Garmin problemer
Fra : Per.

Dato : 27-01-01 09:39

Hej !
Er der nogen der kan hjælpe mig. Jeg kan ikke få min Garmin GPS 2 til at
virker på min PC. Den har fungeret uden problemer, men nu kan jeg ikke få
den til at overføre data til min PC. Jeg kan kun måle 0,015 til 0,035 volt
på GPS udgangen kan det være rigtigt ? Hvad kan der så være i vejen med den
?

Er der nogen som har erfaring Med WinGPS Pro 3,0 ?

Mvh. Per.

Fra : Karsten

Dato : 27-01-01 22:10

Jeg går ud fra, at den stadig er sat op til at sende NMEA ud???
Der skal stå NMEA/none eller NMEA/NMEA under "interface".

Kobler du PC'en direkte sammen med GPS'en?
I så fald kan du ikke regne med at det går godt. NMEA udgangen svinger
mellem 0V og +5V. PC-en forventer at signalet på dens indgang svinger
mellem -12V og +12V. På nogle PC'er virkerdet, på andre ikke. Og på
nogle en gang imellem

Du kan købe en converter for "kun" kr. 1300,- eller hvis du selv ved
hvilken ende af en loddekolbe er den varme ende, kan du bygge en for
ca. 15,- kroner + stik og kabinet....
Skriv hvis du er interesseret.

Fra : Per.

Dato : 28-01-01 21:27

Hej Karsten.

Jeg har sat den til at sende NMEA/NMEA.
Og jeg har haft den til at virke på den her Computer. Bagefter har jeg haft
GPS´en tilslutte til 2 andre bærbar computere hvor det virket godt nok.
Så vil jeg lige prøve på min egen igen, også kunne jeg ikke få den til at
virke.
Men du skriver at det virker kun engang i mellem, hvordan kan det være, er
der en fornuftig forklaring på det !!!

Jeg vil da gerne vide lidt mere om den converter du skriver om. Jeg har
fundet ud af hvilken ende af loddekolben som er varm, da jeg har lavet lidt
forskelligt elektronik. Så hvis den ikke er alt for kompliceret så kan jeg
jo nok finde ud af at bygge en selv også spare lidt penge på det hvis du
vil hjælpe mig !

Mvh. Per

Ps. Din Mail adr. virker ikke jeg har sendt en mail til dig og har fået den
retur

Fra : Karsten

Dato : 29-01-01 00:08

Hej.
Jeg har mailet til dig...

Og ja, mailnotshown@cybercity.dk er ikke min rigtige adresse .

Den står der kun for at kunne poste usenet beskeder.

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 29-01-01 07:58

Halli Hallo,

Vi andre vil også gerne spare penge :), kan du ikke poste konvertertegningen
her på listen ??

--
Med Venlig Hilsen
("\''/").__..-''"`-. . Hans-Henrik @ndresen

Fra : Karsten

Dato : 29-01-01 19:02

Nu ved jeg ikke lige hvordan jeg laver en tegning alle kan læse.
Den slags skal man normalt have et elektronik diagram tegne program
som f.eks. Orcad eller Protel for at læse (jeg bruger Protel).

Er der nogen, der har en færdiglavet .jpg liggende med et sådant
diagram???

Fra : Steffen Skov

Dato : 01-02-01 15:02

Hej Karsten!
Nu har jeg anskaffet "Protel", men hvad skal jeg bruge det til?
Jeg mangler stadig dit diagram til en konverter.
Hilsen
Steffen Skov

--
http://sskov.homepage.dk
Lidt om sejlads og en OHLSON 22

Fra : Karsten

Dato : 01-02-01 17:42

Okay!

Nu har jeg brugt en time af mit liv på at tegne diagrammet og hente
datablade til I dovne hunde...
Det ligger i dk.binær som "dk.fritid.sejlads Garmin problemer files",
da man vist nok ikke kan poste binaries i denne gruppe?

Resten skulle være til at finde ud af. Jeg har endda lavet en projekt
..lib fil til Protel.

74HC14'eren skal have Vcc på pin 14 og GND på pin7.
Forbindelserne til RS-232 kan I finde på www.sunsite.dk/hwb .

Fra : Karsten

Dato : 02-02-01 09:25

Jeg har lavet en fejl i det omtalte diagram. Der skal sidde en 10k
modstand fra Vcc til ben1 på 74HC14 kredsen, og de de øvrige indgange
på denne kreds forbindes til Vcc eller GND. Udgangene må ikke
forbindes!
..
Det samme gøres på ben10 på MAX-232 kredsen.

Fra : Steffen Skov

Dato : 02-02-01 12:30

Kære Karsten!

Tusind tak! Da jeg er en "Doven Hund" har jeg sendt materialet videre til
min bror. Han er ingenør i en elektronikvirksomhed, og han vil nu lave
printplade til mig, så jeg ikke skal bruge tid på sådan noget pjat.
Så bliver det spændende om jeg så kan snakke med GPSén via computeren, for
jeg er alt for "Doven" til at gide taste waypoints ind via panelet på gpsén
(man kan jo ikke bruge 10-fingersystemet)

Hilsen
Steffen

"En kop morgenkaffe i hånden er bedre end
2 pølsevogne i en natpotte"

Fra : Karsten

Dato : 02-02-01 15:52

Det kan du ikke.
Du kan kun modtage data fra GPS'en.

Fra : Karsten

Dato : 02-02-01 16:14

Hvis du skal sende den anden vej også skal resten af benene forbindes
også.
Men det skulle din bror gerne kunne finde ud af selv.... selv om han
er ingeniør.

Fra : Steffen Skov

Dato : 02-02-01 23:41

Jo jo, det havde han set med det samme, så det skulle være rettet. Han er
nemlig en dum (ikke doven) ingenør, men en flink mand.
Spøg til side. Hvad laver du, Karsten, siden du kan finde ud af disse for
almindelige brugere underlige ting?

Hilsen
Steffen

Fra : Karsten

Dato : 04-02-01 21:31

Jeg er såmænd bare en ganske alm. elektronikmekaniker, der
interesserer sig for både.

Fra : Karsten

Dato : 04-02-01 21:41

Fra : Claus Frørup

Dato : 02-02-01 18:55

Steffen Skov wrote :

klip

>"En kop morgenkaffe i hånden er bedre end
>2 pølsevogne i en natpotte"

Hvaehhh....har du været en tur i arkivet og fundet en go´ signatur?

--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.

Fra : Steffen Skov

Dato : 02-02-01 23:36

Hej Claus!
Jeg har altid elsket den og aldrig glemt den OK
Hilsen
Steffen

Fra : Claus Frørup

Dato : 03-02-01 10:00

Steffen Skov wrote :

>Hej Claus!
>Jeg har altid elsket den og aldrig glemt den OK

He,he.... den har sandelig også skaffet mig mange nye bekendtskaber på
nettet..