Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sammenligning af kamera
Fra : Rene Eske Jensen

Dato : 09-03-02 19:54

Hej med jer.

I forbindelse med en mulig reklamationssag har jeg brug for at sammenligne
nogle billeder taget af samme motiv med to forskellige kamera. Derfor vil
jeg gerne have jeres hjælp, kan I fortælle mig hvilket af de to kamera der
tager de bedste billeder, vurderet ud fra billederne i nedenstående links.

Jeg ved at det måske er lidt svært, da billederne jo er blevet scannet og
jpeg komprimeret, men de er alle scannet med den samme scanner, i samme
program med samme kvalitet på JPEG komprimeringen, så jeg håber det går.

Øverste link er kamera 1, nederste link er kamera 2

Billede 1:
http://www.eskejensen.dk/rene/download/pic11.jpg
http://www.eskejensen.dk/rene/download/pic21.jpg

Billede 2:
http://www.eskejensen.dk/rene/download/pic12.jpg
http://www.eskejensen.dk/rene/download/pic22.jpg

Billede 3:
http://www.eskejensen.dk/rene/download/pic13.jpg
http://www.eskejensen.dk/rene/download/pic23.jpg

Billede 4:
http://www.eskejensen.dk/rene/download/pic14.jpg
http://www.eskejensen.dk/rene/download/pic24.jpg

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-03-02 21:15

Rene Eske Jensen wrote:

> Øverste link er kamera 1, nederste link er kamera 2

Mit umiddelbare indtryk er, at kamera 2 fortegner temmelig meget, jeg
gætter på at det et zoom objektiv, og at det er i vidvinkelområdet det
går helt galt.

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 10-03-02 00:00

Hej Rene
Ved billederne taget med flash er der klart en bedre flash funktion på
billeder med nr. 1 kamera. Kamera nr.2 tegner heller ikke helt så skarpt.
venlig hilsen
Flemming Aagaard

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-03-02 22:58

On Sat, 9 Mar 2002 19:53:56 +0100,
Rene Eske Jensen <rene_fjernmig@eskejensen.dk> wrote:
> Øverste link er kamera 1, nederste link er kamera 2
>
> Billede 1:
> http://www.eskejensen.dk/rene/download/pic11.jpg
> http://www.eskejensen.dk/rene/download/pic21.jpg

Kan ikke helt sammenlignes. Der er kommer lys i døren
i baggrunden.

> Billede 3:
> http://www.eskejensen.dk/rene/download/pic13.jpg
> http://www.eskejensen.dk/rene/download/pic23.jpg

Kamera 2 bruger blitz (kan ses på refleksen). Billedet er mere
farvemættet. Muligvis forskellig hvidbalanace ?

> Billede 4:
> http://www.eskejensen.dk/rene/download/pic14.jpg
> http://www.eskejensen.dk/rene/download/pic24.jpg

Kamera 2 igen med blitz. Man ser mindre bag vinduerne, idet
blitzen nok nedsætter lukketiden. Så jeg går ud fra det er med
automatisk lysmåling.

Det er 2 forskellige kameraer, og de vil ikke være ens.
Bemærk, at alle billederne er taget under dårlige lysforhold,
og det er her man lettest ser sådanne problemer.

--
Povl H. Pedersen - ALF#2 - D-482 - nospam@home.terminal.dk
Return e-mail is a spam tarpit.

Fra : Rene Eske Jensen

Dato : 11-03-02 07:47

Hej med jer,

I har alle lavet gode i iagtagelser, men I har ikke bemærket det som jeg
synes er problemet med det ene kamera.

Prøv at bemærk overgangen mellem tag og væg på det fjerneste hus. Her mener
jeg at det ene kamera har et problem.

Igen her, bemærk overgangen fra glas til ramme i vinduerne især i bunden af
vinduerne. Desuden, prøv at bemærk detaljer på cyklens stel.

Mvh. Rene

Fra : Allan Olesen

Dato : 25-03-02 10:45

"Rene Eske Jensen" <rene_fjernmig@eskejensen.dk> wrote:

>I har alle lavet gode i iagtagelser, men I har ikke bemærket det som jeg
>synes er problemet med det ene kamera.

Slutter tråden bare her, eller mangler jeg indlæg?

Undskyld, jeg blander mig en gammel tråd, men du har fuldstændigt
ret. Det ser ud til, at der er en eller anden prismevirkning, som jeg
kun har set tilsvarende på nogle engangskameraer med støbte plastiklinser.

Det burde også være muligt at finde eksempler på sort-hvide overgange den
anden vej, hvor du i stedet får en blå kant, men det kunne jeg ikke lige
finde på nogle af de to billeder.

--
Allan Olesen, Lunderskov.