HK'er
Fra : Ukendt

Dato : 07-03-02 17:12

Hej NG.. I har sikkert hørt dette før, men hvad er definitionen på 1
Hestekraft.... I min data bog står kun at 1 hk er = x antal W men ingen
definition...

Håber i kan hjælpe

--
MVH

Jon Larsen
Gixxer 250
Odense

Fra : stephen frederiksen

Dato : 07-03-02 20:45

jeg mener at kunne huske at det var det arbejde som en hest udførte ved at
løfte 75kg 1m på 1 sec.

stephen

Fra : Fie & Erik

Dato : 07-03-02 22:22

Ja, det er vist tilbage fra dengang da de brugte heste til at løfte kul op
fra minerne.

Fra : Grethe / Sportslex

Dato : 07-03-02 23:01

"stephen frederiksen" skrev i en meddelelse...
> jeg mener at kunne huske at det var det arbejde som en
> hest udførte ved at løfte 75kg 1m på 1 sec.

Der kan læses lidt om emnet nederst på følgende side:
http://www.sportslex.com/dk/a/1/ridning.htm

--
Bedste hilsner Grethe
Homepage: http://www.sportslex.com/

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 08-03-02 13:28

stephen frederiksen wrote:

> jeg mener at kunne huske at det var det arbejde som en hest udførte ved at
> løfte 75kg 1m på 1 sec.

Der har vist været forskellige definitioner i forskellige lande, men
jeg er enig i at den ovenstående er den gængse.

1 hestekraft = 9,80665 N/kg * 75 kg * 1 m/s = 735,499 W

Med andre ord: 75 kilopondmeter pr. sekund.

En anden definition er på horsepower er 550 feet gange pound-force pr.
sekund, hvilket giver 745,700 watt.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 08-03-02 17:54

> 1 hestekraft = 9,80665 N/kg * 75 kg * 1 m/s = 735,499 W

Kan man så ikke regne ud hvor mange hestekrafter man selv kan yde, fx ved at
tage tid på hvor lang tid man tager om at løbe op af nogle trapper, og så
kende højden og sin egen vægt??
Jeg ved godt at det vel kun kan blive et ca-tal, men det kunne da være meget
sjovt at vide

På forhånd tak
Henrik

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 08-03-02 18:51

Henrik Davidsen skrev:

> Kan man så ikke regne ud hvor mange hestekrafter man selv kan yde, fx
> ved at tage tid på hvor lang tid man tager om at løbe op af nogle
trapper,
> og så kende højden og sin egen vægt??

Jo.

Thomas T.

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-03-02 19:37

Scripsit "Henrik Davidsen" <sjang@daimi.au.dk>

> Kan man så ikke regne ud hvor mange hestekrafter man selv kan yde, fx ved at
> tage tid på hvor lang tid man tager om at løbe op af nogle trapper, og så
> kende højden og sin egen vægt??

Tjo .. bortset fra at den nytteeffekt man kan yde ved trappeløb ikke
nødvendigvis har meget at gøre med den nytteeffekt man kan yde ved
andre former for arbejde.

--
Henning Makholm "Vi skal nok ikke begynde at undervise hinanden i
den store regnekunst her, men jeg vil foreslå, at vi fra

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 09-03-02 02:25

Henrik Davidsen wrote:

> [...]
> kende højden og sin egen vægt??
> Jeg ved godt at det vel kun kan blive et ca-tal, men det kunne da være meget

Jo helt sikkert. Der er mange måder at forsøge at måle det på. På en
ergometercykel (kondicykel) måler man typisk personens muskel-effekt
i watt (så kan du bare omregne til hestekræfter).

En øvre grænse for den totale effekt du omsætter, kan du få ved at
tage energiindholdet i den kost du indtager i løbet af én dag, og
dividere det med antallet af sekunder på et døgn.

Spiser du fx 10000 kJ pr. 24 timer, svarer det til 116 watt eller
0,157 hestekræfter. Din gennemsnitlige forbrænding i muskler, hjerne
og alle andre dele af kroppen til sammen, må altså være mindre end
116 watt i dette eksempel.

Det er klart at man udvikler en væsentligt større effekt når man fx
løber på trapper end man gør når man sover.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 07-03-02 22:35

"Jon larsen" <uyu> wrote in message
> Hej NG.. I har sikkert hørt dette før, men hvad er definitionen på 1
> Hestekraft.... I min data bog står kun at 1 hk er = x antal W men ingen
> definition...
http://www.howstuffworks.com/horsepower1.htm

*Martin