Maxi 68
Fra : Tore og Helle

Dato : 07-03-02 16:05

Nu er min Omega 30 solgt (alt for billigt) og jeg er på vej ned i
bådstørrelse. Jeg ville have en Pd26, men må nok søge længere ned iflg. min
revisor.

Jeg er så landet på Drabant 22 eller 24 og Maxi 68.

Jeg går efter sejglæde, også i hård luft og sø uden at af den årsag skulle
sove i et sort hul.

Da jeg er rimelig god til at søge på nettet, behøver jeg ikke links (udover
til Drabamt 24, som jeg ikke kan finde ret meget om), men nogle med
personlige erfaringer, gerne med andre velsejlende skuder omkring 50.000.

Personligt mener jeg at maxi bådene er grimme, men jeg har kikket en del på
Maxi 68 og skønhed er jo relativt.

Links til svenske både til salg sider modtages gerne.

Mvh

Tore
Lynetten

Fra : Jens Juul

Dato : 07-03-02 16:22

> [...]
>
>Personligt mener jeg at maxi bådene er grimme, men jeg har kikket en del

Hej

Ja gu er de grimme )

En køn, billig, solid og velsejlende båd er derimod en RJ 85 som du kan
læse en del om på RJ-klubbens hjemmeside. RJer går typisk for mellem 35 og
50.000 kr.

Mvh Jens
"Olga" - RJ 85 Spec. - Lynetten

Fra : Tore og Helle

Dato : 09-03-02 12:57

Ja, de er kønne de RJ85, men bliver man ikke sjask hamrende våd, bare der er
2cm bølger?

Du kan jo give en prøvetur, når du kommer på vandet, Jens

Tore

Lynetten

Fra : Allan Jensen

Dato : 07-03-02 16:47

Hej

Hvad med Folkebåd, Spækhugger eller RJ 85??

Allan

Fra : Peter

Dato : 07-03-02 18:34

Ud over de både Allan nævner, vil jeg pege på f. eks. IF, H-båd eller Albin
Expres. Jeg har selv haft en Expres. Det er en kanon sejler, der kan sejle
"i cirkler" omkring en Maxi 68. Min kostede i sin tid 60.000 - brugt. Mon de
ikke efterhånden er nede i ca 50.000? Måske var det en ide' at søge i
Sverige.

God jagt, Peter

- - - - -

Fra : FRANK KRISTENSEN

Dato : 07-03-02 19:37

Ja og så har Albin Express, den "fordel" at der er automatisk udluftning.
Idet man, hvis man har sejlet kapsejlads, i benævnet sejlbåd, har hevet
dækket væk/op fra skroget, via træk på vanter, stag og rustjern.

Bare en advarsel - Kig godt efter.
--
Sejlerhilsner

Frank Kristensen
"West Wind"
"Scanmar 40"
Struer
"Sailing is life........
Everything else is just details"

Fra : Lars Helboe

Dato : 07-03-02 19:53

http://www.sailguide.com/

Her er der et par billige (og grimme) Maxi'er til salg

Lars

Fra : Steffen Skov

Dato : 08-03-02 10:58

Som nybagt Maxi 68 ejer kan jeg kun tilslutte mig udsagnet om at den er
grim. Efter 5 år i en Drabant 22 fik jeg en Ohlson 22. Den sejler godt og
har meget plads om læ. Da jeg fik Maxien føltes det som at komme ned i en
balsal i forhold til Drabanten. Skal man kun sejle uden komfort ville jeg
vælge en Drabant, men skal man også have lidt komfort så er en Maxi at
foretrække, og den sejler såmænd udemærket.
www.maximalt.dk kan du læse om hvordan jeg hentede den meget billigt i
Sverige. Og på http://sskov.homepage.dk kan du se lidt om min Ohlson 22 og
Drabanten.
Hilsen
Steffen
http://sskov.homepage.dk
"Why sejle and that at forlise"

---

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-03-02 23:22

Jeg kan ikke forstå hvorfor I synes en Maxi 68 er grim. Jeg har aldrig haft
en 68'er, men jeg savner stadig min gamle Maxi 87'er der designmæssigt er
lidt i samme stil. Jeg synes de ser godt ud.
Jeg synes den er lige så pæn som en en Drabant. - og pænere end den populær
Albin Vega i samme attraktive prisklasse.

