MEGET uheldigt hul i Internet Explorer...
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-03-02 13:00

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=13995

Overskrift: Nyt hul i Explorer er potentiel sikkerhedsbombe

Det er muligt at eksekvere programmer direkte fra en hjemmeside, uden
brugeren får noget varsel! Konklussionen om, at der ikke kan laves
noget patch er dog efter min mening noget sludder.

FUT: dk.edb.sikkerhed

venligst,
Lasse Hedegaard

Du kan nu få opdateret softwaren i din Nokia-telefon,
og du kan få ekstra spil i alle udgaver af Nokia 3210.

Fra : Alex Holst

Dato : 08-03-02 13:03

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:
> Det er muligt at eksekvere programmer direkte fra en hjemmeside, uden
> brugeren får noget varsel! Konklussionen om, at der ikke kan laves
> noget patch er dog efter min mening noget sludder.

Jeg kan anbefale du undlader at laese i Computerworld hvis overhovedet
muligt. Du vil faa det meget bedre allerede efter faa minutter med
afholdenhed.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-03-02 13:13

Alex Holst skrev:

>Jeg kan anbefale du undlader at laese i Computerworld hvis overhovedet
>muligt.

Det gør jeg stort set heller aldrig, fik linket af en kammerat.

>Du vil faa det meget bedre allerede efter faa minutter med
>afholdenhed.

Hehe, men selve hullet i IE er jo korrekt nok, og det er ikke et
heldigt hul...

Fra : Gevaldi

Dato : 08-03-02 13:56

"Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> skrev i en meddelelse news:9mah8u8v4hgfbuul9kh050b9t6g5akcfnc@dtext.news.tele.dk...

> Det gør jeg stort set heller aldrig, fik linket af en kammerat.

Du må lære at vælge dine kammerater
med bedre omhu:)

/Gevaldi

Fra : Kent Friis

Dato : 08-03-02 16:55

Den Fri, 8 Mar 2002 13:02:56 +0100 skrev Alex Holst:

>Jeg kan anbefale du undlader at laese i Computerworld hvis overhovedet
>muligt. Du vil faa det meget bedre allerede efter faa minutter med
>afholdenhed.

Man skal bare køre med TCP ECN, så er det problem løst.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/ - Ny tegning uploadet.

Fra : Peter Loumann

Dato : 08-03-02 18:33

Fri, 8 Mar 2002 15:55:05 +0000 (UTC), kfr@fleggaard.dk (Kent Friis)
wrote:

>Man skal bare køre med TCP ECN,

Hvad er det?

pelo

Fra : Kent Friis

Dato : 08-03-02 18:44

Den Fri, 08 Mar 2002 18:32:36 +0100 skrev Peter Loumann:

>Hvad er det?

Explicit Congestion Notification - en ny udvidelse af TCP-standarden,
som skal gøre det nemmere at styre trafikken på overbelastede linier.
Computerworld har åbenbart en router eller firewall, som ikke overholder
TCP-standarden (den gamle standarder sagde "must be ignored" om de
bits), så man får slet ikke lov til at se deres site.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/ - Ny tegning uploadet.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 08-03-02 13:30

Lasse Hedegaard wrote:

> Det er muligt at eksekvere programmer direkte fra en hjemmeside, uden
> brugeren får noget varsel! Konklussionen om, at der ikke kan laves
> noget patch er dog efter min mening noget sludder.

Min gamle IE er ikke sårbar, endvidere vil disabling af Java script også
løse problemet.

Man bliver en gang imellem så træt af Vigilante.

Fra : Madsen

Dato : 08-03-02 15:44

Lasse Hedegaard skrev:

> Det er muligt at eksekvere programmer direkte fra en hjemmeside,
> uden brugeren får noget varsel! Konklussionen om, at der ikke
> kan laves noget patch er dog efter min mening noget sludder.

Så må man jo installere et program som kan fange det.
AVP tillader f.eks. ikke at http://www.liquidwd.freeserve.co.uk/
kører et script på pc'en: http://www.wol.dk/~hijklm/avp/script.gif

Madsen.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-03-02 15:52

Madsen skrev:

>Så må man jo installere et program som kan fange det.

Eller lave patchen selv

Værsågod: http://www.simlock.dk/temp/patch/

Fra : Madsen

Dato : 08-03-02 16:06

Lasse Hedegaard skrev:

> Eller lave patchen selv

Ja, det var også en mulighed.

