/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
Hjælp med indrykning
Fra : Sla


Dato : 08-03-02 00:03

Når jeg gerne vil have en liste til at se sådan her ud:

Sko 200
Bluse 400
Jakke 1000


Så kommer den i NoteTab Light til at se sådan her ud:

Sko 200
Bluse 400
Jakke 1000

Hvordan laver jeg indrykning ligesom når man bruger tabulator i Word??

Pp



 
 
Rune Glerup (08-03-2002)
Kommentar
Fra : Rune Glerup


Dato : 08-03-02 00:36

Sla skrev:

> Når jeg gerne vil have en liste til at se sådan her ud:
>
> Sko 200
> Bluse 400
> Jakke 1000

Den bedste måde er at lave en tabel med tilhørende formatering:

<style type="text/css">

td {
   font-family : monospace;
}

td.venstre {
   text-align : left;
}

td.hojre {
   text-align : right;
}

</style>

<table>
<tr>
<td class="venstre">Sko</td><td class="hojre">200</td>
<td class="venstre">Bluse</td><td class="hojre">400</td>
<td class="venstre">Jakke</td><td class="hojre">1000</td>
</tr>
</table>

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

"Again, we remind you that frames are on their way out anyway."

Sla (08-03-2002)
Kommentar
Fra : Sla


Dato : 08-03-02 00:38

Slap da helt af man det er sku da en længere omgang. Kan man ikke få et
program så man bare skriver det som man gerne vil ha det og dernæst
konvertere det til HTML? Lidt ligesom hvis man lavede en matematik opgave i
Word og så bare havde en knap er kunne konvertere det.

NoteTab Light har en sådanne funktion, men den fungere ligesom ikke
optimalt.


Rune Glerup skrev i meddelelsen ...
>Sla skrev:
>
>> Når jeg gerne vil have en liste til at se sådan her ud:
>>
>> Sko 200
>> Bluse 400
>> Jakke 1000
>
>Den bedste måde er at lave en tabel med tilhørende formatering:
>
><style type="text/css">
>
>td {
> font-family : monospace;
>}
>
>td.venstre {
> text-align : left;
>}
>
>td.hojre {
> text-align : right;
>}
>
></style>
>
><table>
> <tr>
> <td class="venstre">Sko</td><td class="hojre">200</td>
> <td class="venstre">Bluse</td><td class="hojre">400</td>
> <td class="venstre">Jakke</td><td class="hojre">1000</td>
> </tr>
></table>
>
>--
>/Rune
>w|http://kaboom.dk/
>
>"Again, we remind you that frames are on their way out anyway."



Emerik Schultz-Peter~ (08-03-2002)
Kommentar
Fra : Emerik Schultz-Peter~


Dato : 08-03-02 01:00

En primitiv måde (men du er jo også nybegynder kunne være at sætte
&nbsp; ind:

Sko &nbsp; &nbsp; &nbsp; 200.

&nbsp; er et hårdt mellemrum, dvs. et tvunget mellemrum.

Problemet er at i HTML, så bliver det hele trukket sammen dvs. at selvom du
laver 100 mellemrum i din kode, så læser browseren det kun som ét.

Sko 200

bliver vist som

Sko 200

MVH Emmer


"Sla" <sla2001se@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:lSSh8.202$Z25.33342@news000.worldonline.dk...
> Slap da helt af man det er sku da en længere omgang. Kan man ikke få et
> program så man bare skriver det som man gerne vil ha det og dernæst
> konvertere det til HTML? Lidt ligesom hvis man lavede en matematik opgave
i
> Word og så bare havde en knap er kunne konvertere det.
>
> NoteTab Light har en sådanne funktion, men den fungere ligesom ikke
> optimalt.
>
>
> Rune Glerup skrev i meddelelsen ...
> >Sla skrev:
> >
> >> Når jeg gerne vil have en liste til at se sådan her ud:
> >>
> >> Sko 200
> >> Bluse 400
> >> Jakke 1000
> >
> >Den bedste måde er at lave en tabel med tilhørende formatering:
> >
> ><style type="text/css">
> >
> >td {
> > font-family : monospace;
> >}
> >
> >td.venstre {
> > text-align : left;
> >}
> >
> >td.hojre {
> > text-align : right;
> >}
> >
> ></style>
> >
> ><table>
> > <tr>
> > <td class="venstre">Sko</td><td class="hojre">200</td>
> > <td class="venstre">Bluse</td><td class="hojre">400</td>
> > <td class="venstre">Jakke</td><td class="hojre">1000</td>
> > </tr>
> ></table>
> >
> >--
> >/Rune
> >w|http://kaboom.dk/
> >
> >"Again, we remind you that frames are on their way out anyway."
>
>



Allan Vebel (08-03-2002)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 08-03-02 01:55

"Emerik Schultz-Petersen" <emerik@emerik.dk> skrev:

> En primitiv måde (men du er jo også nybegynder kunne være at sætte
> &nbsp; ind:
>
> Sko &nbsp; &nbsp; &nbsp; 200.

Ja, det ER primitivt - og du vil vel næppe selv bruge metoden i et
tekstbehandlingsprogram, vel?

Jeg synes at det er forkert at lære nybegyndere de dårlige metoder -
kom med noget konstruktivt!

Metoden med &nbsp; er ikke optimal - den vil ikke opføre sig på samme
måde som en tabulator i et tekstbehandningsprogram - og slet ikke med
forskellige skrifttyper.

Se i øvrigt skrækeksemplet: www.vvs-kraft.dk, hvor &nbsp; er brugt til
spalter.

Gider du ikke svare under det du svarer på og klippe alt andet væk?
Læs gerne http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

--
Allan



Emerik Schultz-Peter~ (08-03-2002)
Kommentar
Fra : Emerik Schultz-Peter~


Dato : 08-03-02 11:36

> Ja, det ER primitivt - og du vil vel næppe selv bruge metoden i et
> tekstbehandlingsprogram, vel?

Helt enig, men han så ud til at stejle over CSS-arkene og tabel-metoden, så
jeg tænkte at det her i hvert fald ikke var for svært.

> Jeg synes at det er forkert at lære nybegyndere de dårlige metoder -
> kom med noget konstruktivt!

Jeg skrev, det var primitivt, men måske burde jeg have præciseret at det
faktisk også er dårlig programmeringsskik. Det var underforstået, men trådte
måske ikke tydeligt frem i betegnelsen "primitivt"

> Metoden med &nbsp; er ikke optimal - den vil ikke opføre sig på samme
> måde som en tabulator i et tekstbehandningsprogram - og slet ikke med
> forskellige skrifttyper.
>
> Se i øvrigt skrækeksemplet: www.vvs-kraft.dk, hvor &nbsp; er brugt til
> spalter.

Fy, for den lede!
Jeg får helt lyst til at skrive til dem og tilbyde dem et HTML-kursus

> Gider du ikke svare under det du svarer på og klippe alt andet væk?
> Læs gerne http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Ja, undskyld, det var en svipser. Jeg har nok været træt, for jeg plejer da
(tror jeg nok) at gøre det.

MVH Emmer



Allan Vebel (08-03-2002)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 08-03-02 12:47

"Emerik Schultz-Petersen" <emerik@emerik.dk> skrev:

> Helt enig, men han så ud til at stejle over CSS-arkene og tabel-
> metoden, så jeg tænkte at det her i hvert fald ikke var for svært.

Fint nok!
Det er ikke svært at lære html - man skal bare gøre sig klart at det
ikke er lige så nemt som at skrive i et tekstbehandlingsprogram.
Det der kommer på skærmen, ser som regel også sådan ud på et
stykke papir - næsten uanset hvordan man bærer sig ad.

> Jeg skrev, det var primitivt, men måske burde jeg have præciseret
> at det faktisk også er dårlig programmeringsskik.

Det er jo netop vigtigt at lære nybegyndere at gøre det på den rigtige
måde fra starten - ellers har vi dem hængene her i gruppen - "jamen,
Emerik skrev at jeg kunne gøre sådan" - og så kommer der pludselig
en anden og fortæller det modsatte

> Det var underforstået, men trådte måske ikke tydeligt frem i
> betegnelsen "primitivt"

Der findes nemme løsninger på alt, jeg har da også selv brugt nogen af
dem i starten - i dag søger jeg den optimale løsning, selv om det kræver
lidt mere arbejde - tiden bliver hurtigt vundet ind igen.

> > Se i øvrigt skrækeksemplet: www.vvs-kraft.dk, hvor &nbsp; er brugt til
> > spalter.
>
> Fy, for den lede!
> Jeg får helt lyst til at skrive til dem og tilbyde dem et HTML-kursus

Prøv det - jeg har aldrig fået svar på mine henvendelser.

