MP3
Fra : John Faurholt

Dato : 08-03-02 07:23

Hejsa Alle

Jeg har prøvet at installere PM123 samt et par andre mp3 spillere, jeg har dog
aldrig kunnet få lyd ud af det selv om programmerne idikerer at der spilles, en
vaw fil kan godt gi lyd, også gennem PM123. Lydkortet er et SB Pro.
Ideer ??

Med venlig hilsen
John Faurholt

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-03-02 13:20

"John Faurholt" <john@jfmoulding.dk> wrote in message
> [...]
spilles, en
> vaw fil kan godt gi lyd, også gennem PM123. Lydkortet er et SB Pro.

Har du DART installeret ?

SB Pro ? Hmmm. God lyd fås ikke via SB Pro.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : John Faurholt

Dato : 08-03-02 17:11

On Fri, 8 Mar 2002 12:20:20 UTC, "Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk>
wrote:

> Har du DART installeret ?

Jeg ved ikke hvad dart er, så det har jeg nok ikke men burde jeg ha det ??

> SB Pro ? Hmmm. God lyd fås ikke via SB Pro.

Det vil jeg gi dig ret i, idet jeg ikke mener lyd fra en computer kan blive
særlig god, men til lidt "Hyggestøj" kan det da være ok.
Hvad skal man gå efter hvis man gerne vil have noget i den bedre ende, hvis man
f.eks kunne tænke sig at overføre venylplade til cd og det _SKAL_ virke under
OS/2 ??

John Faurholt

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-03-02 14:58

> Jeg ved ikke hvad dart er, så det har jeg nok ikke men burde jeg ha
det ??

Det er lyd-pendanten til DIVE. Det står for Direct Audio RealTime.

> Det vil jeg gi dig ret i, idet jeg ikke mener lyd fra en computer kan
blive
> særlig god, men til lidt "Hyggestøj" kan det da være ok.

Tja. Jeg ved ikke rigtigt...

> [...]
hvis man
> f.eks kunne tænke sig at overføre venylplade til cd og det _SKAL_ virke

Hvis du kan få et GUS MAX til at virke på din maskine, så er det løsningen.
Det sampler i DAT-kvalitet (16 bit, 48kHz stereo).

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 11-03-02 00:09

On Sun, 10 Mar 2002 13:57:51, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk> wrote:

> Hvis du kan få et GUS MAX til at virke på din maskine, så er det løsningen.
> Det sampler i DAT-kvalitet (16 bit, 48kHz stereo).

Et lydkort, der sampler i 44,1kHz, kan sagtens have langt bedre
lydkvalitet, end et der sampler i 48kHz - lydkvaliteten afhænger i
langt højere grad af A/D- og D/A-converterne end om de kører i 44,1
eller 48kHz. Selvfølgelig er der langt større dynamisk potentiale i et
kort, der f.eks. kan levere 96kHz i 24-bit, men hvis ikke converterne
kan "følge med", vil dette potentiale slet ikke blive udnyttet.

Ang. GUS MAX, så er det et temmeligt gammelt lydkort, der mht. ren
lydkvalitet formentlig svarer til et 100-200 kr's lydkort i dag. Det
var en revolution (mere eller mindre) på sin tid, men det er
efterhånden lang tid siden. Uden at have testet det, er jeg ret
overbevist om, at man får langt bedre kvalitet i et SB Live i dag, og
med den pris man kan få dem til nu, er det vist næppe besværet værd,
at prøve støve et af de gamle GUS-kort op.

Og hvis man vil have suveræn (prof) lydkvalitet, kan man lige så godt
glemme OS/2, medmindre man selv har lyst til at lave driverne. Jeg
tror dog de fleste, der ikke er hifi-entusiaster eller musikere, kan
leve med mindre.

--
Yours etc.
Torsten Balle Koefoed

Replace servername in address with subetha<dot>dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-03-02 11:36

"Torsten Balle Koefoed" <tbk@somewhere.dk> wrote in message

> Et lydkort, der sampler i 44,1kHz, kan sagtens have langt bedre
> lydkvalitet, end et der sampler i 48kHz - lydkvaliteten afhænger i

Det er korrekt.

> Ang. GUS MAX, så er det et temmeligt gammelt lydkort, der mht. ren
> lydkvalitet formentlig svarer til et 100-200 kr's lydkort i dag. Det

GUS MAX har nogle meget fine værdier for signal/støj.
Og eftersom du ikke har testet det, så kan jeg fortælle at der er mindre
støj i det end i de seneste 3 års SB'er.

Men korrekt det, det er et gammelt kort og de er ret sjældne.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 11-03-02 18:17

On Mon, 11 Mar 2002 11:35:46 +0100, Jesper G. Poulsen wrote:

Jo drivermæssigt står det sløjt til med OS/2. IBM har ikke udviklet nogen
fordi de ikke har haft krav om det fra deres erhvervskunder,
hardwarefabrikanterne har ikke gidet fordi OS/2 ikke er det store marked som
de var engang eller også her IBM jokket så kraftigt over deres tæer, som i
Creatives tilfælde, at de kategorisk nægter at supportere systemet.

<snip>

> [...]
>støj i det end i de seneste 3 års SB'er.
>
>Men korrekt det, det er et gammelt kort og de er ret sjældne.

AFAIR var det ej heller alle stebbings der var lige gode/medgørlige!

Et CMD eller SBLive Value (Ingen MIDI) er nok de kort der er lige til at gå
til idag!
Har ingen anelse om hvorledes det står til med ESS & Crystal.

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 11-03-02 18:38

On Mon, 11 Mar 2002 10:35:46, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk> wrote:

> GUS MAX har nogle meget fine værdier for signal/støj.

Ikke for at blive ved med at vade i det, men jeg fristes til at
tilføje, at god lyd er meget mere end lav støj (og forvrængning for
den sags skyld).

> Og eftersom du ikke har testet det, så kan jeg fortælle at der er mindre
> støj i det end i de seneste 3 års SB'er.

Ok, det overrasker mig lidt, da SB-kortene er blevet temmeligt meget
bedre i de senere år. Men som nævnt, jeg har ikke selv lyttetestet,
selvom det kunne være interessant at prøve. Men det ville nok som
minimum kræve en noget nær støjfri PC for at kunne lave en reel test.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-03-02 09:53

> tilføje, at god lyd er meget mere end lav støj (og forvrængning for
> den sags skyld).

Det er korrekt. Men ved optagelse er det ret essentielt.

> Ok, det overrasker mig lidt, da SB-kortene er blevet temmeligt meget
> bedre i de senere år. Men som nævnt, jeg har ikke selv lyttetestet,

En af mine kammerater har et Ensomiq-baseret SB og det støjer så det er en
gru.

> selvom det kunne være interessant at prøve. Men det ville nok som
> minimum kræve en noget nær støjfri PC for at kunne lave en reel test.

Bare skru godt op for volumen på et hifi-anlæg uden at afspille noget som
helst. Så får du egenstøjen i lydkortet og der klarer SB sig ikke særligt
godt.

Jeg vælger udstyr ud fra lydkvaliteten, ikke udfra funktionaliteten. Det ses
tydeligt i mit eget anlæg.

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 08-03-02 16:23

On Fri, 8 Mar 2002 06:23:00, john@jfmoulding.dk (John Faurholt) wrote:

> [...]
> vaw fil kan godt gi lyd, også gennem PM123. Lydkortet er et SB Pro.

Kan det være fordi SB Pro er 8-bit eller evt. mangel på DART
understøttelse?

Man kan efterhånden få et SB Live til en slik, og det har rigtig gode
drivere, så det var måske noget?

Fra : John Faurholt

Dato : 08-03-02 17:45

On Fri, 8 Mar 2002 15:22:32 UTC, tbk@somewhere.dk (Torsten Balle Koefoed) wrote:

> Kan det være fordi SB Pro er 8-bit eller evt. mangel på DART
> understøttelse?

Det er et 16 bit slot, kandet så godt aligevel være 8 bit ?

> Man kan efterhånden få et SB Live til en slik, og det har rigtig gode
> drivere, så det var måske noget?

Hvad er forskellen på SB Pro og SB Live ? Jeg vil gerne have et godt lydkort,
men jeg kvier mig noget, da jeg er klar over det ikke er det nemmeste at få
driver til under OS/2.

John Faurholt

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 09-03-02 16:47

On Fri, 8 Mar 2002 16:44:37, john@jfmoulding.dk (John Faurholt) wrote:

> Det er et 16 bit slot, kandet så godt aligevel være 8 bit ?

16-bit slot? Hvor? Jeg er rimeligt sikker på, at SB Pro kun kan
afspille i 8-bit.

> Hvad er forskellen på SB Pro og SB Live ?

SB Pro er (meget) gammelt, afpiller i 8bit i to kanaler (stereo), og
lyder temmeligt dårligt. Derudover lader der ikke til at være
DART-understøttelse (Direct Audio Real-Time) i driveren, hvilket er en
speciel OS/2 driver-teknologi, der gør at audio kan streames relativt
problemfrit i realtime til lydkortet. Næsten alle MP3-afspillere og
lignende til OS/2 afspiller gennem DART.

SB Live er rimeligt nyt, afspiller i 16-bit i 32 kanaler, har flere
udgange på nogle kort til surround, lyder hæderligt til prisen (og
ufatteligt meget bedre end SB Pro). Og så understøtter det
selvfølgelig DART samt full-duplex, der gør, at du kan afspille og
indspille på én gang.

> Jeg vil gerne have et godt lydkort, men jeg kvier mig noget,
> da jeg er klar over det ikke er det nemmeste at få driver til
> under OS/2.

OS/2-driverne til SB Live er lavet af private, men kan hentes på
nettet kvit og frit.