Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotopapir til printer. Hvad skal man vælge~
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-03-02 22:17

Hvilke noget fotopapir skal man vælge til sin printer ? Og
hvordan køber man det bedst til fornuftige priser ? Jeg kan
forestille mig at mange af mærkerne er ens / næsten ens, og
at man nok kan købe det samme produkt uden navn.

--
Povl H. Pedersen - ALF#2 - D-482 - nospam@home.terminal.dk
Return e-mail is a spam tarpit.

Fra : CRH

Dato : 07-03-02 22:33

"Povl H. Pedersen" skrev i en meddelelse
> [...]
> forestille mig at mange af mærkerne er ens / næsten ens, og
> at man nok kan købe det samme produkt uden navn.

hvis det ikke har noget navn, hvordan skal man så kende det ?
pris og kvalitet hænger sammen. (for det meste)
men det har også moget at gøre med din printer.
prøv noget forskelligt -

--
Venlig Hilsen
Carsten

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-03-02 23:37

On Thu, 7 Mar 2002 22:32:33 +0100,
CRH <crhNOSPAM@sprit.dk> wrote:

> hvis det ikke har noget navn, hvordan skal man så kende det ?

Jeg tænkte på at det var solgt under et discountnavn. Der er mange
produkter man kan købe med forskellige navne, og til yderst forskellige
priser. Herunder beklædning, Brændbare CD skiver, mælk (det same sælges
både som økologisk og ikke-økologisk), øl (Carlsberg bruger vist nok
Thy og Odense pilsner når de ikke selv kan følge med).

Eller hvad med sidste års model inden for 1000 andre områder ?

Jeg er ikke bange for at betale for kvalitet, men vil helst have
kvalitetsproduktet uden deres dyre livsstilsmarkedsføring.

Jeg har penge fordi jeg forsøger at spare lidt på dem.

> pris og kvalitet hænger sammen. (for det meste)
> men det har også moget at gøre med din printer.
> prøv noget forskelligt -

5 kr for et a4 ark lyder til at være ekstremt meget for meget.
Det må være fordi de 15 ark til 75 kr er pakket ind i en 50 kroners
indpakning (inkl. tryk, branding, reklamer, lagerplads, håndtering
af mange små partier etc).

Alm. A4 papir koster ned til ca. 0.05 kr/ark ved køb af 500 ark.
Fotopapir koster altså ikke 100 gange mere at lave.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 08-03-02 00:20

"Povl H. Pedersen" wrote:

> [...]
>
> Alm. A4 papir koster ned til ca. 0.05 kr/ark ved køb af 500 ark.
> Fotopapir koster altså ikke 100 gange mere at lave.

En af mine bekendte er suchef på Gammelgaard Kunst & kulturcenter i
Herlev, de har netop købt en EPSON farveprinter i A3 version, jeg har
hjulpet ham med at installere den, og jeg synes den printer pænt på alm.
mat 140 grams mat offsetpapir, det er samme kvalitet som kopipapir, bare tykkere.

Jeg er godt klar over, at printene kan blive endnu flottere på dyrt
specialpapir, derfor var min første tanke, at næste gang jeg kommer
forbi Thomas A. Grafisk (det trykkeri jeg i mange år har samarbejdet
med), så vil jeg gå en tur på papirlageret, og ta' 10 ark af hver af de
forskellige typer coatet papirer, og smide dem i skæremaskinen og lave
en kollektion af A4 og A3 ark, som jeg så vil teste i printeren.

Når jeg har fået lavet den test, så skal jeg nok poste mine resultater,
jeg har dog den mistanke, at der i blækket er noget kemi, som reagerer
med noget andet kemi, der er coatet på overfladen af specialpapiret.

Men lad os se, gode coatede offsetpapirer er netop bygget til at modtage
farve på en måde, så farven tørrer hurtig og ikke suger ud i papiret, og
de kan fås med i alle glans-typer fra mat til glos.

Hvis det virker, så er der mange penge at spare, de aller bedste og
kraftigste kvaliteter (250 gam) koster højst 10 øre for et A2 ark, når
de købes pakket på palle, og så laver jeg squ en nebengescheft, hvor jeg
sælger 100 A4 ark for 50 kr....:)

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 08-03-02 10:15

Hej Niels
Det lyder spændende. Jeg vil gerne i kundekartoteket
hilsen
Flemming Aagaard

Fra : Pia

Dato : 07-03-02 22:44

jeg har prøvet et par ukendte typer og det var noget værre hø det meste af
det. HP papir kan jeg slet ikke bruge på min Epson, blækket tørrer ikke
ordentligt, og billedet er derfor lettere klæbrigt, og meget mørkt i farven.

Kodak skulle efter sigende være ok, jeg har noget brochure papir til print
på begge sider, som desværre også bliver lidt for uldent til at jeg kan
bruge det seriøst, som ellers var meningen.

:Pia

Fra : Kristian Amby

Dato : 07-03-02 23:14

Epson er nok det mærke der er mest kritisk med papir, da de anvender
kold blæk til forskel fra andre inkjet-printere.

