Søges: Gode råd om bugsering...
Fra : Jesper Sennels

Dato : 08-03-02 10:41

Jeg ønskes at medtage min gamle motorbåd (Nidelv-24, 24 fod m. 25 Hk VP)
fra Norge til Danmark. Landtransport er dyr, og da jeg ikke har mod på
at sejle den hjem alene, overvejer jeg nu et tilbud om at komme på
"slæb" efter en 70 fod ombygget "trawler". Bortset fra de
forsikringsmæssige forhold, er dette så overhovedet teknisk muligt,
fastgørelse af "slæbetov" mv.? Rejsen skulle gå fra Stavanger til Århus
tidlig juli måned...

Jeg er taknemmelig for alle kommentarer.

mvh.
Jesper

Fra : Steffen Skov

Dato : 08-03-02 11:46

Hej Jesper
Uden at have forstand på motorbåde, så mener jeg at der er noget med at en
mindre båd under bugsering af en større kan grave sig ned pgr.a. farten.
Jeg tror ikke det er en god ide at lade dig bugsere.
Hvorfor sejler du ikke til Kristianssand? Det burde du kunne gøre på godt et
døgn. Herfra er der ikke langt til Skagen.
Hvis båden ellers er i god stand burde det være den bedste løsning. Og vi
kan jo jun håbe på en god sommer, du skal kun bruge 3-4 dage med godt vejr,
så er du i Århus.
Hilsen
Steffen
BAADEN II
Maxi 68
Krogen Århus

Fra : Morten Guldager

Dato : 10-03-02 13:31

In article <a6a4lt$1osu$1@news.cybercity.dk>, Steffen Skov wrote:
> Uden at have forstand på motorbåde, så mener jeg at der er noget med at en
> mindre båd under bugsering af en større kan grave sig ned pgr.a. farten.

Hmm, nogen der kan forklare hvad det er der sker her?

Jeg ville have gættet på at den lille båd på slæb ville begynde
at plane, men jeg er også mest til teoretisk sejlsport....

(mangler båd og kan ikke lide at blive våd

/Morten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-03-02 02:11

> Jeg ville have gættet på at den lille båd på slæb ville begynde
> at plane, men jeg er også mest til teoretisk sejlsport....

Når kraften kommer bagfra synker hækken og løfter boven. Når båden bliver
slæbt, kan boven ikke løfte sig bl.a. pga. trossen, som holder den nede.
Skroget kan så ikke slippe vandet og bliver derved suget ned.

Det er den ene årsag. Den anden er, at hvis farten er for stor sejler du
simpelthen båden ned, akkurat som du kan sejle en båd *tom* for vand, hvis
kraft og fart er afstemt rigtigt.

Der er jo forskel på at trække og skubbe..

Claus

PS jeg har da en stor båd, du kan få meget billigt, forudsat du er lidt fiks
på fingrene

Fra : Allan Jensen

Dato : 08-03-02 16:15

Hej Jesper
Jeg har været med til at blive bugseret i en 22 fods sejlbåd af en lodsbåd i
meget hårdt vejr.
Lodsbåden måtte skifte mellem frem og neutral i gearstilling for ikke at
trække os ned.
Selve bugsertrossen havde vi om ført om begge fortøjningsklamper i stævn ,
rundt om masten, tilbage omkring spil i begge sider.
Alligevel stod vi af og til i vand til livet og der opstod en del skader på
sejlbåden.
Vi blev bugseret ca 2 mil...
Steffens forslag lyder godt.
mvh
Allan

Fra : Alis og Michael

Dato : 08-03-02 17:48

Det burde kunne lade sig gøre.
Det der er spørsgsmålet er om du har et fastgøringspunkt der kan holde. det
er jo også afhængig af farten bugseringen foregår ved.

Hvis man gør slæbetrossen fast på pullerterne foran kan det være det kan
holde men så kan man ikke sejle ret hurtigt, måske to eller tre knob som
maks afhængig af hvor kraftige dine pullerter er og især hvor godt de er
gjort fast i skroget.

Det der ville være bedst var om du kunne få gjort fast både foran og bagpå
men de billeder jeg lige kunne finde på nettet viser ikke rigtigt noget.

Det du evt. kan gøre er at få fat i noget tovværk og så lave to stykker på
ca. 2-3 meter med et øje i hver ende der passer til dine pullerter. Det ene
skal kun bruges som reserve så du kan evt. lade være med at lave det men det
vil jeg ikke anbefale.

Du skal også bruge et slæbetov på en passende længde. Jeg vil tro at ca. 50
meter vil være passende på åbent hav. Den ene ende skal have et øje der er
forsynet med en kovs.
Du skal så føre et af de korte stykker tov igennem dette øje sådan at der er
et øje på hver side. Du må endelig ikke binde de to stykker tov sammen. Når
du så gør de to øjer fast på pullerterne vil det korte stykke tov virke som
en hanefod og fordele trækket ligeligt i de to pullerter. Kovsen vil gøre at
der ikke bliver slid på slæbetovet og man kan evt. binde en klud rundt om
det korte tov for at det ikke bliver skamfilet.

