Marmors strukturformel
Fra : Jens Pedersen

Dato : 09-03-02 18:54

Hejsa,

Er der et klogt hoved, der kan give mig strukturformlen for marmor?

--
Jens Pedersen

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 09-03-02 20:14

"Jens Pedersen" <honesvamp@hotmail.com> wrote in message
> Er der et klogt hoved, der kan give mig strukturformlen for marmor?
Er marmor ikke bare calciumcarbonat? (CaCO3)

mvh
Martin

Fra : Rastrites

Dato : 09-03-02 20:40

"Martin C. Petersen" <mcp@DELTOMAILsteen-petersen.dk> wrote in message
> "Jens Pedersen" <honesvamp@hotmail.com> wrote in message
> Er marmor ikke bare calciumcarbonat? (CaCO3)
>

> mvh
> Martin

Jo :) - det har bare været udsat for metamorfose :)

/ras :)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-03-02 20:35

"Jens Pedersen" skrev:
> Er der et klogt hoved, der kan give mig strukturformlen for marmor?
> --
Nu er jeg ikke noget klogt hoved, men ved da at dit spørgsmål ikke bare lige
kan besvares. Marmor er ikke et mineral, men en metamorf bjergart, bestående
af omkrystalliserede sedimentære kalkbjergarter. Kalksten er calcit, CaCO3,
samt et mindre indhold af meget andet. Måske er der kloge hoveder, der
kommer med et svar senere, men jeg tror det bliver lige så svært, som at
give formlen på studenterbrød.
mvh. Herluf Holdt.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 09-03-02 21:48

"Herluf Holdt, 3140" wrote:

> [...]
> samt et mindre indhold af meget andet. Måske er der kloge hoveder, der
> kommer med et svar senere, men jeg tror det bliver lige så svært, som at

Ja, jeg er enig med jer andre.
Hovedbestanddelen er nok CaCO3, en ionforbindelse med ionerne Ca^{2+}
og CO3^{2-}. (Dét er ingen strukturformel.)

For en meget primitiv kemisk betragtning kan du måske opfatte marmor
som calciumcarbonat (calcit). Men i praksis indeholder marmor altså
en mængde andre mineraler, alt efter hvilken type marmor der er tale
om (og i hvilket område den er brudt).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-03-02 23:18

Scripsit "Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk>

> Marmor er ikke et mineral, men en metamorf bjergart

Hvordan skelner man mellem "mineraler" og andre stoffer man kan finde
i undergrunden?

--
Henning Makholm "What has it got in its pocketses?"

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 10-03-02 01:50

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev:

> Hvordan skelner man mellem "mineraler" og andre stoffer man kan finde
> i undergrunden?

Bjergarter er heterogene blandinger af mineraler.
Mineraler er naturligt forekommende rene stoffer altså veldefinerede
kemiske forbindelser, hvor sammensætningen kan beskrives ved en
empirisk formel.

Kvarts er eksempelvis et mineral med den empiriske formel (SiO2)n

Dertil kommer organiske forbindelser som eksempelvis kul og olie.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk