Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lige en række spørgsmål...
Fra : Rune Christiansen

Dato : 27-01-01 16:30

Nu stiller jeg lige en række spørgsmål, og håber dermed at I vil bære over
med min uvidenhed:)

Jeg har invisteret i et ældre nikon kamera fordi jeg er træt af moderne
"supersmarte" plastik-slr-kameraer. Betjeningen er ikke noget poblem da jeg
før har fotograferet meget manuelt. Men...

1) Med kameraet fik jeg 2 filtre, et gult (nikon ) og et rødt? (nikon ) og
et polfilter. Polfiltret har rimelig styr på (specielle tricks modtages
selvfølgelig gerne) men hvad er det lige man bruger de farvede filtre til?

2) Hvornår er det lige det er snedigt at bruge modlysblænde (ok måske siger
det sig selv), og hvad med kronbladsblænde, og er det både til vidvinkel,
normal og teleobjektiver?

3) Hvor er det snedigst at lave lysmålingen når fotorafere fx bjerge?

Det var vidst det. På fårhånd tak.

MVH

Rune.

Fra : Kristian Amby

Dato : 27-01-01 17:33

On Sat, 27 Jan 2001 16:30:02 +0100, in dk.fritid.foto you wrote:

> [...]
>med min uvidenhed:)
>
>Jeg har invisteret i et ældre nikon kamera fordi jeg er træt af moderne

Godt brølt. løve.

Se min hjemmeside: http://members.nbci.com/kristian_amby/index.html

>2) Hvornår er det lige det er snedigt at bruge modlysblænde (ok måske siger
>det sig selv), og hvad med kronbladsblænde, og er det både til vidvinkel,
>normal og teleobjektiver?

Det er altid snedigt. Den skærmer mod modlys og beskytter objektivet
mod slag. Ved vidvinkler skal man lige sikre sig, at modlysblænden
ikke skærer hjørnerne af.

Kronbladsblænde??? Hvad er det?

>3) Hvor er det snedigst at lave lysmålingen når fotorafere fx bjerge?

Det gør man vel på samme måde som andre steder.

Mvh
Kristian Amby

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 27-01-01 17:37

"Rune Christiansen" <rlc@mailme.dk> wrote in message

> 2) Hvornår er det lige det er snedigt at bruge modlysblænde (ok måske
siger
> det sig selv), og hvad med kronbladsblænde, og er det både til vidvinkel,
> normal og teleobjektiver?

Altid! (Men specielt i modlys selvfølgelig) Modlysblænden forhindrer
(prøver..) fejllys i at ødelægge billedet. Min skod Sigma 28-70 mangler den
f.eks. og er meget afhængig af skygge eller en velplaceret hånd Noget
shit at det er umuligt at få fat i en!
Husk at modlysblænden skal passe til objektivet! Hvis ikke slipper den enten
alt for meget lys ind eller (værre:) for lidt...

Fra : Klaus Madsen

Dato : 01-02-01 23:54

> [...]
siger
> det sig selv), og hvad med kronbladsblænde, og er det både til vidvinkel,

Polfiltret er godt til f.eks. at få en mere dyb blå himmel og fremhæve
skyerne. Virker især godt med solen i en vinkel på ca. 45 grader. Derudover
kan det bruges til at fjerne refleksioner i f.eks. butiksruder og vand.

Behold endelig modlysblænden på hele tiden.

Klaus