Et biologisk forsøg.
Fra : Gruppe 131

Dato : 09-03-02 19:46

Her i foråret skal vi starte et forsøg med opsamling af data over en længere
periode.
Desværre kan jeg ikke afsløre formålet med forsøget men Storm P har ikke
levet forgæves når man ser på vores opstilling :)

I et skur står en gammel PC tilsluttet noget måleudstyr.
Hertil skal tilsluttes en mobiltelefon til rapportering.

Det er lykkedes os at nasse lidt 220V. På denne ledning skal monteres et
uge-ur som tænder for strømmen i ½ time en gang om ugen.
Strømmen tænder for mobiltelefonen og for PC-en som starter op i DOS.
PC-en foretager nogle målinger og gemmer resultatet i en lille tekstfil.
Denne fil skal fra DOS sendes via mobiltelefonen på en eller anden måde. For
eksempel SMS, fax eller email.

Problem 1.
Der er ikke ret mange penge til indkøb af mobiltelefon. Den skal helst være
billig.
Da den næsten er udenfor opsyn skal den også være til at erstatte hvis den
stjæles.
Samtidig skal den være så god at den kan kommunikere med PC-en via et
serielt kabel.

Problem 2.
Vores gamle PC kan kun køre DOS.
Det harmonerer ikke så godt med den verden som mobiltelefoner er lavet til.
Vi kan dog selv programmere en applikation op i DOS hvis nødvendigt.

Hvordan pokker får vi sendt vores rapport afsted?
Hvilken mobiltelefon skal vi satse på?
Er det overhovedet muligt?
Alle ideer er mere end velkomne.

Projektgruppe C131.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-03-02 23:09

"Gruppe 131" <gruppe_c131@hotmail.com> wrote in

> Hvordan pokker får vi sendt vores rapport afsted?

Jeg ville vælge at finde en fax-applikation der kan feedes med
textfilen som den så sender via mobiletelefonen der så skal fungere
som fax-modem

> Er det overhovedet muligt?

alt er muligt for den der bærer viljen i hjertet (og har en god
sponsor)

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Samleobjekt

Fra : Fischer

Dato : 10-03-02 07:23

> Hvilken mobiltelefon skal vi satse på?

Jeg kan anbefale Ericsson SH888.
Den er solid, har indbygget modem, kommer ofte med serielt kabel og koster
ikke en formue.

MEN problemet er, at den li'som er lavet til at køre via en IrDa driver.
Hvis man kan få en IrDa driver til DOS (?), så tror jeg faktisk at problemet
er til at klare.

Måske hvis der følger DOS-drivere med til de eksterne (serielle) IR-porte
man kan købe, så kunne problemet også klares af den vej.

*Fischer

Fra : JMo.

Dato : 10-03-02 10:33

On Sat, 9 Mar 2002 19:46:22 +0100, "Gruppe 131"
<gruppe_c131@hotmail.com> wrote:

Hej Gruppe 131 - interresant problem I har..

>Problem 1.

I skal have en telefon med indbygget (hardware) modem. Dette
diskvalificerer de billige Nokia'er (33xx har ikke modem - 5110 kræver
softwaremodem via windows).

Mit umiddelbare bud er Siemens C35 eller C45. De har indbygget
hardware modem, og kræver ikke specielle drivere (standard
modem-drivere er nok). Et datakabel til disse burde kunne fås til en
rimelig pris (uoriginalt).

Ericsson 888 som Fischer nævner tror jeg bliver svær at skaffe - den
er forlængst udgået. Og ellers skal man op i telefoner som Ericsson
R320, T39 eller T68. Men de er nok lidt dyrere.

Mht. Motorola burde man måske kunne finde noget billigt. Men da jeg
ikke har et hak forstand på hvilke der har modem og hvilke der ikke
har (og serielle kabler til disse normalt koster en bundegård) tår jeg
ikke råde jer til disse. Måske andre har erfaringer??

>Problem 2.

Jeg tror at det mest simple er at sende data som en SMS - medmindre
det er mange data.

Hvis I har en computer med modem stående (tændt) i den anden ende kan
i evt. prøve med at lave en alm. seriel forbindelse via modem.

At begynde at sende data via internet kræver noget lidt mere besværlig
kodning. Men der burde dog være lavet en del i forvejen. (prøv at søge
på DOS TCP/IP Stack)

Mht. til hvad der skal sendes til telefonen kan i prøve at kigge på
nedenstående links:

http://www.nobbi.com/atgsm.htm

http://www.cellular.co.za/sms_at_commands.htm

Særligt den sidste har AT-kommandoerne til at sende SMS-beskeder -
dvs. i burde kunne sætte den serielle port op til 9600, 8, N, 1 og så
bare hælde AT-kommandoer på telefonen. (AT+CMGW og AT+CMGS)

Jeg har dog aldrig prøvet det i praksis - koderne er dog generelle for
GSM-telefoner, så hvis I har en anden telefon liggende der kan sende
data kan I jo starte med at prøve med denne....

/JMo.

Fra : Fischer

Dato : 10-03-02 11:20

> Ericsson 888 som Fischer nævner tror jeg bliver svær at skaffe -
> den er forlængst udgået.

Jeg tænkte pr. automatik: Billigt = brugt.
Det er særdeles let at skaffe en brugt SH888 til billige penge.

*Fischer