Stikprøve udtagning blandt en population ~
Fra : Carsten Riis

Dato : 05-03-02 22:55

Hej alle statistikgenier og andre talknusere

Jeg har aldrig været skrap til det med statistik (og for dens sags
skyld heller ikke interesseret mig for det mere end til et 5tal på
HA).

Men nu er sagen den, at jeg har en mængde jobannoncer som jeg skal
have undersøgt for en aldersprofil.
Som antydet i overskriften, så har jeg ca. 1200 annoncer totalt set.
Og nu er spørgsmålet: Hvordan udtager jeg en repræsentativ stikprøve
blandt annoncerne eller spurgt på en anden måde: Hvor stor er en
repræsentativ stikprøve? Udvælgelsen er simpel tilfældig uden
tilbagelægning (hvis det har indflydelse på beregningsmetoden).

For et svar sådan "down to earth" uden alt for megen snak om my, alfa
og hvad jeg ellers kan finde i statistikbøgerne rundt omkring vil jeg
være meget taknemlig.

På forhånd tak for hjælpen

Med venlig hilsen

Carsten Riis

Fra : Kasper Daniel Hansen

Dato : 05-03-02 23:40

> [...]
>
> For et svar sådan "down to earth" uden alt for megen snak om my, alfa
> og hvad jeg ellers kan finde i statistikbøgerne rundt omkring vil jeg

Det er svært at komme uden om :) Hvad mener du præcist med en repræsentativ
stikprøve?
I dit tilfælde kan man præcis beregne usikkerheden (passende forstået) på
din stikprøve, og den
usikkerhed afhænger naturligvis af stikprøve størrelsen, således at en
større stikprøve giver
mindre usikkerhed.

Sagt med andre ord: for at man skal kunne udregne stikprøve størrelsen er du
nødt til at sige
hvad og specielt hvor præcist du vil have noget bestemt. F.eks. er man i
Gallup undersøgelser
tilfreds med en usikkerhed på omkring 3%, hvilket betyder at man er nødt til
at spørge lidt over
1000 mennesker. Hvis de var tilfredse med større usikkerhed så kunne man
nøjes med at spørge f.eks.
100.

Kasper

"variansen" på din tikprøve som

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-03-02 00:32

> Det er svært at komme uden om :) Hvad mener du præcist med en repræsentativ
> stikprøve?

Bare så jeg med 95% sikkerhed kan sige noget om populationen.
(hvis du så kunne udpege den "faktor" i formlen som har noget med
usikkerheden at gøre, så kan jeg jo selv foretage yderligere
beregninger).

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen

Carsten Riis

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-03-02 07:44

Carsten Riis skrev:

> Bare så jeg med 95% sikkerhed kan sige noget om populationen.

Det er mange år siden jeg har haft statistik, og måske husker jeg for-
kert, men jeg mener at man kan se den slags i tabeller over "Students
t-fordeling" ("Student's t distribution") - dit materiale skal vist blot
være normalfordelt.

Se fx <http://www.statsoftinc.com/textbook/sttable.html#t>.

// Klaus