Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til køb af lille digitalkamera
Fra : Karsten

Dato : 06-03-02 15:41

Hej!

Jeg står over for at skulle købe et digitalkamera. Jeg har i forvejen et
Olympus CL2500 men vil gerne have et ekstra kamera, der er noget mindre.
Canon Ixus har efter min mening en rigtig fin størrelse, men hvad kan i
anbefale? Prisen skal være omkring 5000 - evt. lidt mere.

Mvh. Karsten

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-03-02 15:57

Karsten wrote:

> [...]
> mindre. Canon Ixus har efter min mening en rigtig fin størrelse, men
> hvad kan i anbefale? Prisen skal være omkring 5000 - evt. lidt mere.

Canon Ixus er et sødt lille kamera, det har desværre en hel del begrænsninger.

Prøv at tage et kik på flg. URL:
http://home.fujifilm.com/products/digital/digitalcamera/index.html

Fuji har flere gode bud i den prisklasse du går efter, og deres data er
i mange tilfælde væssenligt bedre, end Canon's kameraer i samme prisklasse.

Fra : William

Dato : 06-03-02 17:23

> Canon Ixus har efter min mening en rigtig fin størrelse, men hvad kan i
> anbefale? Prisen skal være omkring 5000 - evt. lidt mere.

Hej Karsten!

Du er selv inde på Canon´s IXUS-serie, og jeg er godt nok ikke selv ejer af
et IXUS-kamera, men har haft kameraet til test på eaid.dk:
http://www.eaid.dk/testcenter.php?action=vis&id=11

Mit indtryk af kameraet som helhed er overvældende i sin klasse, jeg har
ikke set modeller der kan matche - dette især hvis man vægter design også.
Så er det IXUS man skal have, og oveni får man et særdeles godt kamera der
tager KLARE og SKARPE billeder uden støj. Tilmed er prisen for et IXUS
faldet en del, så V-modellen nu kan erhverves for under 5000 kr. (Ifølge
edbpriser.dk.). Hvis dit prisleje er omkring 5000, så er mit råd at
investere i den nye 300-model - den har lidt mere optisk zoom (DIGITAL zoom
er nyttesløs) end forgængerne (tidl. 2x, men på 300-serien 3x optisk).

Bare mit forslag, håber du kan bruge det. Et sidste fif kunne være at surfe
forbi http://www.steves-digicams.com. Det er et mekka for utrolig mange
mennesker der skal købe - eller allerede har.

William A. Husted, eaid.dk

-Canon Powershot G2

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-03-02 13:17

On Wed, 6 Mar 2002 15:41:11 +0100, "Karsten" <karsteng@sol.dk> wrote:

> [...]
> Canon Ixus har efter min mening en rigtig fin størrelse, men hvad kan i
> anbefale? Prisen skal være omkring 5000 - evt. lidt mere.

Hvad med Pentax Optio 330 eller Optio 430? De er enormt små og smarte,
og de får pæne anmeldelser hos Steve's Digicams.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Olsen

Dato : 07-03-02 19:41

On Thu, 07 Mar 2002 12:16:47 GMT, muenster@esenet.dk (Henrik Münster)
wrote:

>Hvad med Pentax Optio 330 eller Optio 430? De er enormt små og smarte,
>og de får pæne anmeldelser hos Steve's Digicams.

Prøv at se det seneste nummer af det svenske "Foto". Der vises at
Pentax Optio 430 har problemer med skarpheden.

Jens

Fra : Jens Olsen

Dato : 07-03-02 19:45

On Thu, 07 Mar 2002 18:41:02 GMT, tiljens@ofir.dk (Jens Olsen) wrote:

>Prøv at se det seneste nummer af det svenske "Foto". Der vises at
>Pentax Optio 430 har problemer med skarpheden.
>
>Jens

Undskyld nu er det jo blevet marts - det var februarnummeret (nr. 2)

Jens

Fra : Henrik Hougaard

Dato : 09-03-02 17:23

Har selv lige købt Ixus V og kan varmt anbefale det.

Havde forinden foretaget grundige analyser bl.a. læst test på
www.dpreview.com , Steves digicam, en svensk side m.m. (kan ikke huske
web-adresse på sidste 2). +Læst diverse test i edb-blade.

Havde også "konsulteret bekendt", der havde et Ixus (gl. model) selv, samt
fotohandler, der er personlig ven. Sidstnævnte var meget begejstret for
Pentax optio 430, der også er dyrere, men havde intet at udsætte på Ixus'en.
Han har faktisk solgt flere hundrede af det i sin forretning.

Prisen er omkring 4300-4400, som du kan se på www.edbpriser.dk.

Hvis du har behov for mere en 2 gange zoom skal du vælge Ixus 300, der har 3
gange zoom og er ca. kr. 800 dyrere. Ixus 300 er også lidt større og lidt
tungere. Da jeg ikke har behov for mere end 2 zoom og satte størrelse og
vægt højt prioriteret valgte jeg Ixus V.

Jeg har nu haft tid til at lege lidt med det - og er ikke blevet skuffet.
Det tager fantastisk gode billeder, der sagtens tåler udskrift i A4
størrelse selvom det kun er 2,1 mio. pixels. Dette er ikke mindst p.g.a at
Canon er rigtig gode til at lave god firmware til cameraet. Dermed yder det
reelt bedre end 2,1 mio. pixels.

Blitzen kunne dog godt være kraftigere, men det er der nok ikke plads til i
så lille et kamera.