Salonriffel til riffeltegn
Fra : Bo Havmand

Dato : 05-03-02 23:02

Hej Venner !!!

Der er vel tilfældigvis ikke en af jer, som kunne svare mig på hvor
langt der skal skydes, hvis jeg ønsker at tage riffeltegn med
salonriffel, og hvor stor skydeskiven er ???

Jeg ønsker KUN seriøse henvendelser

Med venlig hilsen
og på forhånd tak

Bo M. Havmand

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 05-03-02 23:44

"Bo Havmand" <bo86@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> langt der skal skydes, hvis jeg ønsker at tage riffeltegn med
> salonriffel, og hvor stor skydeskiven er ???

Ced riffelprøven til jagt skydes der så vidt jeg ved kun på 100 m, og skiven
er 20 cm i diameter, om du så vælger at skyde med salonriffel på den afstand
eller vælger en anden kaliber, er op til dig.

--
Søren Hjelholt

"Døm din succes ud fra, hvad du har opgivet for at opnå den!" - Dalai Lama

Fra : René K.

Dato : 06-03-02 13:42

I følge bekendtgørelsen om jagttegn, kap.2, § 11, stk. 6, så kræves der
riffeltegn til jagtrifler med centraltænding. Det betyder at der slet ikke
kræves bestået riffelprøve for at udøve jagt med salonriffel (da den jo har
randtænding).

Man kan endvidere ikke aflægge riffelprøven med en salonriffel, da den ikke
opfylder mindstekravet til anslagsenergi. Det mindste er en kal. .222.
mvh.
René K.
stud.jur.

Søren Hjelholt <hjelholt@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c854a0f$0$41117$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Peder Porse

Dato : 06-03-02 22:49

Som den gamle riffelinstruktør fra hoften husker det, skal riffelprøven
aflægges med våben, der lovligt kan nedlægge råvildt og større i DK. Den
kan salonrifler ikke.

Vil vende tilbage med endeligt svar i morgen.
pp

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 07-03-02 01:47

> Vil vende tilbage med endeligt svar i morgen.
> pp

Så vidt jeg kan se er der ikke noget krav til våbnets kunnen, ud over at det
skal være med centraltænding,og selvfølgelig at det, samt ammunitionen
hertil, skal være lovligt at anvende til jagt. Dette betyder at en kla. 22
LR ikek må anvendes, da den har randtænding, mens en 22 Magnum godt må, da
den har central tænding. Der er altså ikke noget krav om at riflen skal være
lovlig til nedlæggelse af råvildt.

Følgende er taget fra "Bekendtgøreslsen om jagttegn". (www.retsinfo.dk)

§ 11 stk. 5. "Ved jagtriffel forstås i denne bekendtgørelse et riflet våben
med centraltænding, der ifølge bekendtgørelse om
skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v., lovligt kan
anvendes til jagt og regulering.

§ 15 stk. 2 "Stk. 2. Aspiranten medbringer det våben, som prøven ønskes
aflagt med, tillige med den fornødne
jagtammunition samt det prøvebevis der er vedhæftet det i § 13, 2. pkt.
nævnte indbetalingskort."

Det må også være logisk at der ikke stilles alt for store krav til riflen ,
da personer som kun ønsker at skyde mindre vildarter med riffel, så ville
være nødt til at investere 420 kr i en våbentilladelse til et større våben
end det de havde tænkt sig at anvende. Dog er kravet om centraltændig
indført i 1997, sikkert fordi at man har ønsket et sikre at våbnet rent
faktisk kunne anvendes på de 100 meter som riffelprøven foreskriver.

Fra : Bo Havmand

Dato : 07-03-02 18:54

Jeg siger mange tak for dine hurtige og grundige
besvarelser af mine spørgsmål, det er dejligt at se
at nogle personer kan hjælpe, hvis andre har et spørgsmål...

Tak for det

MVH
Bo Havmand

Fra : Andy P.

Dato : 07-03-02 20:28

Hej Søren,
Til venlig information kan jeg oplyse at .22 Magnum ER randtændt og ikke som
du skriver central tændt.
Kaliberen er officielt benævnt .22 WMR (Winchester Magnum Rimfire).
Med venlig hilsen
Andy.

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 10-03-02 23:58

"Andy P." <Timelapse08@hotmail.com> wrote in message
> [...]
som
> du skriver central tændt.
> Kaliberen er officielt benævnt .22 WMR (Winchester Magnum Rimfire).

Der må jeg så nok indrømme at jeg ikke var helt super informeret omkring
patrotypen i .22 magnum, var bare af en eller anden grund sikker på at den
havde centraltændig, men tak for info.

Fra : Bo Havmand

Dato : 10-03-02 21:49

Hej Søren !!!

Jeg går ud fra at når du skriver at 22. Magnum har central-tænding,
forveksler du den med en 22 Hornet, denne partron har netop
central-tænding.

MVH
Bo Havmand