PH hunde = Farlige hunde ???
Fra : Bufas

Dato : 05-03-02 22:14

Hej !

Det er stilet (igen) til modstandere af bidearbejde ! (så vender den igen...
hm...)

Jeg ved at at der er forskel på hvordan man træner
bidearbejde/forsvarsarbejde i de forskellige foreninger. Men HALLO der er sq
forskel på at træne bide arbejde/forsvarsarbejde på konkurrencce basis og så
IRL (i det virkelige liv)

Jeg ved at mange steder (deriblandt i Politihunde Foreningen) gør man
utrolig meget ud af at træne hundene i byttedrift og ikke i forsvarsdrift !
( Der er oxo forskel på bytte forsvar og så at gå efter manden...)

Jeg ved OXO at det ikke er gældene alle streder, men lad være med at kæmme
alle over en kam !!!!

Så lad være med at nævne foreninger og des lige uden at I ved hva I snakker
om ! Mange af Jer ved jo ikke engang hva bidetræning/forsvarsarbejde går ud
på !!! I har jo ikke engang set det det IRL (I det virkelige liv)

Bare lidt kontant herfra !

Mange hilsner

Bufas

- -

-som staver som hun(d) vil !!!

ICQ # 44 63 61 65

http://hundelink.homepage.dk

Fra : Claus

Dato : 06-03-02 10:35

"Bufas" <bufas@hund.dk> skrev i en meddelelse
> Hej !
>
> Det er stilet (igen) til modstandere af bidearbejde ! (så vender den
igen...
> hm...)

Det kunne jo oxo være sjovt at høre, hvorfor Hanne Jørgensen mener at
forsvarsarbejde skal forbydes.

Claus

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 06-03-02 11:02

On Tue, 5 Mar 2002 22:14:13 +0100, "Bufas" <bufas@hund.dk> wrotd:
> [...]
>om ! Mange af Jer ved jo ikke engang hva bidetræning/forsvarsarbejde går ud
>på !!! I har jo ikke engang set det det IRL (I det virkelige liv)

Jeg har skam set det IRL ligegyldigt hvad man kalder træningen af
forkortelser eller hvad foreningen hedder , så mener jeg ikke at nogen
som helst hundes tænder har noget at gøre i mennesker "ærmer"
ligegyldigt hvilken smart forklaring man har på at det er humanistisk
eller ligende ! . Jeg mener kun at vagthunde eller politihunde burde
have lov til at lære den slags .

Det er så bare min mening ! når man først en gang har rost sin hund
for at bide i en mand "ærme" så vil den huske det og derfor vide at
det kan være godt at bide folk i armene , det er jo logik aldrig har
bidt en mand så vil skridet til at gøre det være længere , end hvis
hunden bidder mænd hver weekend på træningspladsen .

Desuden kan jeg stadig ikke se hvorfor man ikke kan træne agility
eller spor jagt eller noget andet ? jeg ved godt at nogle racer skal
være gode til at bide folk i armene før man kan få dem avlskårede ,
men hvad fanden er det for en tåbelig regel ?

Fra : Henrik Andersen

Dato : 06-03-02 11:29

Jeg læser gruppen hver dag, jeg har aldrig skrevet før, men her er jeg nød
til at blande mig.
Har selv schæferhund, og træner bid. Hunden lærer jo at det er ærmet og KUN
ærmet der er byttet. Syntes at det er langt ude at sige at når man har rost
hunden for at bide i ærmet, så kan den finde på at bide en uden ærme. Vend
den rundt til menneskeverdenen. En der træner boksning har handsker på, han
kan da også finde på at slå uden handsker. Det gør da ikke alle boksere til
farlige.
I vores træning er ærmet synlig, så vidt jeg ved
træner politiet med skjulte ærmer, det giver en væsentlig forskel.

Med venlig hilsen

Henrik Andersen

Fra : Claus

Dato : 06-03-02 11:52

"Henrik Andersen" <famskads@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg læser gruppen hver dag, jeg har aldrig skrevet før, men her er jeg nød
> til at blande mig.

Hej Henrik

Jeg kan se på dit indlæg at du begynder at diskuterer forsvarsarbejde med
Punish....glem det..vi er flere her i ng. der har opgivet ham...ang.
forsvarsarbejde er han uden for pædagoisk rækkevidde.

