Gammelmandssøn
Fra : Max Jensen

Dato : 09-03-02 15:57

Jeg har et par gange mødt udtrykket "Gammel Mands Søn" i folketællinger og
lægdsrulle.
Er der nogen der ved hvad udtrykket står for?

med venlig hilsen

Max Jensen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 09-03-02 22:22

En gammelmandssøn kunne blive fri for at blive soldat på grund af faderens
tilstand.
Bodil Madsen

Fra : Helmer Christiansen

Dato : 10-03-02 10:56

"Bodil Madsen" <katry@orangenet.dk> skrev i en meddelelse
> En gammelmandssøn kunne blive fri for at blive soldat på grund af faderens
> tilstand.
> Bodil Madsen
> "Max Jensen" <maxjensen@jensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har selv nylig mødt udtrykket Svagmandssøn i en lægdsrulle fra 1800.
Faderen led af brok.

Helmer Christiansen

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 09-03-02 22:41

Kilde: Larsen-Ledet, Lars: Mit Livs Karrusel bd. 1, s. 33 (moderniseret
retsskrivning).
Krigsnægter eller militærnægter?
Den unge gårdejersøn Lars Larsen indkaldes som værnepligtig i krigen.
Han søgte at blive fri på kontoen gammelmandssøn, men den gik ikke - for een
af hans
brødre havde allerede nydt den forret, der var forbeholdt sønner af gårdmænd
over 60,
og dispensationen gjaldt kun een. Så søgte han attest for dårlige øjne. Den
gik heller ikke.
Naturligt nok - for da han døde 90 år gammel, læste han uden briller.
Den næste udvej var et forsøg på bestikkelse af udskrivnings-myndighederne.
Hans broder var lægsmand og kendte alle kringelgangene - mente han.
Men heller ikke det kronedes med held. Så var der kun eet tilbage:
at erhverve en gård og skaffe sig fritagelse på den konto,
at hans nærværelse var nødvendig for bedriften...
Men for at drive en gård var en kone nødvendig...
Min bedstefar stod over for valget mellem krig og ægte-skab.
Længe talte han på knapperne. Hvilket onde var det mindste?

Tom Stryhn Sr.

stryhn@email.dk

Fra : Chriben

Dato : 10-03-02 08:10