MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
dmboot.sys beskadiget
Fra : Jeremias Sørensen

Dato : 09-03-02 17:06

Hej NG.

Jeg gør følgende da jeg skal til at ligge win XP ind på computeren.

computeren booter på cd-rom drevet og computeren begynder at læse alle de
filer ind den gør når man skal til at ligge win xp (altså inden selve
installationen overhovedet er igang).
Imens denne proces er igang kommer computeren med meddelelsen dmboot.sys
beskadiget, hvorefter den går ud.

Hvad er der galt? Forslg ville være rart da jeg ikke har en anelse. Jeg tror
dog at det har noget med harddiske at gøre, da den har voldt en del
problemer.

Fra : Pico

Dato : 09-03-02 17:56

"Jeremias Sørensen" <dj.blomst@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:a6dbsv$75h$1@news.cybercity.dk...
> [...]
>
> Hvad er der galt? Forslg ville være rart da jeg ikke har en anelse. Jeg tror
> dog at det har noget med harddiske at gøre, da den har voldt en del

Hvis du ikke vil ud og købe en ny disk, de er ellers billige, må du nok
prøve om du ikke kan låne dig frem, bare for at finde ud af om HD
er problemet.
Pico

Fra : Jeremias Sørensen

Dato : 10-03-02 09:03

harddisken er ikke problemet, for jeg prøvede at sætte den hen i en anden
computer og den fungerede fint så det m¨have noget med bundkortet at gøre.

Det er et ECS7S5A

Nogen der ved om det kan fixes

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-03-02 17:00

> [...]
> computer og den fungerede fint så det m¨have noget med bundkortet at gøre.

Prøv at opdatere bios, hvis du har 2 rammoduler i, da dette bundkort er
kendt for ikke at kunne lide det og fryser og laver mærkelige ting.
Alternativt kan du i bios clocke den ned til kun at køre 100 mhz, det plejer
også at hjælpe, men er selvfølgelig ikke tilfredsstillende. Sluttelig kan du
evt. fjerne det ene rammodul, mens du installerer.

Kurt

Fra : Jeremias Sørensen

Dato : 10-03-02 21:52

Når du siger opdatere mener du så clear cmos eller hente en opdatering til
bios på internettet.
Da computeren ikke vil starte win XP er det nemlig så vidt jeg ved ikke
muligt at opdatere bios.
Jeg kunne selvfølgelig tage fejl.
Please tell

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-03-02 23:20

> [...]
> bios på internettet.
> Da computeren ikke vil starte win XP er det nemlig så vidt jeg ved ikke

Du tager fejl
1: Bios skal altid opdateres direkte fra en bootdiskette, hvor der ikke må
læses drivere og andet ind. Altså en så ren boot som muligt. Derved er det
også ligegyldigt, om der ligger win xp eller et andet styresystem, da det
ikke må være aktiveret.
Hvis du prøver at følge et af mine andre råd, vil du formentlig kunne
installere win xp og derefter derfra lave en dos startdisk - eller på den pc
hvor du skrive fra.
I xp går man ind i Stifinder. Sætter en ren diskette i a og højrklikker på
den og vælger Formater. Herefter kan man både formatere og sætte flueben ved
Opret dos startdiskette.
Som jeg husker det er fremgangsmåden den samme i Win Me. 98 kan jeg ikke
lige huske. I 95 kan man gå i en dosprompt og skrive Sys A:
Man behøver kun de ganske få filer.
Herefter henter du flashprogrammet og bios filen.
Her skal du være meget nøjeregnende og kontrollere, at det er de rigtige
filer du henter. Jeg ved ikke, hvad de sidste versioner hedder, men da jeg
sidst hentede var det aminf329.exe (flashprogrammet)og har hentet 011215.exe
eller 011215lan.exe. Det afhænger af, om du har indbygget netkort i eller
ej.
Dobbeltklik på 011215* så den pakkes ud og bliver til
011215.rom
eller
011215l.rom

Herefter kopierer du aminf329.exe og 011215*.rom filen over på disketten.
Boot på disketten fra a-drevet.
Når den står på a:\ skriver du
aminf329.exe 011215.rom (eller 011215l.rom)
Så opdateres bios.
Herefter går den igang, og den fortæller dig, at det er den korrekte bios
m.m. hvorefter du godkender og den flasher bios.
Herefter genstarter den, og skriver så noget i retning af, at cmos checksum
er forkert osv, og du kan så vælge forskellige muligheder. Som jeg husker
det, var det F1, som sendte dig til bios og F2, som indlæser bios med
default indstillinger. Vælg F2.
Husk at tage disketten ud og gå evt. ind i bios og ændre din bootrækkefølge
tilbage til det den var.
Bemærk også lige, om din clockfrekvens har ændret sig. Du kan se, når du
booter, om din processor nu tilsyneladende er blevet mindre. På de pc.er jeg
har rodet med, blev en 1400 mhz til en 1050, fordi default er
clockfrekvensen sat tilbage til 100.
Hvis det er tilfældet skal du ændre den til 133. Læg mærke til, at samme
sted sætter den også dine ram til at være 100 mhz, hvor de fleste jo nu er
133, så det skal også ændres tilbage.
Hvis ikke du har indbygget modem på bundkortet, kan du også disable det,
idet det pr. default er enablet.
I bios kan man derudover vælge mellem 2 muligheder for automatisk opsætning.
Henholdsvis Load optimal settings eller Best Performance settings. Dem har
jeg ikke prøvet, så om det evt. kan betale sig, skal jeg lade være usagt.
Så skulle du være færdig med bios, men der er andre ting, du kan gøre for at
optimere.
Der ligger også en ny driver til bundkortet, herunder til din agp port. Den
hedder sisvxd735nt.zip. Den bør du også hente og pakke ud på din harddisk.
Så er der en masse filer og herunder en setup.exe, som du aktiverer,
hvorefter det mere eller mindre kører af sig selv.

Kurt

Fra : Jeremias Sørensen

Dato : 11-03-02 17:46

Mange tak for svaret Kurt.
Jeg pillede det ene RAM-modul ud som du sagde og pludselig var den villig
til at installere win XP.
Jeg synes at det er lidt en falliterklæring for bundkortet men det er der jo
ikke så meget at gøre ved.

Har ikke nået en opdatering af bios endnu, men jeg vender tilbage hvis der
er problerer.
Igen mange tak