/ Forside / Interesser / Dyr / Katte / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Katte
#NavnPoint
dova 9788
akle 7186
Jernladyen 3710
ans 2627
miritdk 2457
Nordsted1 2217
taliskoko 2188
mulberry 1779
cdripper 1530
10  HelleBirg.. 1440
fra indekat til udekat
Fra : rune og stinne


Dato : 26-01-01 22:34

HJÆLP!! Vi har nu i 2 uger - forgæves - forsøgt at gøre vores dejlige misser
til udekat.
Hun er ca. 8 mdr. og jeg synes hun er ved at være stor nok til at komme lidt
ud om dagen, men frøkenen er ikke meget for det... Vi har konsekvent været
ude med hende hver dag, hun er ude i noget der ligner 40 sek!
En typisk tur vil forgå noget i retning af at jeg eller min kæreste ta'r
hende op til os, ude på trappen er hun ganske rolig og bliver pænt siddende
hos os, når vi så kommer ud i haven går vi lidt rundt - hun er stadig
rolig - så sætter vi hende ned hvorefter hun løber direkte til døren.

Hvad gør vi forkert??

Håber nogn kan hjælpe os...

Mvh
Stinne




 
 
Henrik Pedersen (26-01-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Pedersen


Dato : 26-01-01 23:16

Stinne skrev :
snip
Hvad gør vi forkert??
snip slut

tja,
1. temperaturen - det er koldt udenfor, selv Melissa som ellers er vild
med at aktivere sit menneske med en tur uden for, vil ikke ud (det er for
koldt)
2. hvis i bor i jordplan (stuen), så er løsningen at åbne døren og lade den
forblive åben, så vil damen selv gå ud når hun føler for det (se 1)

Men hun bør være sterilliseret/p-piller (sidste er kun en midlertidig
løsning)

alternativt kan i købe en sele og en snor/flexline og gå tur med hende, hun
vil elske det ;)) når altså bare det er varmere..
Samtidig er det langt mere sikkert, hun bliver ikke kørt ned/udsat for
underlige mennesker osv..

Det er muligt at der er andre katte udenfor, men de har gennem efteråret
udviklet vinterpelsen, specielt underpelsen så den holder på varmen...

Summasumarum : det er endnu for koldt at være ude, lad hende enten selv gå
ud gennem en åben dør (senere kan i installere en kattelem) eller bedst gå
tur med hende......;))
--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa



Preben Kittelmann (26-01-2001)
Kommentar
Fra : Preben Kittelmann


Dato : 26-01-01 23:18

On Fri, 26 Jan 2001 22:34:00 +0100, "rune og stinne"
<3r@vip.cybercity.dk> wrote:

>HJÆLP!! Vi har nu i 2 uger - forgæves - forsøgt at gøre vores dejlige misser
>til udekat.
>Hun er ca. 8 mdr. og jeg synes hun er ved at være stor nok til at komme lidt
>ud om dagen, men frøkenen er ikke meget for det... Vi har konsekvent været
>ude med hende hver dag, hun er ude i noget der ligner 40 sek!
>En typisk tur vil forgå noget i retning af at jeg eller min kæreste ta'r
>hende op til os, ude på trappen er hun ganske rolig og bliver pænt siddende
>hos os, når vi så kommer ud i haven går vi lidt rundt - hun er stadig
>rolig - så sætter vi hende ned hvorefter hun løber direkte til døren.
>
>Hvad gør vi forkert??
>
>Håber nogn kan hjælpe os...
>
>Mvh
>Stinne
>
>
>
Hvorfor haster det ?
Min indekat begyndte at ville ud i en alder af ca. 8 år - efter at vi
var begyndt at gå ture med sele.
Vi kom aldrig længere væk end 30 meter, men jeg gjorde det i tilfælde
af at katten skulle løbe ud ved et tilfælde - og så have en mulighed
for at kunne finde hjem igen.
Tænk også på trygheden ved en indekat.
--
Med venlig hilsen Preben
http://kittelmann.dk
http://zoner.subnet.dk

Camilla Scharff (26-01-2001)
Kommentar
Fra : Camilla Scharff


Dato : 26-01-01 23:25

Hej Stinne

Undskyld jeg spø'r, men hvorfor SKAL katten være ude...? Må den ikke være
inden for, hvis den hellere vil det?
Alle mine katte (8 stk.!) er indekatte uden at have taget skade af den
grund, så det er altså ikke sådan, at katte skal have adgang til det fri,
for at være "rigtige" katte.

Altså, jeg fatter ikke, hvorfor I med "vold og magt" vil have jeres kat til
være uden for - og risikere at hun kommer drægtig hjem om en måneds tid
eller to, når hormonerne for alvor sætter ind (med mindre hun er
steriliseret), eller risikerer at skulle ud og fiske hende op ved
vejkanten... Ja ja, det er selvfølgelig lidt overdrevet, jeg ved godt, at
ikke alle katte bliver kørt ned - men der er trods alt mange trafikdræbte
katte hvert år!

