MS Windows
briani 27239
Win98 harddisk og ram
Fra : Tage Jessen

Dato : 09-03-02 22:57

Er der nogen der har styr på hvor meget ram og hvor stor harddisk Win98
understøtter. Jeg har hørt at win98 ikke kan arbejde med mere end 256 Mb
RAM og ikke kan "se" harddiske over 60 GB. Er det rigtigt?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-03-02 23:03

Sat, 09 Mar 2002 22:57:09 +0100, skrev Tage Jessen <Tage@it.dk>:

>Jeg har hørt at win98 ikke kan arbejde med mere end 256 Mb
>RAM

Der kan være problemer med mere end 512 MB ram, kig på
http://wintip.dk, der står om ramoptimering i Win 98.

>ikke kan "se" harddiske over 60 GB.

Diske større end 64 GB i Win 95/98:
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q263/0/44.asp

--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 09-03-02 23:03

"Tage Jessen" <Tage@it.dk> skrev i en meddelelse news:3C8A8535.C3E2547@it.dk...
> Er der nogen der har styr på hvor meget ram og hvor stor harddisk Win98
> understøtter. Jeg har hørt at win98 ikke kan arbejde med mere end 256 Mb
> RAM og ikke kan "se" harddiske over 60 GB. Er det rigtigt?

Fra Resource ToolKit:
"With this addressing model, Windows 98 allows full use of the 4 GB
of addressable memory space for all 32-bit operating system components
and applications. Each 32-bit application can access up to 2 GB of addressable
memory space, enough to support the largest desktop application."

Der kan på visse maskiner dog forekomme problemer med mere end 1GB:
<http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q184/4/47.ASP>

Der kan på visse maskiner dog forekomme problemer med mere end 512MB:
<http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q253/9/12.ASP>

Nogle ældre MB (baseret på TX og vist nok også HX chipsæt) kan ikke cache
over 64MB.

Det er korrekt at FDISK i Win95, 98 og 98SE ikke supporterer diske over 64GB,
men det er der råd for her:
<http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q263044>

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Windows ICS, XP tips, Fjernstyring af PC m.m.: