STP / UTP i praksis
Fra : Peter E

Dato : 08-03-02 03:11

Jeg står og skal ændre en gammel 10Base2 (BNC stik) kabling til noget mere
tilsvarende.
Nu er det sådanne, at det er i nogle kontore i en fabrikshal med MEGET
elektrisk støj/udstråling.
Der er umidelbart ikke råd til fiber installation, hvorfor UTP / STP for mig
virker som det mest oplagte.
Jeg er kun van til at arbejde med UTP installationer, hvorfor jer er
ubekendt med STP.

Jeg har fra flere sider hørt at STP kan give store problemer hvis man ikke
gar styr på skærmen, for så virker det mere som antenne end skærm.

Installationen er ikke større end der kun skal være 1 X-feldt, hvorfor jeg
overvejer at lade STP skærmen have sit jordings punkt i det X-feldt.
Kablingen vil på steder løbe mindre end ½m fra svejseværker og store motore.

En af grundene til jeg ikke overvejer fiber, er at der også ønskes at kunne
bruge kablingen til telefoni.

Evt. svar må også gerne sendes til P_Engskov@Hotmail.Com

Fra : Arne Keller

Dato : 08-03-02 09:26

On Fri, 8 Mar 2002 03:10:43 +0100, "Peter E" <P_Engskov@Hotmail.Com>
wrote:

> [...]
>virker som det mest oplagte.
>Jeg er kun van til at arbejde med UTP installationer, hvorfor jer er

Efter min bedste overbevisning er der ingen forskel på UTP og STP
systemers egenskaber i forbindelse med støj.
Igennem mine mere end 15 år med cabling installationer har jeg ikke
haft støjproblemer med UTP installationer som kunne løses med STP (jeg
afviser dog ikke at de kan findes), men jeg har haft et antal
installationer hvor det modsatte var tilfældet.

>Jeg har fra flere sider hørt at STP kan give store problemer hvis man ikke
>gar styr på skærmen, for så virker det mere som antenne end skærm.

Hvis man installerer STP skal man sikre sig at skærmen er forbundet
korrekt overalt: i connectorer, paneler, og patchkabler. En afbrudt
skærm er meget værre end ingenting.

>Installationen er ikke større end der kun skal være 1 X-feldt, hvorfor jeg
>overvejer at lade STP skærmen have sit jordings punkt i det X-feldt.

Potentialudligning er det som er vigtigt, en hel del
industriinstallationer har medført at alle elinstallationer skulle
ændres til 5 leder system, for at få systemerne til at fungere.
Hvis du har forskellige jordpotentialer i din fabrik så glem alt om
skærmede systemer.

>Kablingen vil på steder løbe mindre end ½m fra svejseværker og store motore.

Du skal naturligvis sikre den respektafstand til øvrige
elinstallationer som producenten af kabelsystemet foreskriver.
Kan du ikke det er der kun en vej: fiber.

>En af grundene til jeg ikke overvejer fiber, er at der også ønskes at kunne
>bruge kablingen til telefoni.

Du kunne også vælge at trække fiber til dit data og UTP til telefoni.

>Evt. svar må også gerne sendes til P_Engskov@Hotmail.Com

Hjælpen i gruppen kan måske bruges af andre, vi lærer også alle noget
af andres svar, så lad os holde den her.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 09-03-02 13:33

Der du beskriver lyder som et "textbook" eksempel på en situationen der
kræver STP kabling. Rent teoretisk ihvertfald...