Jeg ville også binde øjerne på det korte tov fast til pullerterne med lidt
taklegarn eller lignende for at de ikke skal falde af.

På midten af slæbetovet skal der være en passende vægt. Jeg vil tro at
bådens anker vil være passende hvis kæden pilles af.

Det nemmeste vil være hvis slæbet først begynder udenfor havnen. Efter
slæbetovet er rigget til fires der langsomt af på slæbetovet indtil den
fulde længde er opnået. Vær meget forsigtig i starten af bugseringen da der
vil være meget stort træk i slæbetovet.
Hvis slæbetovet er forsynet med en vægt midtpå vil den virke som fjeder og
udglatte de værste ryk men vægten bør helst være under vandoverfladen hele
tiden. I teorien burde man kunne øge farten hele tiden så længe vægten er
under vandet men pas på dine pullerter!!!

Du bør også kontrollere slæbetovet i begge ende regelmæssigt for at det ikke
skamfiler.

Hvis du har nogen spørgsmål er du velkommen til at maile.

Med venlig hilsen

Michael

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-03-02 00:50

> Du skal også bruge et slæbetov på en passende længde. Jeg vil tro at ca.
50
> meter vil være passende på åbent hav.

HALVTREDS meter?! Er du overhovdet klar over, hvad det er, du råder manden
til??

Claus

Fra : Alis og Michael

Dato : 09-03-02 09:13

"Claus Tersgov" <kong@cool.dk> wrote in message
> HALVTREDS meter?! Er du overhovdet klar over, hvad det er, du råder
manden
> til??

Ja det skulle jeg da mene.
Det kan selvfølgelig være at 50 meter er for lidt eller for meget men det
kommer fuldstændig an på vejret.
Du ville måske bruge 2-3 meter eller hvad?

Michael

Fra : @ndersson

Dato : 09-03-02 19:04

"Alis og Michael" <hjortoe.larsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kommer fuldstændig an på vejret.
> Du ville måske bruge 2-3 meter eller hvad?

Det her er pludselig en anden diskussion. Længden SKAL afpasses efter
bølgelængden således at når den en båd er på en bølgetop så skal den anden
båd også være på en bølgetop.. således at begge både sejler op eller ned
samtidig. Hvor mange bølger man så skal have imellem sig ved jeg ikke, med
når den ene båd er 70 fod og den anden 24 må det give problemer..

Hilsen

Andy

Skipper og matros på skuden JAM

Fra : Allan Unnerup

Dato : 10-03-02 16:46

> [...]
> samtidig. Hvor mange bølger man så skal have imellem sig ved jeg ikke, med
> når den ene båd er 70 fod og den anden 24 må det give problemer..

Jeg er aldrig blevet bugseret i større bølger og min kommentar skal ses i
det lys:

Der ikke kun een bølgelængde på havet, men et mix af flere bølgelængder. Jeg
tror derfor ikke, at den teori med tovlængden afstemt efter bølgelængden
holder i praksis.

Jeg vil derfor mene, at man ikke skal lade sig bugsere i større bølger uden
at have en MEGET god grund til det, fx i forbindelse med havari.

Med venlig hilsen
Allan Unnerup

Fra : Hans Olsen

Dato : 08-03-02 22:53

Hej
Da jeg tog duelighedsbeviset lærte vi at den sikreste måde
var side om side bugsering, men det er nu lidt langt, find dog
en som kan sejle den hjem for dig, eller sejl sammen med en anden, du kan
ikke slæbe med høj hastighed alligevel, det skal siges at vi lærte at slæbe
med en HJV kutter, og
de havde prøvet det mange gange før.
kan den ikke sejle for egen kraft - så glem det - og find en sikker løsning
MVH
Hans Olsen

Fra : @ndersson

Dato : 09-03-02 01:02

"Klip.........

.........klip

Hej Jesper

Lige da jeg læste dit spørgsmål, tænkte jeg: Hvis du ikke "tør" sejle den
alene, hvordan pokker tør du så at blive slæbt.. Hvis der er dårligt vejr så
er du da mere på den når du bliver slæbt..

Det jeg ville var at have kort over alle havne i Norge der hvor du sejler
fra og så ned til hvor du smutter til Skagen. Det levende Søkort går ikke så
højt men alene omkring Göteborg er der (ser det ud til) 10 - 15
havnemuligheder.. Det må da også være muligt at få en mere erfaren sejler
med.. Det kan jo blive en ganske hyggelig tur... Jeg var lige inde på
www.Nidelv.dk og se nogle fotos, den ser da søstærk ud..

