Vedr. Milters-slægten fra Fastergaard
Fra : Arne Feldborg

Dato : 06-03-02 09:40

Hallo....

Er der nogen her der arbejder med [emne].?

Min interesse går ikke så meget på efterslægten fra Fastergaard.
Men derimod mere på Milters Christensen selv (på Ildsgaard i Sunds i
Hammerum herred) og han hustru - der mig bekendt kun kendes under navnet
Johanne Milters.

Er der nogen der ligger inde med yderligere oplysninger om dette par,
udover hvad der kan findes i nævnte slægtsbog og i Hagelskjærbogen?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Poul Viller Hansen

Dato : 06-03-02 14:19

Jeg har også navnet Milter blandt mine aner. Men om de har nogen forbindelse
med Milters Christensen ved jeg ikke. Mine er dog også fra området nord for
Herning, Tvis, Holstebro-kanten:

Milter Mogensen f. 30 dec 1854, Tvis, stilling gårdmand, Engedal, g. 28 okt
1892, i Daugbjerg kirke, Ane Marie Christensen. Død 12 aug 1945, Engedal,
begravet Daugbjerg kirkegård.

Mogens Miltersen f. 24 dec 1823, Skive Landsogn, stilling Gårdmand, tidl.
skrædder, g. 10 nov 1846, i Hodsager kirke, Anna Kierstine Jensdatter. Død
10 aug 1896, Tvis sogn, begravet Tvis kirkegård. Gårdmand Tusholt, Tvis sogn

Milter Jepsen f. 1781, Lem sogn, Viborg amt, stilling gårdmand Vinde, g.
Dorthe Cathrine Christensdatter. Død 10 nov 1867.

Det kunne være interessant, hvis der var en forbindelse

Poul Viller Hansen
mailto:pvha@km.dk
http://home19.inet.tele.dk/viller/

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:vclb8u0ldcdj0j4jb41hvj4qnogim4b7ln@sunsite.dk...

Fra : Arne Feldborg

Dato : 07-03-02 08:52

"Poul Viller Hansen" <pvha@km.dk> skrev Wed, 6 Mar 2002 14:18:39 +0100

>Jeg har også navnet Milter blandt mine aner. Men om de har nogen forbindelse
>med Milters Christensen ved jeg ikke. Mine er dog også fra området nord for
>Herning, Tvis, Holstebro-kanten:

Så vidt jeg er orienteret regner man med at Milters Christensen, født
ca. 1639 - død 1702 i Ildsgaard, havde i hvertfald 2 børn:

1.
Jens Miltersen, født i Ildsgaard før 1671 - død samme sted efter 1708.

Men der må have været flere børn (feks. burde den første søn jo have
heddet Christen Miltersen), men de kan jo være døde eller rejst andre
steder hen.
Da kirkebogen for Sunds sogn først starter i 1671, og mangler for
perioden 1708 - 1758, er det lidt problematisk at finde rundt i.

Jens Miltersen overtager faderens gårdpart, og jeg kender kun et barn.
Nemlig sønnen Jens Jensen (1708-1781), som også overtager sin faders
gårdpart. Men også her må der have været flere børn, feks. en Milters
Jensen, men det er pt. rent gætværk.

Jens Jensens datter Ane Marie Jensdatter (1758-1834) er min
indgangsvinkel til denne familie.

2.
Kirsten Miltersdatter, f. Ildsgaard 1673 - d. Fastergaard 1753

Hun bliver i 1701 gift med Niels Nielsen (Søhale) fra Søhalegaard i Nr.
Snede. De har en overgang også en gårdpart i Ildsgaard, men kommer
senere til Fastergaard - og derfra er den gren velbeskrevet i bogen om
Milters slægten fra Fastergaard.

>Milter Jepsen f. 1781, Lem sogn, Viborg amt, stilling gårdmand Vinde, g.
>Dorthe Cathrine Christensdatter. Død 10 nov 1867.
>
> Det kunne være interessant, hvis der var en forbindelse

Tidsmæssigt og afstandsmæssigt kunne det sagtens være tilfældet, men jeg
kender pt. ikke noget der kan underbygge det.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Allan Vester

Dato : 06-03-02 16:24

> Hallo....
>
> Er der nogen her der arbejder med [emne].?

Jeg ligger inde med en slægtsbog / efterkommere efter Milther Jensen, født 3
nov. 1820 i Fjand, sdr. Nissum sogn.
Og hustru Ane Jensdatter,gift 3 jan. 1847 i sdr. Nissum. født den 25 maj
1819 i Fjand.

Der nævnes følgende Aner:
40.) Milter Nielsen, nævnes i 1710 som boende i klitten i Husby sogn. gift
med Maren Lasdatter den 22 juli 1708.

20.) Las Miltersen, gift 15 nov. 1741 i Nissum kirke. med Kirsten
Rasmusdatter.

10.) Milter Lauritsen, bosat gården Øe i Husby sogn, født i 1742. gift med
Anna Jepsdatter den 25 okt. 1779 i Husby kirke.

5.) Karen Miltersdatter, født 1788 i Øe i Husby sogn og døde den 10 marts
1833 i Harboegården.

2.) Milter Jensen, født 3 nov. 1820 i Fjand, sdr. Nissum.

Efterslægten bruger navnet Miltersen.

mvh.
Allan

Fra : Arne Feldborg

Dato : 07-03-02 08:52

"Allan Vester" <murermester@allan-vester.dk> skrev Wed, 6 Mar 2002
16:24:04 +0100

> [...]
>nov. 1820 i Fjand, sdr. Nissum sogn.
>Og hustru Ane Jensdatter,gift 3 jan. 1847 i sdr. Nissum. født den 25 maj

Tak for svaret, også for e-mail.

Umiddelbart kan jeg ikke se noget der forbinder de to slægter, men man
kan jo aldrig vide.

>Der nævnes følgende Aner:
>40.) Milter Nielsen, nævnes i 1710 som boende i klitten i Husby sogn. gift
>med Maren Lasdatter den 22 juli 1708.

Selvom navnene passer, så er han jo alt for gammel til at kunne være en
søn af Niels Nielsen Søhale og Kirsten Milters i Fastergaard. Og en
direkte forbindelse til Ildsgaard i Sunds sogn er heller ikke
umiddelbart sansynlig.

Men tak for oplysningerne. Måske dukker der engang noget op, som gør at
der alligevel kan knyttes en forbindelse.

--
mvh, A:\Feldborg