> Værsågod: http://www.simlock.dk/temp/patch/

Tak, men jeg har jo så AVP til at fange den slags :)

Madsen.

Fra : Alex Holst

Dato : 08-03-02 16:07

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

> Eller lave patchen selv
>
> Værsågod: http://www.simlock.dk/temp/patch/

Du burde goere opmaerksom paa, at din patch er et work-around, ikke et fix.
Du burde ogsaa tilfoeje en forklaring til siden saa folk forstaar hvad det
betyder at lave den aendringer du tilbyder.

Tilsidst burde du ogsaa linke til en bedre beskrivelse af selve
problemet end en computerworld artikel.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-03-02 16:14

Alex Holst skrev:

>Du burde goere opmaerksom paa, at din patch er et work-around, ikke et fix.
>Du burde ogsaa tilfoeje en forklaring til siden saa folk forstaar hvad det
>betyder at lave den aendringer du tilbyder.

Måske, ja. Men jeg har kun linket dertil herfra (og på Computer Worlds
debatforum).

>Tilsidst burde du ogsaa linke til en bedre beskrivelse af selve
>problemet end en computerworld artikel.

Jeg har ingen :) Så snart jeg opdager MS skriver noget om det, så vil
jeg linke dertil.

Fra : Jens U. K.

Dato : 08-03-02 16:16

"Alex Holst" <a@area51.dk> wrote in message

> [...]
det
> betyder at lave den aendringer du tilbyder.
>
> Tilsidst burde du ogsaa linke til en bedre beskrivelse af selve

Det kunne f.eks. være GreyMagic:
http://security.greymagic.com/adv/gm001-ie/

/Jens Ulrik

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-03-02 16:20

Jens U. K. skrev:

>Det kunne f.eks. være GreyMagic:
>http://security.greymagic.com/adv/gm001-ie/

Tak - det er ændret.

På den side kan jeg se, at hullet er opdaget allerede d. 25. februar,
hmm...

Fra : Mig

Dato : 09-03-02 15:05

> AVP tillader f.eks. ikke at http://www.liquidwd.freeserve.co.uk/

Åber ingen command prompt hos mig - hvorfor ikke?

Jeg kører XP

Fra : Madsen

Dato : 09-03-02 20:13

Mig skrev:

> Åber ingen command prompt hos mig - hvorfor ikke?

Det ved jeg ikke.

Madsen.

Fra : Mig

Dato : 09-03-02 20:33

> Det ved jeg ikke.

Sikkerhedshuld min bare ;)

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-03-02 09:42

"Mig" <nifoNOSPAM@nospam.dk> wrote:

>Sikkerhedshuld min bare ;)

Vi (hvor "vi" omfatter undertegnede og en eller anden onanym kylling)
er vel enige om, at et sikkerhedshul ikke behøver eksistere på
samtlige verdens computere for at være et meget uheldigt
sikkerhedshul?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Mig

Dato : 10-03-02 12:32

> [...]
> er vel enige om, at et sikkerhedshul ikke behøver eksistere på
> samtlige verdens computere for at være et meget uheldigt

Jada - men sagde i ikke internet explorer 6?
Hvor den bruger jeg, så burde den vel også være i min maskine?

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-03-02 13:18

Onanymous Chicken <nifoNOSPAM@nospam.dk> wrote:

>Jada - men sagde i ikke internet explorer 6?
>Hvor den bruger jeg, så burde den vel også være i min maskine?

Hvorfor i alverden dog det? Det er sandsynligvis et samspil mellem dit
OS og din browser og evt. tilvalgte programmer. Yderligere kan der
være tale om, at fejlen er afhængig af dine indstillinger.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Mig

Dato : 10-03-02 18:42

> Hvorfor i alverden dog det? Det er sandsynligvis et samspil mellem dit
> OS og din browser og evt. tilvalgte programmer. Yderligere kan der
> være tale om, at fejlen er afhængig af dine indstillinger.

XP & IE6 - ingen "indstillinger" ændret?

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-03-02 19:47

"Mig" <nifoNOSPAM@nospam.dk> wrote:

>XP & IE6 - ingen "indstillinger" ændret?

Og?