Han tror at bare fordi den har bidt i ærme en gang , så flæsker den alt den
ser.

Claus

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 06-03-02 12:31

On Wed, 6 Mar 2002 11:52:07 +0100, "Claus" <Mito@adslhome.dk> wrotd:

> [...]
>forsvarsarbejde er han uden for pædagoisk rækkevidde.
>
>Han tror at bare fordi den har bidt i ærme en gang , så flæsker den alt den

haha man behøver vel ikke at være uden for pædagoisk rækkevidde fordi
man har en anden mening vel

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 06-03-02 12:31

On Wed, 6 Mar 2002 11:29:19 +0100, "Henrik Andersen"
<famskads@esenet.dk> wrotd:

> [...]
>kan da også finde på at slå uden handsker. Det gør da ikke alle boksere til

Nej selvfølgelig ikke , og jeg har skam aldrig sagt at alle hunde der
træner bidetræning er farlige ! jeg mener bare ikke at det er
nødvendigt at lære en hund den slags hvis den ikke skal bruge det i
sit arbejde . Så kunne man lige så godt lære den altmuligt andet ,
hunden syntes jo nok ikke at det er væsentligt sjovere at træne
bidearbejde end det er at træne agillity , det er jo nok mere ejeren
der syntes at det er "sjovere"

Og man kan da også stille spørgsmålstegn ved hvor inteligent boksning
er ! men det er jo en helt anden snak og det vælger folk jo selv.

>I vores træning er ærmet synlig, så vidt jeg ved
>træner politiet med skjulte ærmer, det giver en væsentlig forskel.

Men det man får ud af træningen vil jo være at man kan komandere sin
hund til at bide en mand i "ærmet" og give slip igen er det ikke
korekt ? jeg ved da godt at der er andre ellementer i træningen men
det er et af dem ikke ?

Fra : Jan

Dato : 06-03-02 12:31

> [...]

> ligegyldigt hvilken smart forklaring man har på at det er humanistisk
> eller ligende ! . Jeg mener kun at vagthunde eller politihunde burde

Det som man skal være opmærksom på i forbindelse med det ærme-arbejde der
udføres som det så rigtigt siges, i byttedrift, gør ikke hunden mere
aggressiv i forhold til manden der bærer ærmet, end den ville være hvis det
var en bold han bar.

Hunden bider ikke i manden, men i ærmet, det gør den fordi den vil have
ærmet, og når den trænes så får den også ærmet som belønning. Når hunden
griber en bold, så bider den også i den, det er jo måden den fastholde
byttet.

Hvis manden med ærmet tager det af, og kaster det 10 meter til den ene side
og hunden følger ærmet i luften og vende front mod ærmet når det ligger på
jorden og udvise den samme iver for at få fat på ærmet som den gjorde da det
sad på mandens arm, så fungerer byttedriften og det er da klart for enhver
at det ikke er manden som hunden er interesseret i, men ærmet, og det er
derfor at konkurrencehunde ikke vil bide en mand uden ærme, den kender jo
til noget der er sjovere.

> [...]
> bidt en mand så vil skridet til at gøre det være længere , end hvis
> hunden bidder mænd hver weekend på træningspladsen .

Det er muligvis logisk i menneskelig forstand, men hunden er et dyr og den
største fejl man kan gøre at at menneskeliggøre den og tro at der har samme
forståelsessystem som mennesker.

Ved at lære hunden at bide i et ærme og i en bold på den rigtige måde, hvor
det er bytte-legen der der anvendes, frem for at hunden ved en fejl eller i
en situation hvor den bliver presset, selv finder ud af hvordan den skal
bide, så er det nemlig på hundens og dermed på naturens premisser, hvorimod
at dygtige instruktører kan lære både føreren og hunden at bruge bytte-legen
på en sjov og stimulerende måde.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 06-03-02 13:47

> [...]
>udføres som det så rigtigt siges, i byttedrift, gør ikke hunden mere
>aggressiv i forhold til manden der bærer ærmet, end den ville være hvis det

Det tror jeg godt på , men så mener du måske ikke at hunden på den
måde har lært at bide manden/ærmet så den også kan gøre det på en mand
uden ærmet på ?

