Hvordan fungere passivt bundkort?
Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 06-03-02 10:58

I et tidligere spørgsmål omkring Pci Riser Cards, fik jeg anbefalet
Danbit.dk's hjemme side hvor de jo har en masse spændende sager, desværre
sælger de ikke til private, så min søgen efter PCI Riser Card fortsætter.
Nå men mit spørgsmål er hvordan virker passive bundkort? Kan de køre
stand-alone eller skal de monteres i en maskine. Grunden til jeg spørger er
at jeg er ved at forberede bygningen af en mini pc og er på udkig efter ting
(bla PCI Riser Card) så det færdige kabinet kan blive så lille som muligt.

Mvh

Stef

Fra : orbital

Dato : 06-03-02 11:33

On Wed, 6 Mar 2002 10:58:26 +0100, "Stefan Jacobsen"
<sj@vh-marketing.dk> wrote:

> [...]
>(bla PCI Riser Card) så det færdige kabinet kan blive så lille som muligt.

Jeg forstår ikke det sprogbrug: passivt bundkort. Hvor har du læst det
? hos DanBit ?

Jeg tror ikke begrebet dækker noget epoke-gørende. Der findes kun een
slags bundkort, og det er bundkort.

Iøvrigt plejer de da at sælge til mig (privat). Jeg mailer bare en
ordre med ønske om levering på efterkrav og får det. Men det bliver
skrækkeligt dyrt, når man skal addere både ekspeditionsgebyr og moms
til deres priser.

PCI riser kort er efter min mening meget gammeldags, og rart at være
fri for. Men IBM har dyrket det meget.

Formatet hedder i reglen LPX. www.dtk.com.tw har sådanne bundkort, men
de er ikke til at få i DK eller i Europa.

Er det ikke bedre med et micro-atx bundkort med lyd og grafik på.
Eventuelt er der også netkort i, og så skal der måske slet ikke
indstikskort i. Hvis ikke lige det skal kunne spille, så kan det alt
andet.

mvh

John

Fra : SanMann

Dato : 06-03-02 11:43

> Jeg tror ikke begrebet dækker noget epoke-gørende. Der findes kun een
> slags bundkort, og det er bundkort.

Nix, passiv bundkort er uden cpu og andre ting, kun med connectorer, pci,
isa.
Processoren sidder så på et indstiks kort, som andre kort.
--
\\\\////
-(o o)-

Fra : orbital

Dato : 06-03-02 12:39

On Wed, 6 Mar 2002 11:42:46 +0100, "SanMann" <sanmann@tdcadsl.dk>
wrote:

>Nix, passiv bundkort er uden cpu og andre ting, kun med connectorer, pci,
>isa.
>Processoren sidder så på et indstiks kort, som andre kort.

Baah, ligesom på et slot1 eller slotA ? faktisk.

mvh

John

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 06-03-02 12:47

orbital wrote:

<snip>

> Baah, ligesom på et slot1 eller slotA ? faktisk.
<snip>

Se så lige her:

http://www.zitech.dk -> løsdele -> Kabinetter, bundkort og
controllerkort.

Bemærk de to punkter " PICMG INDUSTRI CPU KORT" og "PICMG/ISA
BACKPLANE - PASSIV BUNDKORT"

Der er desværre ikke de store oplysninger at hente med mindre du
får fat i papirkataloget, men du kan jo prøve at google lidt med
begreberne.

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
..dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 06-03-02 12:55

> Nix, passiv bundkort er uden cpu og andre ting, kun med
> connectorer, pci, isa.
> Processoren sidder så på et indstiks kort, som andre kort.

Det kaldes normalt passive backplane og bruges ofte i større servere. I
øvrigt er NLX, en afart at passive backplane systemet som både HP,
Compaq og Olivetti har forsøgt sig med:

http://developer.intel.com/design/quality/nlx/

--
Jakob Møbjerg Nielsen
jakob@dataloger.dk

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 06-03-02 17:34

Hva så med det her, der er både cpu/ide/ram/vga!

http://www.danbit.dk/kat2002/0206.phtml

Stef

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 06-03-02 18:05