Heldigvis er sådan noget jo smag og behag. - og som med kvinder (eller mænd
for nogle) så er det jo dejligt at alle ikke har samme smag.

/Bjarke

Fra : Ulla Ingemann Fiil

Dato : 09-03-02 12:58

Bjarke - du må da indrømme at designet på en Maxi 68 er mere funktionelt end
hvad man kan kalde en "klassisk skønhed".
Ikke et ondt ord om Maxi´n, jeg er enormt glad for vores.
Min kvinde er jeg også meget glad for, selv om hun ikke er en nordisk
skønhed.
Hilsen
Steffen

Fra : Tore og Helle

Dato : 09-03-02 12:55

Den er ikke klasisk skøn, men man sidder jo i den og sejler og ser den ikke
udefra (heldigvis), så spørgsmålet er hvordan den sejler. Min nabo i havnen
påstår, at den skulle sejle meget dårligt, men det kan vel bare være et
gammelt rygte.

Spørgsmålet er hvordan balancen er? Er den luvgerrig? Er den tung på roret?
Smider den sig ved det mindste pust etc?

Tore
Lynetten

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 09-03-02 20:26

Det er jeg sikker på at Steffen kan give nogle råd om.

Generelt vil jeg bare sige, at man skal være opmærksom på at 68'eren er en
del langsommere end 77'eren og andre Maxi'er. - hvilket også reflekteres i
dens LYS tal på kun 0,95, hvor 77'erens og RJ'erens er 1,03. Faktisk er det
lidt overraskende at RJ'eren kun er 1,03. Den ligner en med et højt lystal,
men det har den altså ikke.

/Bjarke

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 09-03-02 20:21

Beklager. Jeg kan ikke se at den skulle være grim. Personligt synes jeg selv
mig egen så lidt "tung og trist" ud med den blå gelcoat over fenderlisten,
men efter jeg fik dette malet og sat en streamer på istedet, synes jeg den
blev ganske dejlig at se på.
(Se forskelle på http://www.maximalt.dk/Artikler/denblaastribe.htm)

Alt er relativt og en smags sag. Jeg synes faktisk at RJ85'ere er ganske
dejlig at se på. - den ser bare frygtelig upraktisk ud, hvis man skal have
konen, hunden og 3 børn med ....

Bjarke

Fra : Nymand

Dato : 09-03-02 23:27

Hej
Her er lidt svenske båtlink:
http://www.kapow.net/yacht/
http://vi.seglar.nu/
http://begmarknad.batnet.se/sok/soklistan.asp
www.batformedlingen.com
http://www.marinan.com/marknaden/
http://www.bilochbat.nu/bat/saljesbathandlare.asp
http://www.oxbom.se/
http://www.rivomarina.artisan.se/

Venlig hilsen
Steffen Nymand og frue

Fra : Jens Juul

Dato : 10-03-02 17:01

Hej Tore

Nja ....... helt tørre er de jo ikke. Det er jo en skærgårdskrydser type.
Men du er da meget velkommen til en tur når jeg kommer i vandet. Dog giver
en tur med min ikke noget retvisende billede af RJerne idet min er en
"special". I denne udgave betyder "special" at den har fået forlænget
skroget med en fod, har finnekøl og spaderor, hvor de orginale RJer er
langkølede og kan have forskellige rorudformninger. Dette betyder noget
for sejlegenskaberne, men også at min ikke har noget der kommer i nærheden
af ståhøjde under dæk.

Mvh Jens

Fra : Jan

Dato : 11-06-02 12:49

> [...]

> Personligt mener jeg at maxi bådene er grimme, men jeg har kikket en
> del på Maxi 68 og skønhed er jo relativt.
-------snip-------

Skønhed er relativt, jeg vil ihvertfald ikke bytte min maxi77 for en
anden båd i samme størrelse/prisklasse.....

Du nævner 50.000 som pris, hvorfor så nøjes med en maxi68?? Jeg har set
flere maxi77 til 50-55.000 her i foråret, og der får du virkeligt noget
for pengene. (GOD plads, og en ret velsejlende båd, specielt i blæsevejr)

Fra : Tore og Helle

Dato : 11-06-02 20:24

Det endte med en RJ85. Du kan se den på www.rj85.dk under linket svensk båd
bliver dansk. Den er vi blevet enormt glad for. Den er smuk, sejler rigtig
rigtig godt. Den er hurtig og sejler i sirkler om maxier .

Tore