> [...]
>største fejl man kan gøre at at menneskeliggøre den og tro at der har samme

Jeg har da erfaret at hunden husker alt hvad den bliver rost for , og
er villig til at gøre det igen for at blive rost !? men det er jo
svært at diskutere da vi ikke kan spørge hundene

Fra : Jan

Dato : 06-03-02 14:21

> Det tror jeg godt på , men så mener du måske ikke at hunden på den
> måde har lært at bide manden/ærmet så den også kan gøre det på en mand
> uden ærmet på ?

Det er ikke bare noget jeg mener, det er noget jeg ved. Det hænder at der
sker fejl, at en hund kommer farende før manden med ærmet er klar (line der
knækker) hvis hunden er oplært som det beskrives her, i byttedrift, så bider
hunden ikke, det hoppe op og finder ud af at ærmet ikke er der, så kigger
den forvirret rundt og føreren kan kalde den til sig.

Og sådan skal det også være, alt andet ville ikke være acceptabelt.

> Jeg har da erfaret at hunden husker alt hvad den bliver rost for , og
> er villig til at gøre det igen for at blive rost !? men det er jo
> svært at diskutere da vi ikke kan spørge hundene

Det har du ret i, men det hænder også at hunde laver ting som den ikke
bliver rost for, og alligevel gentager af en eller anden grund. Det er ikke
uden grund at man hævder at nøglen til succes med hundetræning, ligger i at
begå så få fejl som mulig, altså dermed undgå fejlindlæring, som sidder
mindst lige så hurtigt i hovedet på hunden som den rigtige indlæring.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 06-03-02 12:50

Jeg har trænet bidearbejde da jeg havde rottweiler, og der er noget du har
misforstået: hunden roses ikke fordi den bider - men fordi den bider PÅ
KOMMANDO, og det er en væsentlig forskel.

Jeg kan ikke se nogen grund til at bidearbejde skal indgå i konkurrencer
eller at familiehunde skal lære det - men DET GØR ALTSÅ IKKE HUNDEN
AGGRESSIV at lære det.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Claus

Dato : 06-03-02 13:17

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan ikke se nogen grund til at bidearbejde skal indgå i konkurrencer
> eller at familiehunde skal lære det - men DET GØR ALTSÅ IKKE HUNDEN
> AGGRESSIV at lære det.

Hej.

Hvorfor mener du ikke det skal være i et konk. program, når du samtidig
siger at de ikke bliver aggressive af det. ??

Claus

Fra : Nina El Falaki

Dato : 06-03-02 16:49

Jeg kan ikke se nogen grund/nytte til at bidearbejde indgår i et
konkurrenceprogram, da det kun er de forskellige tjenestehunde, der får brug
for at kunne det.

Man kan jo lige så godt konkurrere uden bidearbejde.

Men at sige, det gør hunden aggressiv, er noget helt andet

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Claus

Dato : 06-03-02 18:22

> [...]
>
> Man kan jo lige så godt konkurrere uden bidearbejde.
>
> Men at sige, det gør hunden aggressiv, er noget helt andet

Jamen ..du giver ingen grund..når du har gjort dig tanker om at det ikke
burde være der..må du jo oxo ha' draget en konklusion om hvorfor. ??

Claus

Fra : Nina El Falaki

Dato : 06-03-02 19:04

Ok Claus, lad mig indrømme min ambivalens.

Jeg har ikke noget i mod at bidearbejde er i konkurrenceprogrammet, men jeg
kan ikke se hvilken nytte det gør, man kunne jo finde på andre øvelser som
viste det samme.

Fra : Claus

Dato : 06-03-02 19:44

> [...]
jeg
> kan ikke se hvilken nytte det gør, man kunne jo finde på andre øvelser som

Jamen ..der er da masser af ting vi gør med vores hunde , der ikke er til
nogen nytte....men det her synes hundene er sjovt og meneskerne oxo ..så
hvad er probs.??

Det skal bare indlæres på en forsvarlig måde og det er jo det man gør i de
fleste klubber.

Claus

Fra : Jan

Dato : 06-03-02 13:49

> [...]
>
> Jeg kan ikke se nogen grund til at bidearbejde skal indgå i konkurrencer
> eller at familiehunde skal lære det - men DET GØR ALTSÅ IKKE HUNDEN

Først vil jeg give dig ret i at det er spild af tid og få en familiehund til
at lære ærme-arbejde, man kan ligeså godt lave de samme byttedrift øvelser
med en bold, og det er nemmere at forholde sig til, selv om man kan bruge
den samme indlæring, med slip-kommando o.s.v.

Dernæst bør man se forskellen på en familiehund og en konkurrencehund, på
samme måde som der forskel på at spille håndbold i den lokale forening 1
gang om ugen, og spille i den tyske liga og på landsholdet. Der skulle gerne
være plads til begge dele.

Når hunden træner byttedrift i ærmet, så rosen den ikke for at bide, heller
ikke på kommando, men den roses når den fravrister manden ærmet og dermed
vinde byttet.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 06-03-02 14:58

> [...]
>ikke på kommando, men den roses når den fravrister manden ærmet og dermed

ok så det er altså sådan byttedrift foregår , hvad så hvis hunden bed
en mand i armen ude på gaden ville den så først slippe når den havde
flået hans ærme eller arm af ?

Men ved forsvarstræning bliver hunden da rost når den angriber på
komando ik ?

Fra : Pia

Dato : 06-03-02 15:11

Punish, det svarer til at trække pind eller tov med sin hund, de bruger bare
et stort ærme istedet for.

:Pia

Fra : Jan

Dato : 07-03-02 00:55

> ok så det er altså sådan byttedrift foregår , hvad så hvis hunden bed
> en mand i armen ude på gaden ville den så først slippe når den havde
> flået hans ærme eller arm af ?

Hvorfor ville den bide en mand i armen der ikke havde ærme på når
det nu er ærmet den er interesseret i ?

Ville en hund flå hånden af en mand fordi han kom forbi og ikke havde en
bold i hånden, fordi den en eller flere gange har fået en bold af en mand ?

Hvis du vil give hunden en godbid, så siger du sit, er det så startsignalet
til at den bider dig i hånden for at få godbidden ?

Den almene logik gælder også for hundetræning.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 07-03-02 11:06

> [...]

>bold i hånden, fordi den en eller flere gange har fået en bold af en mand ?

.......ja det ku der være noget om

>Hvis du vil give hunden en godbid, så siger du sit, er det så startsignalet
>til at den bider dig i hånden for at få godbidden ?
>
>Den almene logik gælder også for hundetræning.

..........Ja men der er vel en grund til at det er et ærme den bidder i
ik ? og ikke en bold eller noget man har i hånden ? dybest set er der
vel en grund til at det er mandens "arm" den skal bide i og ikke en
bold

Jeg har hørt om hunde der er ude og gå med ejeren og hun spørger en
mand om vej, han peger og den bidder ! og så siger du vel at den er
forkert trænet ? men det ville jo ikke ske hvis den ikke havde lært
"ærmetingen" vel ?

Fra : Jan

Dato : 07-03-02 11:59

> [...]
> ik ? og ikke en bold eller noget man har i hånden ? dybest set er der
> vel en grund til at det er mandens "arm" den skal bide i og ikke en

Armen er det eneste lem på et mennesker der kan modtage en hund og arbejde
med den, ellers er jeg sikker på at det kunne være hvad som helst den skulle
bide i.

> [...]
> mand om vej, han peger og den bidder ! og så siger du vel at den er
> forkert trænet ? men det ville jo ikke ske hvis den ikke havde lært

Næ det er det ikke, for en hund der har lært at bide i et ærme bider ikke i
en arm.

En hund som gør hvad du her beskriver, bider ud efter en mand der peger med
armen, gør det fordi den er usikker på mandens hensigter, det kan der være
mange årsager til, men i de fleste situationer er det fordi hunden ganske
enkelt mangler en kombination af mod, overblik, overskud og integration med
verden.

Det er sjovt du nævner det, for dette problem er ganske udbredt og
almindelig, i modsætning til den situation du frygter ved at lade en hund
lære ærme-arbejde. Man kunne måske frygte en sådan hund med en psyke som
beskrevet her, kunne være et problem i forhold til træning i ærme-arbejde,
og med god ret, men det behøver man nu ikke at frygte, for sådan en hund vil
ikke bliver brugt som konkurrencehund, da den simpelthen ikke vil bestå en
mod-prøve, som netop er en garanti for at det er gode og sunde hunde der
bliver brugt til konkurrencehunde.

Et meget mere interessant spørgsmål i den forbindelse kunne være, hvis ikke
hunden med manglende mod, overblik, overskud og integration med verden, kan
bruges som konkurrencehund, hvad kan den så bruges til ? og hvem får den ?

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 07-03-02 13:03

> [...]
>enkelt mangler en kombination af mod, overblik, overskud og integration med

.........ja det vil jeg give dig ret i , men hvis den så aldrig havde
lært at bide i ærmer , ville det måske ikke ske

> [...]
>mod-prøve, som netop er en garanti for at det er gode og sunde hunde der

........men alle får lov til at lære det , og så kan man finde ud af
bagefter om det så var "heldigt" at lære den det !?hvis ingen hunde
lærte at bide i ærmer"arme" så ville det heller ikke "side i dem" at
det kan være "ok" at bide der , og så ville det måske ikke ske .

Min grundholdning er at det er forkert at lære en hund at den godt må
sætte tænderne i et menneske "ligegyldigt om det er et ærme" , selvom
der utvivlsomt er mange hunde der hygger sig med det sammen med deres
ejere og sagtens kan styre det ! , så vil nogle hunde ikke kunne styre
det , og nogle ejere vil misbruge hundens kunnen.

nu ved jeg godt at man ikke burde straffe alle fordi der er nogle få
der ikke kan styre det , men der er altså så meget andet man kan lave
af fredelige ting med sin hund

Ligesom man efter min mening heller ikke burde have lov til at lære
visse former for kampsport/kampkunst ,da mange mennesker misbruger
deres kunnen ! og meget af den virkelig rå vold kunne undgås hvis folk
aldrig havde fået ideen til hvordan man gør . Men så kan man sige at
hvis et menneske laver grov vold så er det ham selv der bliver
straffet , og ikke hele "racen" . Hvis en lærer sin kamphund at
angribe eller bide i ærmer , og det går "galt" en dag ja så er det jo
hele racen plus dem der ligner det går ud over !

Det er jo nok rigtigt at schæfere er de bedste til den form for
træning , da racen er "lavet til det" og hvis folk bare kunne holde
sig til at træne den race og de andre der er gode til det så ville det
jo være hvad det er ! men når folk tror at deres Amstaffs eller andre
kamphuderacer kan være lige så gode til det som en schæfer , så skulle
de have købt en anden race efter min mening ! for der findes altså
racer der er gode til noget og andre der er gode til noget andet , og
visse racer har et for kraftigt bid og et "forkert" temperment til den
slags . Jeg tror også at man laver en "kortslutning" i hovedet på en
hund der er specielt fremavlet til_ ikke_ at bide mennesker , når man
pludselig lærer den at bide mennesker , det er så bare min mening, som
også støttes af mange andre der virkelig har forstand på
kamphunderacer.

Så for at gøre det lidt kort, mener jeg at det er forkert at lære
hunde at bide i mennesker"ærmer" men endnu mere forkert med visse
racer .

> [...]
>bruges som konkurrencehund, hvad kan den så bruges til ? og hvem får den ?

ja så kan den vel bruges som normal familiehund ? en hund behøver jo
ikke konkurencer for at være en "rigtig" hund vel

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 06-03-02 13:47

On Wed, 6 Mar 2002 12:50:01 +0100, "Nina El Falaki" <cats@feca.dk>
wrotd:

> [...]
>
>Jeg kan ikke se nogen grund til at bidearbejde skal indgå i konkurrencer
>eller at familiehunde skal lære det - men DET GØR ALTSÅ IKKE HUNDEN

Nej det siger jeg heller ikke !! Men hvorfor skal hunden kunne bide på
komando ?hvori ligger det fede ved at have en hund der kan bide på
komando ?hvad er det lige at man skal bruge det til når man er kommet
hjem fra træningen ? hvad nytte kan det gøre ?