Frihavn
Fra : Ukendt

Dato : 06-03-02 23:49

Så lige noget om Frihavnsordningen på http://www.udkig.dk/

Hvad er det?

Gratis havneplads - hvis man er medlem af sejlklubben - eller hvordan. Det
kunne godt se sådan ud - da de fleste af stederne - på Fyn - ligger på
nordfyn - hvor der ikke rigtig er noget at sejle efter (sorry - for dem der
ligger der - men der er da unægteligt noget rarere at sejle i "syd"-havet,
syd for fyn)....

Mvh
Allan Rasmussen

Fra : Hans

Dato : 07-03-02 10:25

Din egen havn eller sejlklub skal have tilmeldt sig ordningen
ellers kan du ikke bruge den.
Hans

Fra : Simon Pape

Dato : 07-03-02 10:50

Allan Rasmussen wrote:
> [...]
> på nordfyn - hvor der ikke rigtig er noget at sejle efter (sorry - for
> dem der ligger der - men der er da unægteligt noget rarere at sejle i

Jeps. Som Hans svarede, så er det en ordning hvor en række sejlklubber
er gået sammen og tilbyder hinandens medlemmer, at man gratis kan
overnatte i havnene. De væmmelige markedskræfter betyder selvfølgelig,
at de populære havne ikke har noget incitament til at være med i denne
aftale. Min båd ligger i Lynetten, som er medlem af ordningen, og det er
en glimrende havn, men næppe en jeg ville anbefale en "turist" at lægge
til, da der er temmelig langt til seværdigheder og indkøbsmuligheder.

Simon

Fra : Hans

Dato : 07-03-02 19:33

Tja alt er jo relativt. Jeg synes nu ikke der er særlig langt
fra Lynetten til seværdighederne i København, al den stund at linie 8 kører
3 gange i timen, mindst. Og tager man cyklen er der 10 minutter til centrum
..Og lige ved siden af linie 8,s
endestation går havnebussen også 3 gange i timen.
Hans.

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 07-03-02 11:56

Hænger det ikke sådan sammen at det er havnen der bestemmer og ikke
sejlklubben? Der kan jo sagtens være flere klubber i en havn, og havnen
behøver ikke at blive ejet af sejlklubben.

HVilket også betyder at der er bådepladsen der er afgørende og ikke
medlemsskabet.

mvh

Erik Breum Petersen
Summerthur, Sailfish 18, Assens, ikke medlem af frihavnsordningen

Fra : Steffen Skov

Dato : 08-03-02 10:49

I Århus Lystbåd og Fiskerihavn er de 3 sejlklubber ikke medlem af
frihavnsordningen, men et lille bådelaug kaldet "Krogen" er medlem, så det
da være op til den enkelte klub og ikke havnen.
Hilsen
Steffen
BAADEN II
Maxi 68
Krogen Århus

---

Fra : Jette & Claus

Dato : 08-03-02 19:41

"Allan Rasmussen" <luise (a) mail.tele.dk> schrieb im Newsbeitrag
> [...]
der
> ligger der - men der er da unægteligt noget rarere at sejle i "syd"-havet,

I skriver at man kan ligge gratis i en frihavn, når man er medlem af
frihavnsordningen. Det passer ikke helt da flere klubber tager
10 - 20 kr for miljø, selv om de ikke må. Jeg har forhørt mig hos
frihavnsordningen, og de beder medlemmer sende deres kvitteringer
til dem, hvis de har fået en. Så skriver de en advarsel til de klubber
der opkræver miljøafgift. Jeg fik den besked af frihavnsordningen
om at nægte at betale afgiften i de havne der opkræver. Men hos
flere havne får man så bare den besked at så kan man forsvinde
igen. De har altså ikke forstået at frihavn betyder det samme som
at ligge gratis.

MvH Jette