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 09-03-02 10:49

Enig. Hvis du er usikker på turen ville jeg foreslå dig enten at følge de
angivne råd om at dele turen op i små etapper, ELLER lav en aftale om at
sejle *sammen* med den omtalte trawler men uden slæb. Hvis I har VHF (eller
låner en hånd-VHF'er til formålet) så kan I snakke sammen undervejs og skabe
den tryghed du har behov for. ELLER få en erfaren kattegat sejler med....
En slæbning så langt er langt hårdt og risikabelt for jer begge.
/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-03-02 01:11

> [...]
> at sejle den hjem alene, overvejer jeg nu et tilbud om at komme på
> "slæb" efter en 70 fod ombygget "trawler".

Jeg har tidligere givet dig min mening i email og du får den også gerne her:

Opgiv det, det er et tåbeligt og livsfarligt projekt. (livsfarligt for din
båd)

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-03-02 22:07

> Jeg er taknemmelig for alle kommentarer.

Du skal i øvrigt være opmærksom på, at skal båden slæbes, så skal der være
een til at styre båden alligevel. Hvis der ikke er det, vil den girer alt
for meget og derved blive ødelagt.

Er der ikke noget ror på båden, kan det slet ikke lade sig gøre at slæbe den
så langt.

Claus

Fra : Alis og Michael

Dato : 11-03-02 14:11

> [...]
> for meget og derved blive ødelagt.

> Er der ikke noget ror på båden, kan det slet ikke lade sig gøre at slæbe

Spændende. Det vil sige at det "rå" skrog jeg mødte nede ved Gibraltar ikke
kunne slæbes af den slæbebåd der slæbte den, ligesom Ørskov Skibsværft ikke
ville kunne få slæbt de skrog de skulle udstyre fra Rumænien til DK.

Jeg tvivler på at de udstyrer skrogene med en autopilot eller rorgænger med
hvad der til hører af gyro, styremaskiner, elsystemer, kahytter, kabys og
meget andet.

Det man skal gøre er at låse roret midtskibs, så vil skibet sejle ligeud.
Man kan så bruge slæbetrossen til at dreje. Selvfølgelig vil den slæbte båd
girre lidt men det burde ikke være det helt store problem. Skulle det blive
et problem er man selfølgelig nødt til at have en mand til rors.

Med venlig hilsen
Michael

Fra : @ndersson

Dato : 11-03-02 19:11

............. klip

> [...]
blive
> et problem er man selfølgelig nødt til at have en mand til rors.

Hej Alle
Kører spørgsmålet og især svarerne ikke lidt af sporet nu...?! Jeg har da
set en lille slæbebåd slæbe en kæmpebåd uden at den store båd gravede sig
ned....
Og selvfølgelig kan man slæbe en 24 fod båd fra Norge til Danmark.. Det er
da bare at kontakte en bådebygger og så få lavet nogle beslag der kan holde
til det voldsomme stræk og samtidig få låst roret.. Alt kan vel lade sig
gøre hvis man vil betalte for det... Det at hænge der på slæb efter en 70
fod båd er da ikke ønsketænkning hvis man er en bare lidt erfaren sejler..
Så er det da meget bedre at "følges ad" med en højre fart og så have lavet
en trosse på forsvarlig vis hjemme fra, hvis det nu skulle gå så galt...

Fra : Mogens Skov

Dato : 10-03-02 01:09

Glem det!!!
Alle de indvendinger, der er kommet mod ideen er relevante. Hvis du ikke
ønsker at sejle turen - det meste af den kunne foregå indenskærs i skærgård,
hvis du ned langs Sveriges kyst - kunne du overveje at få den med en
coaster. Det er normalt billigere end landtransport.
Med venlig hilsen
Mogens

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-03-02 01:59

> hvis du ned langs Sveriges kyst - kunne du overveje at få den med en
> coaster. Det er normalt billigere end landtransport.

Eller få den transporteret i en container. En 26 fods båd kan godt være i en
almindelig container og det er faktisk ikke så dyrt. Dyrest er dog kran..

En kammerat fik sejlet en laurin 32 ned som dækslast fra helsinki. Det
kostede i alt 25.000, men den største post var faktisk kranerne.

Claus

Fra : Jesper Sennels

Dato : 12-03-02 09:32

> [...]
>
> En kammerat fik sejlet en laurin 32 ned som dækslast fra helsinki. Det
> kostede i alt 25.000, men den største post var faktisk kranerne.

Hallo alle.

Tak for mange kloge og konstruktive råd. Jeg ser mit projekt er lidt
mere vanskeligt at gennemføre end hvad jeg havde troet. Jeg vil nu
koncentrere mig om 1): "Konvoy" sejlads, hvor jeg holder mig i
radiokontakt med føreskibet, eller 2): landtransport med lastbil. Efter
sigende skulle det være muligt at transportere en motorbåd af denne
størrelse liggende på laddet af en lastbil blot understøttet af nogle
gamle dæk. Hvis dette er rigtigt, så behøver jeg altså ikke special
bådtransport med kryppe, og så kan jeg måske få prisen en del ned.

Med venlig hilsen
Jesper Sennels