en kraftigere hylen ved
belastning i hvert fald på en kraftigere belastet spole der arbejder ved for
lav frekevns.

Blot et bud.

Mvh
Lars

Fra : Anders Thorup

Dato : 11-03-02 09:03

<SNIP>
hmm,, sådan en højfrekvent hylen kan være svær at retningsbestemme
har du undersøgt om det evt. er monitoren, nu hvor det forekommer sammen med
flimren???
Man kender jo godt det, at mange fjernsyn har en højfrekvent hylen så
hvorfor ikke en monitor!!!

--
MVH
Anders Thorup