Når blækket er koldt siger det sig selv det er længere om at tørre
HVIS IKKE man bruger papir der tørrer hurtigere op, og det gør Epsons
eget. Om der findes andre med dette egenskab ved jeg ikke.

mvh
Kristian Amby

Fra : Peter Schrøder

Dato : 08-03-02 10:13

"Pia" <@> skrev...
> Kodak skulle efter sigende være ok, jeg har noget brochure papir til print
> på begge sider, som desværre også bliver lidt for uldent til at jeg kan
> bruge det seriøst, som ellers var meningen.

Jeg har gode erfaringer med Kodak-papiret. Min Lexmark
skal dog være indstillet til "almindeligt papir" for at gi'
et perfekt resultat. Hvis jeg stiller den til "blankt papir"
virker det nærmest som om den gi'r for megen farve...

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 07-03-02 22:50

"Povl H. Pedersen"
skrev i
> Hvilke noget fotopapir skal man vælge til sin printer ?
*********************
Prøv evt. at købe pakken HP's billedskole til ca. 50 kr.
Fåes bla. hos Bilka, Fona mv.
I pakken er der prøver på forskelligt HP papir og samtidig får du lidt
software med på CD-rom.
Personligt finder jeg Kodaks fotopapir udmærket og rimeligt til prisen -
husk dog at fortælle printeren hvilken type papir du har i !

--

/Jens S., Esbjerg

Fra : HB Nielsen

Dato : 07-03-02 23:11

Hvis du har en Epson printer kan jeg ikke anbefale kodak, da jeg oplever at
billede krakelere kort tid efter at der er kommet ud af printen. Mine
erfaringer viser at til epson printere kan man bruge epson parpir. Nok også
fordi at epson der de eneste der bruger blæk ved stuge temp. da både HP og
Canon er opvarmet.

MVH
HB Nielsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-03-02 23:28

On Thu, 7 Mar 2002 23:10:53 +0100,
HB Nielsen <hb_nielsen@hotmail.com> wrote:
> [...]
> fordi at epson der de eneste der bruger blæk ved stuge temp. da både HP og

Jeg har netop købt en Canon S600 (som er en hurtigere S520, men uden
gennemsigtigt plasticlåge, eller også en lidt langsommere S630).

Jeg printer rimeligt fornuftige billeder 1600x1200 pixels på A4
kopipapir, der er dog lidt udflydning, og detaljer mangler lidt.
Kører kun i "normal" opløsning, idet høj opløsning virker som om
det hælder for meget blæk på papiret i forhold til sugeevnen.

Jeg vil derfor gerne finde ud af hvor gode fotos jeg reelt kan lave
med rigtigt papir. HP's fotopakke lyder som noget der er værd at prøve.

Hvor køber man Kodak papir ? Og er det også hundedyrt ?

Fra : A.T.Højttalerværkste~

Dato : 08-03-02 01:20

> [...]
> Use 2 letters from first+last name to form username@[127.0.0.1]
> Jeg har købt Kodak "Picture Paper" (170gm.glossy) hos
japan foto .-25stk.for kr.45.- men læst her(tror jeg nok) om en der havde
fundet det hos en IT butik 10 pakker for kr. 300.- .Udmærket papir i hvert
fald til HP printer. M.v.h. Alan. P.S. A4 format.

Fra : Claus Smith

Dato : 07-03-02 13:16

Computer City sølger Kodak papir til 39,- for een pakke og ti pakker for
300,-

Der er 25 ark i hver pakke og det kører fint nok til alm. brug på min HP710

Claus

Fra : Thomas Christensen

Dato : 08-03-02 12:20

"Povl H. Pedersen"wrote
> [...]
> forestille mig at mange af mærkerne er ens / næsten ens, og
> at man nok kan købe det samme produkt uden navn.

Jeg har en EPSON Stylus Photo 890 hvor jeg har leget med flere forskellige
typer af papir (no-name, Kodak, Epson, HP mv.)
Jeg er endt med et rigtigt godt papir fra Tetenal
For de gode billeder anvendes Portrait Paper 240 g (mat) eller High Glossy
Paper Special 264 g
I dagligdagen anvendes Duo Print Paper 130 der er rigtig godt til prisen.
Læs mere på:

http://www.tetenal.com/daten/is009uk.htm

Thomas

Fra : Peter

Dato : 08-03-02 14:26

Hvor køber du Tetenal papiret, og hvad koster det?

Hilsen, Peter

- - - - -

Fra : Thomas Christensen

Dato : 08-03-02 14:46

"Peter" <peter@ishoejby.dk> wrote in message news:a6ae3b$e6f$1@sunsite.dk...
> Hvor køber du Tetenal papiret, og hvad koster det?
>
> Hilsen, Peter

Jeg har købt det i en fotoforretning i Hillerød:

C.P. Foto & Data
Slotsgade 14
3400 Hillerød
tlf 48 26 58 80

Det kan sandsynligvis fås mange andre steder??

Prisen er så vidt jeg husker omkring 250 kr for 200 stk af det "billige"
papir (som er rigtig godt!)
Det dyre koster ca 230 kr for 20 stk.
Priser med et vist forbehold

Thomas

Fra : Steen. A.

Dato : 10-03-02 01:51

Jeg bruger HP Brochure/Flyer papir, Gloosy til kr. 117 for 50 stk.

Steen A.