differenciabiliet -> kontinuitet???
Fra : Jacob Jensen

Dato : 09-03-02 16:17

Hej

Gælder der at hvis en funktion er differentiabel i et interval I (altså i
alle punkter i I) så er den også kontinuert på dette interval?

....og mere specielt, hvis en funktion er to gange differenciabel i alle
punkter af I så er f' kontiuert i I? Dette følger vist af det første ikke?

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 09-03-02 16:43

"Jacob Jensen" <ba1oo@mail.dk> wrote in message
> Gælder der at hvis en funktion er differentiabel i et interval I (altså i
> alle punkter i I) så er den også kontinuert på dette interval?
ja (hvis en funktion er differentiabel i et punkt er den også kontinuert)

> ...og mere specielt, hvis en funktion er to gange differenciabel i alle
> punkter af I så er f' kontiuert i I? Dette følger vist af det første ikke?
jo

mvh
Martin

Fra : Jacob Jensen

Dato : 09-03-02 16:44

"Martin C. Petersen" <mcp@DELTOMAILsteen-petersen.dk> wrote in message
> "Jacob Jensen" <ba1oo@mail.dk> wrote in message
> ja (hvis en funktion er differentiabel i et punkt er den også kontinuert)

tak.. jeg ved godt at det omvendte gælder og det er jo også intuitivt at
ovestående gælder men alligevel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 09-03-02 16:49

Jacob Jensen wrote:

> "Martin C. Petersen" <mcp@DELTOMAILsteen-petersen.dk> wrote in message
>
> tak.. jeg ved godt at det omvendte gælder og det er jo også intuitivt at
> ovestående gælder men alligevel

Hov, hvad mener du? Funktionen

abs(x) = |x| = sqrt(x^2)

er jo kontinuert, men ikke differentiabel.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jacob Jensen

Dato : 10-03-02 01:55

> Hov, hvad mener du? Funktionen
>
> abs(x) = |x| = sqrt(x^2)
>
> er jo kontinuert, men ikke differentiabel.

jeg tror jeg tænkte på at kont -> integrabilitet... det passer da ikke?

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 10-03-02 04:57

Jacob Jensen wrote:

> jeg tror jeg tænkte på at kont -> integrabilitet... det passer da ikke?

Jo, det gør det.
I hvert fald når funktionen er defineret på et lukket begrænset
interval.

En funktion som f(x)=cos(x) defineret på hele ] -oo ; oo [ , er jo
klart nok kontinuert, men man kan ikke rigtigt integrere den fra -oo
til oo.

Tilsvarende med g(x)=x/(1+x²).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 10-03-02 05:00

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> [...]
>
> En funktion som f(x)=cos(x) defineret på hele ] -oo ; oo [ , er jo
> klart nok kontinuert, men man kan ikke rigtigt integrere den fra -oo

Men altså, jeg skal tilføje at disse funktioner er »ubestemt inte-
grable«, altså de har en stamfunktion på hele ] -oo ; oo [ .

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 09-03-02 17:31

> tak.. jeg ved godt at det omvendte gælder og det er jo også intuitivt at
> ovestående gælder men alligevel
Der gælder _ikke_ at kontinuitet medfører differentiabilitet.

Tænk fx på x numerisk, en temmelig kontinert funktion på hele R, men ikke
differentiabel i x = 0..

mvh
Martin

Fra : Jacob Jensen

Dato : 10-03-02 01:56

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 09-03-02 16:46

Jacob Jensen wrote:

> Hej
>
> Gælder der at hvis en funktion er differentiabel i et interval I (altså i
> alle punkter i I) så er den også kontinuert på dette interval?

Ja det gælder. (Hvis intervallet ikke er åbent (indeholder mindst ét
af sine endepunkter), skal man dog lige tænke på om man overhovedet
har defineret differentiabilitet i punkter der ikke ligger i det indre
af definitionsmængden.)

> ...og mere specielt, hvis en funktion er to gange differenciabel i alle
> punkter af I så er f' kontiuert i I? Dette følger vist af det første ikke?

Jo!

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)