Brun sæbe på teaktræ
Fra : Claus Frørup

Dato : 07-03-02 13:37

Hejsa.
En eller anden, jeg husker ikke hvem, havde påstået at brun sæbe kunne
få gløden frem i gammelt og trist teaktræ.

Rælinglisten og kistebænkene i min "nye" båd er blevet lidt kedelige at
se på, så dem vil jeg gerne have frisket op igen.

Er der nogen der har et bud på hvordan man bedst gør det?
--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.

Fra : Hans Olsen

Dato : 07-03-02 21:43

Hej
Jeg købte noget olie på trælasten - olie til hårdtræ - billig og fantastisk
godt
MVH
Hans Olsen

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 08-03-02 21:07

Havhav.

> Hejsa.
> En eller anden, jeg husker ikke hvem, havde påstået at brun sæbe kunne
> få gløden frem i gammelt og trist teaktræ.

Ham kender jeg.

> [...]
> se på, så dem vil jeg gerne have frisket op igen.
>
> Er der nogen der har et bud på hvordan man bedst gør det?

Teaktræ må gerne være grå, ved du nok. Men hvis du hellere vil have det
mørkere og fedtet et stykke tid, så er linolie og terpentin blandet, halvt
af hver, sikkert udmærket. Men slib endelig først med meget fint sandpapir,
til træet føles som en nyfødt barner...

Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Simon Pape

Dato : 09-03-02 18:06

Henning Rasmussen wrote:
> [...]
> halvt af hver, sikkert udmærket. Men slib endelig først med meget fint
> sandpapir, til træet føles som en nyfødt barner...
Den har jeg brugt ofte, og det virker godt. Med den forskel, at jeg ikke
blander med terpentin. Fordelen ved at blande med terpentin er, at
væsken bliver tyndere og trænger længere ind. Ulempen er, at væsken så
ikke udvideer sig så meget når den hærder. Rå linolie udvider sig pænt
meget, når det hærder og lukker derfor overfladens porer godt, men
blandes det med terpentin forringes denne effekt drastisk.

/Simon

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 09-03-02 21:05

> [...]
> meget, når det hærder og lukker derfor overfladens porer godt, men
> blandes det med terpentin forringes denne effekt drastisk.

Havhav.

Sikkert rigtigt, men da Claus formentlig vil komme til at sætte sig på
kistebænkene, er ren linolie nok lige klistret nok. Klassiske sejlbådsejere
vasker deres teakdæk i sæbevand(brun sæbe eller spåner).

Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-03-02 22:10

> [...]
sejlbådsejere
> vasker deres teakdæk i sæbevand(brun sæbe eller spåner).

Hvis man gør det rigtigt, vil det ikke ske. Fidusen er, at overskydende olie
**straks** skal tørres af, således at det ikke danner hinde på overfladen.
Meningen er, at olien skal hærde af inde i træet, og ikke på overfladen.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-03-02 01:07

"Claus Frørup" <claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse

> Hejsa.
> En eller anden, jeg husker ikke hvem, havde påstået at brun sæbe kunne
> få gløden frem i gammelt og trist teaktræ.

Jamen, det kommer da an på, hvordan du vil ha' dit teaktræ til at se ud?
Kunne du ikke være lidt mere specifik?

Du kan sagtens rense med brun sæbe, men du affedter jo træet helt, og hvis
du vil have det til at stå helt rent og ubehandlet, så er der bedre metoder.
Brun sæbe skader ikke, men det preserverer heller ikke synderligt..

Claus

Fra : Claus Frørup

Dato : 09-03-02 18:35

Isang tao pinangalanan Claus Tersgov nagsulat :

>"Claus Frørup" <claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse

>Jamen, det kommer da an på, hvordan du vil ha' dit teaktræ til at se ud?
>Kunne du ikke være lidt mere specifik?

Det skulle gerne have den der smukke gyldne/mørke glød som nyt teaktræ
har. Normalt sliber man jo træet og giver det lidt teakolie eller
linolie/terpentin som Henning skriver.

> [...]
>du vil have det til at stå helt rent og ubehandlet, så er der bedre metoder.
>Brun sæbe skader ikke, men det preserverer heller ikke synderligt..

Ok, jeg tror jeg dropper den brune sæbe.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-03-02 22:18

> Det skulle gerne have den der smukke gyldne/mørke glød som nyt teaktræ
> har. Normalt sliber man jo træet og giver det lidt teakolie eller
> linolie/terpentin som Henning skriver.

Rens træet grundigt, sådan at du får alt gammel olie mm. af. Giv det
derefter en god olie og gør det tre til fire gange om året. Så skal det nok
blive pænt. Og lad være med at gå og skrubbe på det med diverse kemiske
eller mekansike dimser, træet kan ikke holde til det. Men det er meget
vigtigt, at du ikke giver det mere olie end det kan suge. Tørrer olien op på
overfladen, har du forseglet årene og så kan der ikke komme mere olie ned i
træet. Inden du olierer slib let med groft sandpapir, så du åbner træet. Giv
det olie, og tør den overskydende olie af. Når træet ikke kan tage mere
olie, vådsliber du det een gang til med fint sandpapir med samme olie. Husk
igen at tørre overskydende olie af.

