MS Windows
briani 27239
Windows XP Pro OEM DK -> UK?
Fra : Lars

Dato : 09-03-02 14:22

Hej,

Jeg har fået en Windows XP Pro OEM DK som gave, men jeg ville
foretrække en engelsk version. Er der nogen *lovlig* måde at lave
det om på?

Især tænker jeg på om jeg har lov til, hvis jeg kan skaffe et UK
installationsmedie, blot at installere en UK version istedet og
bruge min 'Product Key' fra den danske udgave jeg har liggende
foran mig i uåbnet stand?

vh
--
Lars,
<http://home3.inet.tele.dk/hgaarde/>

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 09-03-02 14:32

"Lars" <go_ahead..._spam_this_address@tlaloc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> installationsmedie, blot at installere en UK version istedet og
> bruge min 'Product Key' fra den danske udgave jeg har liggende

Jeg tror umiddelbart det kan blive svært. Normalt er OEM software bundlet
til noget hardware, og licensen er (også normalt) betinget af brug i
forbindelse med denne hardware. Så hvis du blot har fået OEM-versionen af
en, der f.eks. har købt en computer, hvor XP-pro fulgte med er jeg ikke
sikker på at du kan installere den version lovligt.

Det vil så også udelukke muligheden for at bytte versionen til en UK version
ved forhandleren.

På det tekniske område er det langt fra givet, at du kan bruge den danske
product key til et engelsk medie.

I øvrigt er licenserne som regel bundet til den udgave licensen fulgte med
til.

Vh
Peter

Fra : Lars

Dato : 09-03-02 17:20

On Sat, 9 Mar 2002 14:31:47 +0100, "Peter Hindsgaul"
<hindsgaul@tdcspaceremove.dk> wrote:

>Jeg tror umiddelbart det kan blive svært. Normalt er OEM software bundlet
>til noget hardware, og licensen er (også normalt) betinget af brug i
>forbindelse med denne hardware.

Det er den ikke i dette tilfælde.

> Så hvis du blot har fået OEM-versionen af
>en, der f.eks. har købt en computer, hvor XP-pro fulgte med er jeg ikke
>sikker på at du kan installere den version lovligt.

Well, jeg har fået den af Microsoft, så jeg kan ikke forestille
mig den ikke skulle være lovlig :)

>Det vil så også udelukke muligheden for at bytte versionen til en UK version
>ved forhandleren.

Det er rigtigt nok udelukket, da der ikke er en forhandler
indblandet.

> [...]
>product key til et engelsk medie.
>
>I øvrigt er licenserne som regel bundet til den udgave licensen fulgte med

Det er så netop disse to punkter jeg godt ville have opklaret med
sikkerhed.

Hvis de ovenståede to punkter ikke giver mig mulighed for at
lægge en UK version på, kan jeg vel blive nødt til at bruge min
'Downgrade Right' og lægge en Windows 2000 UK på istedet for.

vh

Fra : Leony

Dato : 10-03-02 12:12

> Det er den ikke i dette tilfælde.

Det der menes (tror jeg), er at OEM versioner kan være bundet til en bestemt
BIOS. Derfor er der ikke mulighed for at installere på andre maskiner.

> Det er så netop disse to punkter jeg godt ville have opklaret med
> sikkerhed.

Mon ikke Microsoft kan hjælpe dig med det. Hvis ikke de ved det, hvordan
skulle vi så kunne.
Ring til dem og forelæg dem problemet.
Alternativt kunne det være at du kunne få dem byttet i en computerbutik.
På de rigtige XP'ere står der at man kan få pengene tilbage hvis man ikke
kan acceptere licensbetingelserne. Ved ikke om dette gælder for OEM'er.
Hvis det gør kunne du få dine penge tilbage og for dem købe en UK.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/