Er waders farlige
Fra : HB Nielsen

Dato : 09-03-02 00:44

Er waders farlige, jeg skal overbevise mine forældre om at det ikke er. Hvad
kan man gøre for sikkerheden???

HB & Ras

CowShit: www.fusk.subnet.dk

Fra : JD

Dato : 09-03-02 09:25

Hej HB & Ras
Du kunne evt bruge en rednings/flydevest evt en selvoppustelig de fylder
ikke så meget.
mvh
Jakob

Fra : Peter Schrøder

Dato : 09-03-02 14:23

"HB Nielsen" skrev...
> Er waders farlige, jeg skal overbevise mine forældre om at det ikke er.
Hvad
> kan man gøre for sikkerheden???

Hvis du tager et hovedspring fra en bro eller en båd
med løstsiddende pvc-waders, vil de antagelig fungere
lidt som en dykkerklokke. Der er dog ingen reel fare
for at fise med strømmen, som et to-hovedet uhyre med
benene i vejret, for man kan nemt vende sig og få hovedet
over vandet igen.
Skvatter man mens man står i vand til livet, er luften allerede
klemt ud af waders'ne, så hér er heller ingen problemer med at
komme op at stå igen (men man ser sjov ud når man vakler ind på
land med vandfyldte waders)
Neoprenwaders sidder som regel tæt til kroppen og fungerer
i sig selv som en form for redningsvest, fordi det luftfyldte
materiale har en stor opdrift. Det er umuligt at hæve sig op i en båd
med vandfyldte waders, men det løser men ved at løsne selerne,
hvorved vandet straks løber ud.
Hvis man kombinerer sine waders med en regnjakke af anorak-typen
og et godt stramt bælte om maven, kan man faktisk dyppe sig til halsen
i et kort sekund, næsten uden at blive våd indenunder.
Det sidste er også en fin ide i høj sø.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Simon...

Dato : 09-03-02 15:07

Hej,

jeg har også overvejet et par waders, det der bekymrede mig var egenligt
hvis de blev fyldte med vand -
og ikke omvendt- hvis nu man blev taget af noget strøm, virker de vel næsten
som sejl i vinden ??

mvh.Simon

Fra : Finn Jensen

Dato : 09-03-02 15:59

"Simon..." <simons@pc-dot-.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis de blev fyldte med vand -
> og ikke omvendt- hvis nu man blev taget af noget strøm, virker de vel

Gennem et par år har forskellige dykker klubber vist hvad der ske hvis man
faldt med et par waders. Værst var det hvis man røg overbors fra en båd for
så var det luft inde i wadersene. Stod man i vandet og faldt var luften
allerede presset ud af wadersene.

Fidusen ved fald var at bukke sig sammen, altså trække knæene op under
brystet, så ville man vende i vandet således at hovedet ville være oppe og
man lå så at sige på ryggen. På den måde kunne man flyde rundt i timevis
uden der skete noget.

Problemet med at komme op i en evt. båd løses på den måde som Peter Schrøder
skriver ved at løsne selerne så wadersene falder ned.

--
Venlig hilsen
Finn Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-02 15:30

Nedenstående anorak en, er det en såkaldt "vade jakke" du tænker på?
Leif

Fra : Peter Schrøder

Dato : 09-03-02 20:13

"Leif" <None> skrev...
> Nedenstående anorak en, er det en såkaldt "vade jakke" du tænker på?
> Leif

Nej. Jeg bruger en vadejakke i strømvand og på kysten
i magsvejr uden bølger (mit ynglingsfiskevejr)
En anorak trækkes over hovedet og er altså
lukket foran. Nogle gange har de en lomme
udvendig på brystet, men den er kun noget værd, hvis den er
rimelig vandtæt. Når man sætter sig ned i vandet kommer der
alligevel vand i lommen...
Bæltet om livet gør at vand ikke kan sprøjte op under jakken,
hvad det ellers gerne vil, hvis det får lov.
Det forsinker også vandets indtrængen, hvis man snubler,
men kun i få sekunder. Fåe man vand ned i halsåbningen er det
tilsvarende længe om at løbe ud igen.
Jeg bruger selv et hjemmelavet bælte af 5cm bredt gummi,
hvor min linekurv kan sidde foran og mit net kan stikkes ned
bagi. Linekurven har dog begrænset værdi i høj sø...

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Ivan V. Nielsen

Dato : 09-03-02 23:40

Jeg har selv prøvet at have mine pvc-waders med i svømmehallen, og fik mig
nogle sjove og informative stunder der.

Ved vadning indtil man går under, ligesom ved at vælte under vadning, var
der absolut ingen problemer med luft i støvlerne. Det var ligeledes også
ok at svømme i dem, omend det gik lidt langsomt. Problemet var at komme op
af bassinet igen med fyldte waders, men det problem vil man næppe have på
kysten

Ligeledes prøvede jeg hovedspring, og oplevede propeffekten, hvor benene
stak lige op i luften. Men som tidligere beskrevet i tråden, virkede
luften nærmest som svømmevest, hvis man krøller sig selv sammen.

Hovedspring i waders er dog noget kun dumme personer vil opleve i naturen,
idet waders og både ABSOLUT IKKE hører sammen.

Generelt for samtlige test bør dog siges, at man ALDRIG må forsøge at tage
wadersene af mens man er i vandet. Presset på støvlerne vil bevirke, at
benene låses, og det dermed er umuligt at svømme.

Kort sagt: Dine forældre har intet at frygte hvis du opfører dig
fornuftigt.

mvh
ivan

Fra : EV0L

Dato : 10-03-02 13:27

Jeg har købt et pr. billige men gode waders i netto sidste år. Det lidt
smarte ved dem frem for alm. waders er der er et lille bælte på som kan
strammes ret hårdt til i livet eller hen over brystet. Med en regnfrakke
nede i wadersne og en lille bælte taske har jeg mange gange væet ude for
jeg var kommet for langt ud så vandet løb ind, og jeg har endnu flere gange
prøvet at bølger kom skulpende ind over min waders kant. Jeg har aldrig
oplevet andet end jeg nok langsomt skulle opdage jeg var blev våd.. Jeg er
rimelig sikker på (hvis man kan svømme) at man kan komme op af vandet igen
hvis man skulle komme under, inden at ens waders fyldes med vand, dog skal
man nok regne med man er lidt våd.

-e.

Fra : Fischer

Dato : 11-03-02 17:59

Lån eller køb Niels Vestegaards bog "På kystfiskeri" (nyeste udgave ) vis
dine forælder side 37, der står det stort set samme som her i tråden , altså
ingen grund til panik.

--
Anders Fischer
fischer1@mail1.stofanet.dk

Fra : Balthazar

Dato : 11-03-02 20:04

I söndags ramlade en vadande kille i vattnet (med neoprenvadare). Hans
fötter flöt upp och han var tvungen att vråla efter hjälp. Det kan alltså
vara risk för att fötterna flyter upp då neopren ju flyter.
Vada med en kompis eller köp andningsvadare med vadarbälte.
Mvh Henric

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 13-03-02 08:57

Hvordan kan han skrige om hjælp når benene vender opaf?

Hvis man vil eliminere risikoen kan man jo iføre sig en svømmevest, bare en
uden krave. Eller evt en dykker neopren-jakke. Den varmer forøvrigt også
utroligt meget.

-- Eller svømmeluffer som til børn i svømmepølen

mvh

Erik Breum Petersen

Fra : Jesper G

Dato : 19-03-02 10:27

Brug et vadebælte,det forhindrer vandet i at trænge ind hvis du falder

vh

Jesper Grubach