Forstå det nu:
En fejl kan ikke nødvendigvis reproduceres på alle verdens maskiner -
heller ikke selv om de på overfladen ser ud til at have samme
softwareopsætning.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Mig

Dato : 10-03-02 21:45

> Forstå det nu:
> En fejl kan ikke nødvendigvis reproduceres på alle verdens maskiner -
> heller ikke selv om de på overfladen ser ud til at have samme
> softwareopsætning.

Øh ok...?

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 13-03-02 13:58

"Mig" <nifoNOSPAM@nospam.dk> wrote in message

> Åber ingen command prompt hos mig - hvorfor ikke?
>
> Jeg kører XP

1) Fordi siden er fjernet ;)

2) Fordi du ikke har installeret windows i default-dir

--
Mvh. Mogens
B.Sc. i datalogi, søger IT-job på Fyn eller naboamter.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-03-02 16:50

Lasse Hedegaard skrev:

>Konklussionen om, at der ikke kan laves
>noget patch er dog efter min mening noget sludder.

http://www.simlock.dk/temp/patch/ kan man hente 2 forskellige
patches. Det ene slår muligheden helt fra, det andet får IE til at
spørge om man vil køre programmet.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 08-03-02 21:10

Lasse Hedegaard wrote:

> På http://www.simlock.dk/temp/patch/ kan man hente 2 forskellige
> patches. Det ene slår muligheden helt fra, det andet får IE til at
> spørge om man vil køre programmet.

Begge testet og fungerer tilsyneladende under W2K SP2.

dword:00000004 giver: "Are you sure you wish to install and run
file://etc"

dword:00000003 giver: "Your current internet settings prohibit running
ActiveX controls on this page. [...]"

--
Niels Callesøe - nørd light
"Again and again they struck him on the head with a

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-03-02 21:26

Niels Callesøe skrev:

> [...]
>file://etc"
>
>dword:00000003 giver: "Your current internet settings prohibit running

Hmm, så har du altså ændret dem lidt?

Dem du kan hente på siden, der er det 00000003 der slår helt fra, og
00000002 der giver muligheden for at vælge om man vil køre programmet.

Er det en tastefejl, eller har du ændret dem? Hvad giver 00000002 hos
dig?

Fra : Niels Callesøe

Dato : 09-03-02 03:46

Lasse Hedegaard wrote:

> Er det en tastefejl,

Daas ist ein tasterfehhler. Beklager. :)

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-03-02 17:16

Lasse Hedegaard skrev:

> [...]
>brugeren får noget varsel! Konklussionen om, at der ikke kan laves
>noget patch er dog efter min mening noget sludder.

Jeg har lavet 2 patches, det ene slår muligheden helt fra, det andet

Fra : Peter Loumann

Dato : 08-03-02 18:29

Fri, 08 Mar 2002 17:16:00 +0100, Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>
wrote:

>Jeg har lavet 2 patches

Til hvilke windows-versioner?

pelo

Fra : Claus Frørup

Dato : 08-03-02 17:49

Isang tao pinangalanan Lasse Hedegaard nagsulat :

>http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=13995
>
>Overskrift: Nyt hul i Explorer er potentiel sikkerhedsbombe

Der burde retfærdigvis tilføjes, at problemet kun findes i IE5/6 med
WindowsXP, Win2k og muligvis i WinME, så ikke alle windows og
explorerbruger bliver unødigt forskrækket.

Jeg har med vilje ignoreret FUTten da jeg ikke følger/abonnerer på den
gruppe, og heller ikke har mere at tilføje.

--
Bortgået signatur efterlyses.
Den er sidst set, natten mellem torsdag og elmetræet på Jarmers plads,

Fra : El Capitano

Dato : 09-03-02 08:50

Hjælp, hvad sker der når man i hastværk installerede begge patch og kun
ønskede den med "spørg". Hvordan retter man tilbage? Hjælp
God weekend
EC

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 09-03-02 14:46

El Capitano skrev:

>Hjælp, hvad sker der når man i hastværk installerede begge patch og kun
>ønskede den med "spørg". Hvordan retter man tilbage?

Det sker der ingenting ved, andet end at det er den sidste der er i
funktion.

Hvis du ønsker udgaven med 'spørg', så klikker du blot på den, og
genstarter IE.

Fra : El Capitano

Dato : 09-03-02 23:49

Tak Lasse