MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
WinXP NTFS vs FAT filsystem
Fra : kran

Dato : 06-03-02 12:56

Der må da være en fejl i WinXP installations programmet. Når man formaterer
harddisken i FAT filsystem kommer der en meddelelse . . .

.. . . Filer der er gemt i denne, vil ikke være tilgængelige når du anvender
andre operativsystemer, f.eks. MS-DOS . . .

Det må da være lige omvendt, - at det gælder for NTFS filsystemet eller har
jeg misforstået det helt ?

Hvad er fordelen ved NTFS filsystemet ?

Kristian

Fra : Ingolf

Dato : 06-03-02 13:55

Kort sagt:
Et FAT32 drev kan ALLE læse, og kan max indeholde 32gb.
Et NTFS drev kan læses af 'næsten' alle, og kan max indeholde 2TB(..eller er
det mere?)

Check
http://www.microsoft.com/events/winworld/ww12/sld010.htm

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 06-03-02 15:44

Ingolf skrev:

> Kort sagt:
> Et FAT32 drev kan ALLE læse, og kan max indeholde 32gb.

Ikke rigtig, kender ikke grænsen, men min server har en 81,9 gb disk,
som er pationeret i en stor FAT32 disk.

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
"Det er en sund interesse der får folk til at undre sig over dagligdags

Fra : Holmes

Dato : 06-03-02 15:58

kan win 95 egentlig læse fat32?

Fra : Arcana

Dato : 06-03-02 16:16

"Holmes" <none@nonono.sk> skrev i en meddelelse

> kan win 95 egentlig læse fat32?

Windows 95 OSR2 kan. Win 95 "classic" kan ikke.

/arcana

Fra : Madsen

Dato : 06-03-02 17:22

Ingolf skrev:

> Et FAT32 drev kan ALLE læse, og kan max indeholde 32gb.

Nej.
Win2000 og WinXP kan blot ikke formatere drev større end 32 GB hvis
du bruger det indbyggede værktøj til diskhåndtering. Hvis du bruger
fdisk kan du sagtens formatere større drev end 32 GB i FAT32.

Madsen.

Fra : kran

Dato : 06-03-02 21:43

Tak for oplysningerne

Kort sagt, det er nærmest lige meget så længe harddisken ikke er meget stor.

NTFS filsystemet er tilsyneladende forbedret på et par punkter men nok ikke
så meget at det har betydning for en hjemme_computer_ejer som mig, jeg
bruger FAT filsystemet indtil videre.

Kristian

Fra : --=(WarLock)=--

Dato : 09-03-02 04:39

Med WinXP Pro kan man kryptere sine NTFS dreve...