MS Windows
briani 27239
Win98 - problem med nedlukning
Fra : Jørgen S. Nielsen

Dato : 09-03-02 08:57

Hej

Igennem længere tid har jeg haft problem med nedlukning af Win98. Når jeg
vælger "Luk computer" virker det som om der sker en normal nedlukning, men
det ender altid med at jeg får blå skærm med fejlteksten:
"Der opstod en alvorlig undtagelse 0D ved 24x:00010000 Programmet vil blive
lukket" - Altid samme adresse.

Jeg kan kun slukke ved at trykke på afbryderen, med konsekvensen at Windows
ved næste opstart skal køre en Checkdisk.

Jeg har hentet alle de opdateringer der er tilgængelige hos Microsoft, og
bruger Norton Antivirus.

Jeg vil være meget taknemlig for et godt råd, og beklager hvis emnet har
været oppe tidligere, jeg er temmelig ny i gruppen.

Hilsen
Jørgen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-03-02 10:09

Jørgen S. Nielsen skrev:

>Jeg kan kun slukke ved at trykke på afbryderen, med konsekvensen at Windows
>ved næste opstart skal køre en Checkdisk.

Symptombehandling, to muligheder:

1)   Få fat i TweakUI og indstil ved hjælp af det scandisk til
   at starte "never". Så generer en sådan dårlig nedlukning
   ikke.

2)   Lad være med at lukke Win98 pænt ned. Tag strømmen.
   Det forudsætter at du husker at lukke alle programmer og
   giver dem tid til at skrive data til harddisken.

Løsning (den eneste jeg kender hvis man ikke bruger Ghost/Drive
Image):
Formatér og genindstallér.

--
Bertel

Fra : Peter Jensen

Dato : 09-03-02 11:19

"Jørgen S. Nielsen" <jsn@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved næste opstart skal køre en Checkdisk.
>
> Jeg har hentet alle de opdateringer der er tilgængelige hos Microsoft, og

Har du for nyligt installeret et netkort? På mit arbejde har jeg længe haft
problemer med, at vore s(desværre) vidt forskellige PC'ere med WIN98 nogle
gange kan lukke - og andre gange ikke kan lukke. Jeg har fulgt diverse råd
om opdateringer fra MS og dit og dat -men problemet er aldrig blevet løst.
Min egen PC har under ME kørt upåklageligt i et år -men da jeg fik ADSL
(altså netkort)- optræder problemet jævnligt nu. Bare til orientering -men
nok næppe til nogen hjælp. Kan andre hjælpe?

mvh
Peter

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 09-03-02 11:51

> [...]
> det ender altid med at jeg får blå skærm med fejlteksten:
> "Der opstod en alvorlig undtagelse 0D ved 24x:00010000

(snip)

> Hilsen
> Jørgen

Prøv at kigge efter hukommelses adressen i Systemoplysninger.
Gå til Start > Kør og tast: msinfo32
Kig under Hardwareressource > hukommelse. Hvis du finder det der,
er det sikkert en driver til det pågældende hardware, der skal
have en opdatering.
Hvis du ikke finde noget i Systemoplysninger, kan du køre
msconfig og hindre programmer eller drivere i at starte. Start
med at deaktivere evt. brænderprogram eller antivirus. Det er
udelukkelsesmetoden, så kun en ting ad gangen.

Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me og XP.
Nyt: http://www.wintip.dk/guides/fdisk/

Fra : Arcana

Dato : 09-03-02 16:55

"Jørgen S. Nielsen" <jsn@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil være meget taknemlig for et godt råd, og beklager hvis emnet har
> været oppe tidligere, jeg er temmelig ny i gruppen.

Kør en Norton Windoctor (Norton Utilities - buyware). Den er genial til at
fjerne "underlige" problemer med.

En anden ting: Er du sikker på at dine ramklodser er i orden? Klik på
<http://www.simmtester.com/default.asp> og hent DocMemory Diagnostic
Software. Det køres fra en bootable diskette, og så kører du burn-in-test
natten over. Hvis der er den mindste fejl i din hukommelse, slår den alarm.

/arcana