Claus

Fra : Claus Frørup

Dato : 10-03-02 15:36

Isang tao pinangalanan Claus Tersgov nagsulat :

klip<Mig selv>

> [...]
>olie, vådsliber du det een gang til med fint sandpapir med samme olie. Husk

Det er netop sådan teaken tidligere er blevet vedligeholdt.
I det år båden har stået til salg i Ishøj, har den ikke fået nogen
vedligeholdelse, så teaken var blevet gammel og træt at se på.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-03-02 02:14

> Det er netop sådan teaken tidligere er blevet vedligeholdt.
> I det år båden har stået til salg i Ishøj, har den ikke fået nogen
> vedligeholdelse, så teaken var blevet gammel og træt at se på.

Typisk, det er her, det går galt. Folk tror, at een gang om året er nok. Man
børe mindst oliere tre til fire gange, alt efter sol, salt, vind og vejr mm.

Claus

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 11-03-02 09:27

Jeg vil bruge linolie uden terpentin (men jeg har heller ikke teakdæk) Men
at tørre af er vigtig.

terpentinen får ikke linolien til at trænge ret meget dypere ind i træet,
men det ødelækker noget af oliens gode egenskaber. Ren linolie udvider sig
under hærdningen og sætter sig godt fast som en prop i træet. Med terpentin
vil proppen være som en svamp, og træet kan suge vand. Dette gælder generelt
alle træsorter.

Hvor tit man vil gøre det afhænger vist mest af temperament og smag. HVis
man ikke gør det tit nok får den den grå farve tilbage, men det skader ikke
træet at undlade det i længere tid.

Erik Breum Petersen, Grøn guide
Summerthur, Sailfish 18, Assens

Fra : Peter

Dato : 11-03-02 11:51

En rengøring med klorin gør underværker, og så kan man behandle med olie
eller sæbespåner alt efter hvilket "look" man foretrækker. Et renholdt
teakdæk får med tiden en sølvgrå farve, der i sig selv giver en fin
beskyttelse.

Mvh., Peter

- - - - -

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 11-03-02 12:29

Er det for at afblege træet du bruger klorin? I så fald er brintoverilte
bedre, og det efterlader ikke rester i træet, og er sundere for både dig og
miljøet.

mvh

Fra : Claus Frørup

Dato : 11-03-02 12:43

Isang tao pinangalanan Claus Tersgov nagsulat :

>Typisk, det er her, det går galt. Folk tror, at een gang om året er nok. Man
>børe mindst oliere tre til fire gange, alt efter sol, salt, vind og vejr mm.

Jeg ved det. Jeg har jo fået båden så utrolig billigt, fordi min
kammerat havde opgivet den. Jeg kommer til at bruge en del kræfter på
reperation/vedligehold, men båden er ganske bestemt værd at bringe helt
"up to date".... Jeg skal have malet fribordet på et tidspunkt, og
malingen på dækket i kahytten har sluppet taget et par steder, så det
skal også ordnes. Hehe... det er feeeedt at have fået båd igen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-03-02 02:00

> skal også ordnes. Hehe... det er feeeedt at have fået båd igen

Hmmm, jeg kæmper en forgæves kamp med at slippe af med min

Claus

Fra : Claus Frørup

Dato : 12-03-02 07:41

Isang tao pinangalanan Claus Tersgov nagsulat :

>Hmmm, jeg kæmper en forgæves kamp med at slippe af med min

Det er den der er på http://www.come.to/spidsgatter ikke?

Det er ærgerligt, at der er langt mellem liebhaverne.

Fra : Claus Frørup

Dato : 12-03-02 07:46

Isang tao pinangalanan Claus Frørup nagsulat :

>Isang tao pinangalanan Claus Tersgov nagsulat :

>Det er den der er på http://www.come.to/spidsgatter ikke?
>
>Det er ærgerligt, at der er langt mellem liebhaverne.

Jeg har lige set at du har annonceret i markedsgruppen.
Måske man skulle læse alt, før man sender?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-03-02 20:35

Problemet er, at folk er fejlinformeret angående træbåde. De tænker kun på
alle de skrækhistorier, de har hørt om træ, og glemmer alle problemerne med
plastik både.

Men bliver den ikke solgt, må jeg jo bare tage mig sammen Nu er den
blevet 65 år, så den bli'r vel osse fem år mere...

Claus

Fra : Claus Frørup

Dato : 13-03-02 19:04

> [...]

>alle de skrækhistorier, de har hørt om træ, og glemmer alle problemerne med

Netop. Det er ligegyldigt om den er af træ, plastic, jern eller cement.
Hvert materiale har deres problemer, men arbejdsindsatsen er den samme.

>Men bliver den ikke solgt, må jeg jo bare tage mig sammen Nu er den
>blevet 65 år, så den bli'r vel osse fem år mere...

Kun hvis du tager dig sammen