random sql query
Fra : Christian Hansen

Dato : 08-03-02 09:10

Hej

Hvordan kan jeg udvælge en række i en tabel via sql. Rækken skal
udvælges tilfældigt.

altså noget i stil med "select randow_row from table where id>4".

jeg kan selvfølgelig udvælge alle også så foretage tilfældig udvælgelse
via php scriptet, men det må kunne gøres direkte i en sql forespørgsel.

MVH Christian

Fra : Henrik Hansen

Dato : 08-03-02 09:17

Christian Hansen <webmaster@telescopium.dk> wrote:

> [...]
>
> jeg kan selvfølgelig udvælge alle også så foretage tilfældig
> udvælgelse via php scriptet, men det må kunne gøres direkte i en sql

http://www.mysql.com/doc/M/a/Mathematical_functions.html

se under RAND()

--
Henrik Hansen

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 08-03-02 09:48

> altså noget i stil med "select randow_row from table where id>4".

SELECT * FROM table WHERE id > 4 ORDER BY RAND() LIMIT 1

--
Jakob Møbjerg Nielsen
jakob@dataloger.dk

Fra : Anders Johannsen

Dato : 08-03-02 11:19

"Jakob Møbjerg Nielsen" <vitz@cs.auc.dk> wrote in message

> SELECT * FROM table WHERE id > 4 ORDER BY RAND() LIMIT 1

Det er dog en ret uoptimal måde at gøre det på -- især hvis der er mange
rækker i tabellen.

/A

Fra : Henrik Hansen

Dato : 08-03-02 11:26

"Anders Johannsen" <anders@johannsen.com> wrote:

> "Jakob Møbjerg Nielsen" <vitz@cs.auc.dk> wrote in message

> Det er dog en ret uoptimal måde at gøre det på -- især hvis der er mange
> rækker i tabellen.

Hvad er den optimale så?

--
Henrik Hansen