Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Brændvidder
Fra : Jens Olsen

Dato : 06-03-02 17:45

Kan nogen henvise til en liste, hvor man kan sammenligne brændvidder
for henholdsvis 35mm og digital, således at det er muligt at se hvad
de digitale brændvidder svarer til i gammeldags 35mm.

Jens

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-03-02 18:14

Jens Olsen wrote:

> Kan nogen henvise til en liste, hvor man kan sammenligne brændvidder
> for henholdsvis 35mm og digital, således at det er muligt at se hvad
> de digitale brændvidder svarer til i gammeldags 35mm.

Der kan ikke laves en generel tabel, objektivets brændvidde står i
forhold til negativets / CCD-chippens størrelse, og der er forskel på
størrelsen af CCD-chippens i forskellige digicams.

De forskellige digicam producenter opgiver som regel nogle vejledende
tal, mit digicam har f.eks. en 6x optisk zoom der går fra 7.8 mm til
46,8 mm, omsat til et 24x36 kamera, så svarer det til en zoom, der går
fra 35 mm til 210 mm.

Fra : orbital

Dato : 06-03-02 21:44

On Wed, 06 Mar 2002 16:45:17 GMT, tiljens@ofir.dk (Jens Olsen) wrote:

>Kan nogen henvise til en liste, hvor man kan sammenligne brændvidder
>for henholdsvis 35mm og digital, således at det er muligt at se hvad
>de digitale brændvidder svarer til i gammeldags 35mm.

Som det andet indlæg siger indirekte, er der en faktor 4.48 x til
forskel. Det skyldes, at diagonalen med 35 mm film (24x36) er 43.4 mm,
medens den for digitale kameraer er 9.65 mm (det er lidt mere end 1/3
inch, hvis det siger dig noget at mange videorør var 2/3 inch eller
tomme).

Men: du ganger altså den digitale brændvidde med 4.5x for at få den
tilsvarende brændvidde for 24x36.

mvh

John

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-03-02 22:28

orbital wrote:

> [...]
> medens den for digitale kameraer er 9.65 mm (det er lidt mere end 1/3
> inch, hvis det siger dig noget at mange videorør var 2/3 inch eller

Det er langt fra alle digicam's der har en 1/3 inch chip, to af mine
digicam's har en 1/1,7 inch chip, men eller har jeg ingen indvendinger
mod din formel.

Fra : Bjarne_H

Dato : 07-03-02 13:10

"Jens Olsen" skrev d. 06-03-02 17:45 dette indlæg :
> [...]
> for henholdsvis 35mm og digital, således at det er muligt at se hvad
> de digitale brændvidder svarer til i gammeldags 35mm.

I et indlæg er der henvist til at man kan gange med 4,5 for at få hvad
der svarer til den zoom ved et 24 x 36 mm kamera. Dette passer ikke til
mit kamera. Jeg vil i stedet bede dig kigge i betjeningsvejledningen til
det enkelte kamera.

Jeg har et Olympus 2100 UZ med et Olympus objektiv 7,0 - 70 mm (10 x
optisk zoom) og der står i betjenongsvejledningen at dette svarer til 38
- 380 mm ved et 24 x36 mm objektiv.

Mvh
Bjarne

http://www.kandu.dk/