> Ja, undskyld, det var en svipser. Jeg har nok været træt, for jeg plejer da
> (tror jeg nok) at gøre det.

Det var meget bedre - jo, det plejer du at gøre. Det var derfor jeg ikke lige
kunne forstå at der hang et langt indlæg og dinglede under dit svar.

--
Allan



Allan Vebel (08-03-2002)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 08-03-02 01:37

"Sla" <sla2001se@yahoo.com> skrev:

> Slap da helt af man det er sku da en længere omgang.

Ja, html er en længere omgang, men alligevel enkelt og ligetil
når du først lærer det - det vil du erfare når du har arbejdet med
det et stykke tid.

> Kan man ikke få et program så man bare skriver det som man
> gerne vil ha det og dernæst konvertere det til HTML?

Det kan man sikkert, men det lærer du jo ikke noget af

I html kan du ikke bare bruge en tabulator som i Word - her skal
andre midler til.

> Lidt ligesom hvis man lavede en matematikopgave i Word og
> så bare havde en knap er kunne konvertere det.

Så enkelt er det detsværre ikke.

Du KAN naturligvis gemme dit worddokument som html, men det vil
give en uhensigtsmæssige kode der vil fylde alt for meget - det er derfor
det er vigtigt at lære grundprincipperne i html.

Jeg kom tidligere med et par links til begyndersider - læs dem - og
hav tålmodighed - det er det eneste der hjælper.

Gider du ikke svare under det du svarer på og klippe alt andet væk?
Læs gerne http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

--
Allan




Peter Brodersen (08-03-2002)
Kommentar
Fra : Peter Brodersen


Dato : 08-03-02 02:53

On Fri, 8 Mar 2002 00:38:06 +0100, "Sla" <sla2001se@yahoo.com> wrote:

>Kan man ikke få et
>program så man bare skriver det som man gerne vil ha det og dernæst
>konvertere det til HTML?

Endnu et problem er, at du heller ikke laver det ordentligt i dit
Word-eksempel. I Word bør du ligeledes bruge tabeller til
formatteringen, og ikke en vilkårlig indrykning, der kan knække, hvis
man retter i noget af teksten.

Derfor forekommer HTML måske mere besværligt, men det er blot fordi
man laver en ordentlig løsning. En ordentlig løsning i Word ville også
forekomme tilsvarende mere kompliceret.

--
- Peter Brodersen

Emerik Schultz-Peter~ (08-03-2002)
Kommentar
Fra : Emerik Schultz-Peter~


Dato : 08-03-02 00:56

> Når jeg gerne vil have en liste til at se sådan her ud:
>
> Sko 200
> Bluse 400
> Jakke 1000

<table border="0">
<tr>
<td width="100">Sko</td>
<td>200</td>
</tr>
<tr>
<td>Bluse</td>
<td>400</td>
</tr>
<tr>
<td>Jakke</td>
<td>1000</td>
</tr>
</table>

Du justerer afstanden ved at ændre på width="100". Som det står nu, er der
100 pixels fra S'et i Sko og til 2-tallet i 200.

MVH Emmer



Kasper Kyndsberg (08-03-2002)
Kommentar
Fra : Kasper Kyndsberg


Dato : 08-03-02 01:36

"Sla" <sla2001se@yahoo.com> skrev
> Når jeg gerne vil have en liste til at se sådan her ud:
>
> Sko 200
[SNIP]
> Hvordan laver jeg indrykning ligesom når man bruger tabulator i Word??

Beklager, men man lærer ikke html på en enkelt aften. Html er *ikke*
ekstremt kompliceret, men kræver at man sætter sig lidt ind i det - lidt
mere end i Word. Word er blot tekstbehandling til en almindelig bruger, mens
html er til en udvikler (uden niveauet behøver være ekstremt højt af den
grund, når man laver personlige hjemmeisder). Html er trods alt kun engelsk
med lidt klammer <> omkring og nogle få regler om struktur.

Prøv at tage et kig på dette svar fra idag til dit oprindelige spørgsmål.
Der findes faktisk også svaret på ovenstående spørgsmål.
news:a68v6e$h0l$1@sunsite.dk

Fortsat god fornøjelse med kodningen :)

> Pp


--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408872
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste