MS Windows
briani 27239
Win 2000 ovenpå Win 98SE??
Fra : Rasmus Ipsen

Dato : 06-03-02 22:50

Kan Windows 2000 UK lægges oven på min Windows 98SE DK? Jeg ønsker at skifte
til Win2K på grund af manglende stabilitet i 98SE. Kan jeg undgå at
formattere, finde nye drivere osv.?

På forhånd tak!

Fra : Morfar

Dato : 06-03-02 23:52

Hej Rasmus

Jeg bliver lidt nervøs ved tanken om en 2000UK ovenpå en 98DK, men jeg har
ikke så meget erfaring med at skifte sprog samtidigt med en opgradering.

Programmer fra Microsoft advarer selv en del , har jeg oplevet - blandt
andet en "dual" installation af 2000DK, som jeg startede direkte fra
WIN98DK.
Jeg ville bibeholde WIN98 på C: og installere 2000 på D:
Installationen forløb udmærket indtil hardwaren var undersøgt ; så standsede
processen pænt og advarede mig om at jeg ville komme til at mangle drivere
til bl.a. grafikkortet og det forhåndenværende 56k modem.

Jeg afbrød, gik på nettet og hentede de ting jeg var blevet bedt om, og
gentog så forfra.
Alt gik godt, og jeg har en stabil 2000 kørende nu. Du skal være forberedt
på at du selv skal finde en del drivere til din hardware inden du kan køre
optimalt, men WIN2000 har selv nogle gode "standardenheder" der virker OK :
f.eks. kan du godt køre på en "Standardskærm", men det er ikke sikkert at du
har alle opløsninger eller antal farver til rådighed før du får installeret
den rigtige driver.

Held og lykke

Med altid venlig hilsen

Leif

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-03-02 23:53

Wed, 6 Mar 2002 22:49:34 +0100, skrev "Rasmus Ipsen"
<rip_gekko@mail.tele.dk>:

>Kan Windows 2000 UK lægges oven på min Windows 98SE DK?

Nej, det skal være samme sprog.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-03-02 12:09

Knud Gert Ellentoft skrev:

>Nej, det skal være samme sprog.

Det kommer lidt an på. Med forskellige sprog får man kun adgang
til at lave en nyinstallation som lader den gamle være i fred.
Det er dog let nok at komme af med den gamle samt sætte
"0 sekunder" som ventetiden ved den (nu overflødige) multiboot.

--
Bertel

Fra : Arcana

Dato : 07-03-02 22:17

"Rasmus Ipsen" <rip_gekko@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Kan Windows 2000 UK lægges oven på min Windows 98SE DK? Jeg ønsker at
skifte
> til Win2K på grund af manglende stabilitet i 98SE. Kan jeg undgå at
> formattere, finde nye drivere osv.?

Normalt kan du ikke opgradere fra en sprogversion til en anden. Men der
findes lappeløsninger:
Hvis du kun har én harddisk i maskinen, så slet dit Windows- og
Programmer-dir fra en dos-prompt (start op med Win98 boot-diskette), og boot
derefter maskinen med en Win2000-CD og installér derfra. Det giver en
/forholdsvis/ ren installation.

En bedre løsning ville være: Hvis du har to HD'er (eller en brænder!) i, så
flyt dine arbejdsfiler og hvad du eller vil gemme over på den, du IKKE vil
installere på, og kør FDISK of FORMAT på den disk du IKKE gemmer på, boot op
med 2000 CD'en og lav en helt ny installation. Sørg for at konvertere til
NTFS under installationen - det er væsentligt bedre end FAT32.

Du slipper under ingen omstændigheder for at finde opdaterede drivere, når
du skifter fra 98 til 2000, men har du en dsl-forbindelse, er det ikke det
helt store problem, med mindre du har noget meget utraditionelt hardware. Og
sørg for at installere SP2 og nyeste DirectX (begge dele kan downloades fra
http://www.microsoft.com. Desuden er det min erfaring, at Win2000-drivere er
langt bedre og mere stabile end Win98SE-drivere.

Jeg var meget positivt overrasket over, hvor mange af mine gamle
DOS-programmer, som kører uden problemer på 2000 - det eneste jeg til dato
ikke kan køre (og jeg har rigtig meget software), er spillene Ultima
Underworld 1 og 2, da de bruger EMS. OK, Mikrosnots Encarta 2000 og Encarta
World Atlas 1999 vil ikke køre, men hvad...

/arcana

Fra : monrad

Dato : 10-03-02 19:37

hvorfor ikke bare lægge dk udgaven på / køre selv 98SEdk med 2000dk oveni ,
køre stabilt
Monrad