Jura og andet gejl
Fra : Peter Ingemann Hanse~

Dato : 08-03-02 10:14

Hvor mange sekunder af et musikstykke må man publicere på en hjemmeside uden
at det bliver ulovligt - ikke fordi jeg tror man overhovedet må publicere
musik...men det er spørgsmålet værd =)

Hilsen fra Peter
89253469

Fra : Gizmoduck

Dato : 08-03-02 12:05

On Fri, 8 Mar 2002 10:14:03 +0100, "Peter Ingemann Hansen"
<dingemann@hotmail.com> wrote:

> [...]
>at det bliver ulovligt - ikke fordi jeg tror man overhovedet må publicere

prøv i jura gruppen, 12 sekunder siger mig et eller andet....af en
eller anden grund hehe prøv dk.hvadhedderdennu.jura

--

Gizmoduck

"I feel like I'm on pins and needles
How many bands can rip-off the Beatles?
And every day there is another
Band that gets big by playing a cover"

Suicidal Tendencies "Pop Songs"

Fra : Max

Dato : 08-03-02 12:31

Hej

> prøv i jura gruppen, 12 sekunder siger mig et eller andet....af en
> eller anden grund hehe prøv dk.hvadhedderdennu.jura

Så kunne ringetoner til telefoner vel ikke være et problem.

Mvh Max

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 08-03-02 12:41

"Peter Ingemann Hansen" <dingemann@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
uden
> at det bliver ulovligt - ikke fordi jeg tror man overhovedet må publicere

Hej Peter

Det er meget nemt : 0 sekunder!
Du skal altid have tilladelse hos KODA - www.koda.dk - og betale for det.
For lydprøver af op til 45 sekunders varighed, koster det kr. 100/md for max
10 minutters musik ialt. Dvs op til ca 13 x 45 sekunders lydprøver.
Hvis det er din egen musik, skal du stadig lave en aftale med KODA, men så
er det gratis.

--
Anette & Søren Faarborg
The Flying Hotdogs: Ikke så meget snak - bare god musik

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 09-03-02 18:53

Flying Hotdogs skrev:

> Det er meget nemt : 0 sekunder!

Nej, det er ikke meget nemt. Fra Ophavsretsloven:
§ 22. Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i
overensstemmelse med god skik og i det omfang, som
betinges af formålet.

> Du skal altid have tilladelse hos KODA - www.koda.dk -
> og betale for det.

Hvad en privat interesseorganisation finder på af sjove regler, har ikke
indflydelse på loven.

--
Mvh. Peter
http://www.filmsvar.dk - online filmbrevkasse

Fra : Lars B.

Dato : 09-03-02 20:16

In article <a6di2k$m52$1@sunsite.dk>, Peter.rosa@mobilixnet.dk says...

> Nej, det er ikke meget nemt. Fra Ophavsretsloven:
> § 22. Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i
> overensstemmelse med god skik og i det omfang, som
> betinges af formålet.

Nu er det ikke for at være flueknepper, men der er jo forskel på at
citere fra et offentliggjort værk, og så sample fra det.

> Hvad en privat interesseorganisation finder på af sjove regler, har ikke
> indflydelse på loven.

ja, lad os nedlægge dem med det samme.
--

Lars B.
"Fuld : Beruset fornemmelse af at føle sig sofistikeret,

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 09-03-02 20:58

Lars B. skrev:

> Nu er det ikke for at være flueknepper, men der er jo
> forskel på at citere fra et offentliggjort værk, og så sample
> fra det.

Hvilken? Tror du, KODA ville acceptere, hvis man selv indspillede et
stykke fra det pågældende nummer? Hvordan tror du, de forholder sig til
ringetoner på mobiltelefoner fx?

> ja, lad os nedlægge dem med det samme.

Hvorfor dog det? Lad os hellere opfordre dem til at følge lovgivningen.

(Det skal lige siges, at mit kendskab til jura er yderst sparsomt, men
umiddelbart lyder KODA's "regler" helt hen i vejret. Man har ret til
citere fra værker, uanset om det er på skrift, som lyd og/eller
billede.)

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 09-03-02 21:56

Peter Bjerre Rosa skrev:

> Man har ret til citere fra værker
Glem ikke fortsættelsen, som du selv nævnte fra Ophavsretsloven: "... i
overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af
formålet."

Hvad det så betyder, er tilsyneladende ret kompliceret. Se for eksempel
http://themis.dk/synopsis/docs/Afhandlinger/Citatrettens_Graenser.html

Der er i øvrigt også faldet i hvert fald 1 dom i forbindelse med §22 og
musik: http://www.thybo.dk/domme/u1998525oe.htm

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 09-03-02 22:36

Jesper Juellund Jensen skrev:

> [...]
> af formålet."
>
> Hvad det så betyder, er tilsyneladende ret kompliceret. Se

Godt link med interessant læsning. Sagen er ganske rigtigt kompliceret.
Umiddelbart vil jeg dog stadig holde på, at KODA tager fejl, hvis de
tror, at de er berettiget til at indkræve penge for uskyldige lydklip på
en hjemmeside.

Relevant for denne diskussion er især følgende kapitler i afhandlingen:
Om god skik:
<http://themis.dk/synopsis/docs/Afhandlinger/Citatrettens_Graenser.html#
_Toc490460978>

Om sampling:
<http://themis.dk/synopsis/docs/Afhandlinger/Citatrettens_Graenser.html#
_Toc490461004>

> Der er i øvrigt også faldet i hvert fald 1 dom i forbindelse med
> §22 og musik: http://www.thybo.dk/domme/u1998525oe.htm

Dommen viser, at det især er formålet med citatet, der lægges vægt på,
når det skal bedømmes, om citatet er "god skik". Det er tilsyneladende
ikke i orden at citere i rent kommercielt øjemed. Derfor vil firmaer,
der sælger ringetoner til mobiltelefoner, sandsynligvis ikke kunne
påberåbe sig citatretten.

Imidlertid synes jeg, der er punkter i dommen, der strider imod, hvad
afhandlingen skriver. (Især punktet om, hvorvidt citater i markedsføring
af egne produkter er lovligt.)

Diskussionen er rent juridisk, hvorfor jeg X-FUT'ter til jura-gruppen.

[Til jura-gruppen: Det er den sædvanlige diskussion om, hvorvidt det er
lovligt at have små musikstumper på sin hjemmeside, og hvorvidt KODA har
ret til at kræve penge for det.]