Kvinde, mand, abe, hund og hest
Fra : Madbit

Dato : 08-03-02 14:26

Hejsa

Jeg har lige et par spørgsmål om gener, som jeg håber at nogen kan
hjælpe mig med.

1) Hvor stor er den procentvise forskel på DNA hos et menneske og en
chimpanse af samme køn?

2) Hvor stor er den procentvise forskel på DNA hos en mand og en
kvinde?

3) Hvor stor er den maksimale og den gennemsnitlige forskel på DNA hos
to mennesker af samme køn?

4) Hvor fjernt beslægtede dyr skal vi se på, før den procentvise
forskel på DNA hos et individ af denne art og et menneske af samme
køn, er lige så stor som den procentvise forskel på DNA hos en mand og
en kvinde?

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 08-03-02 16:23

"Madbit" <bavarianilluminati@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa

(...)

> [...]
> forskel på DNA hos et individ af denne art og et menneske af samme
> køn, er lige så stor som den procentvise forskel på DNA hos en mand og

Jeg kunne tilsvarende godt tænke mig at vide, hvad du dog skal bruge den
oplysning til, Madbit Uden at have tjekket det "tror" jeg dog ikke, at
der overhovedet findes et sådan dyr...

Fra : Madbit

Dato : 09-03-02 12:47

"David A. D. Konrad" <konrad@dadk.dk> wrote in message news:<a6akrb$ka2$1@sunsite.dk>...
> "Madbit" <bavarianilluminati@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> (...)

> Jeg kunne tilsvarende godt tænke mig at vide, hvad du dog skal bruge den
> oplysning til, Madbit

Nå ja, det er bare en af den slags tanker, der pluselig rammer
en...<G>
Du ved, hvordan der dukker disse tal op, med at gærceller har 60% af
denne samme DNA som os, og chimpanser er 98,x procent ligesom os
genetisk set (øh jeg kan ikke lige huske tallene - så tag dem ikke for
alvorligt), så kom jeg til at tænke på, at mænd og kvinder har et helt
kromosom til forskel, så der må være større forskel, genetisk set, på
en mand og en kvinde, end på en mand og en han-chimpanse. SVJH har
mennesket 23 kromosompar, hvis det er rigtigt, så er der jo over 2%
forskel på kønnenes gener. Eller hvordan? (Og hvordan så med de
selviske gener? Så skulle mænd i Centralafrika ikke være villige til
at skyde hanchimpanser for at skaffe føde til deres koner og
pigebørn... ja ok, far out!)

> Uden at have tjekket det "tror" jeg dog ikke, at
> der overhovedet findes et sådan dyr...

En gorilla? Eller måske endda en bavian - hvad ved jeg. Og gad vide
hvor stor den mulige størst mulige procentvise forskel på to individer
af samme køn er? Kan der være lige så stor forskel på disse, som på et
nutidsmenneske og en neanderthaler?

--
madbit