Mvh. Camilla

rune og stinne <3r@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:94sqgp$1u98$1@news.cybercity.dk...
> HJÆLP!! Vi har nu i 2 uger - forgæves - forsøgt at gøre vores dejlige
misser
> til udekat.
> Hun er ca. 8 mdr. og jeg synes hun er ved at være stor nok til at komme
lidt
> ud om dagen, men frøkenen er ikke meget for det... Vi har konsekvent
været
> ude med hende hver dag, hun er ude i noget der ligner 40 sek!
> En typisk tur vil forgå noget i retning af at jeg eller min kæreste ta'r
> hende op til os, ude på trappen er hun ganske rolig og bliver pænt
siddende
> hos os, når vi så kommer ud i haven går vi lidt rundt - hun er stadig
> rolig - så sætter vi hende ned hvorefter hun løber direkte til døren.
>
> Hvad gør vi forkert??
>
> Håber nogn kan hjælpe os...
>
> Mvh
> Stinne
>
>
>


rune og stinne (27-01-2001)
Kommentar
Fra : rune og stinne


Dato : 27-01-01 15:26


"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
news:94st9l$26vc$1@news.cybercity.dk...
> Hej Stinne
>
> Undskyld jeg spø'r, men hvorfor SKAL katten være ude...? Må den ikke være
> inden for, hvis den hellere vil det?
> Alle mine katte (8 stk.!) er indekatte uden at have taget skade af den
> grund, så det er altså ikke sådan, at katte skal have adgang til det fri,
> for at være "rigtige" katte.
>
> Altså, jeg fatter ikke, hvorfor I med "vold og magt" vil have jeres kat
til
> være uden for - og risikere at hun kommer drægtig hjem om en måneds tid
> eller to, når hormonerne for alvor sætter ind (med mindre hun er
> steriliseret), eller risikerer at skulle ud og fiske hende op ved
> vejkanten... Ja ja, det er selvfølgelig lidt overdrevet, jeg ved godt, at
> ikke alle katte bliver kørt ned - men der er trods alt mange trafikdræbte
> katte hvert år!
>

> Mvh. Camilla
>
Hej igen..

For det første så er det selvfølgelig kattens valg om den vil være ude eller
inde, MEN vi synes hun skal ha' muligheden.. så der er ingen "vold og magt"
jeg synes bare katte generelt trives bedre når de kan komme ud nogle timer
om dagen. Der er ingen grund til at undertrykke kattens naturlige
instinkter, så som at jage, kravle i træer osv. Ja, selvfølgelig ender det
galt for nogle katte, men langt størstedelen af alle danske katte har et
langt og godt liv, selvom de kommer ud.

Desuden er det jo "kun" et dyr!

I øvrigt er hun steriliseret og har fået alle vaccinationer - og er ellers
en sund, stærk kat der stortrives.

Mvh
Stinne



Gidde (27-01-2001)
Kommentar
Fra : Gidde


Dato : 27-01-01 17:05

Hejsa Rune og Stinne

rune og stinne wrote:

> For det første så er det selvfølgelig kattens valg om den vil være ude eller
> inde, MEN vi synes hun skal ha' muligheden.. så der er ingen "vold og magt"
> jeg synes bare katte generelt trives bedre når de kan komme ud nogle timer
> om dagen. Der er ingen grund til at undertrykke kattens naturlige
> instinkter, så som at jage, kravle i træer osv. Ja, selvfølgelig ender det
> galt for nogle katte, men langt størstedelen af alle danske katte har et
> langt og godt liv, selvom de kommer ud.
>

Når man tager i betragtning at udekatte gennemsnitligt har en levealder på
omkring de 3 år, mens indekatte (evt. med løbegård eller adgang til det fri i
line) har en levealder der nemt kan runde de 10 eller 13 år, så vil jeg næppe
tro at flertallet af de danske katte har et langt liv. Livet udendøre er da
sikkert mere stimulerende for en kat, men vi har jo i princippet pligt til at
holde vore dyr på eget matrikelnummer. Livet indendøre kan sagtens gøres
spændende, og hvis I mener katten absolut skal have mulighed for at komme ud,
hvorfor så ikke give den mulighed herfor under beskyttede omstændigheder istedet
for at risikere at katten - som tusindvis af andre udekatte - skal ende dagen
under en bil.

>
> Desuden er det jo "kun" et dyr!
>

Jeps det er "kun" et dyr, men idet I har anskaffet jer et dyr, har i også
ansvaret for at det får et godt liv, og at det ikke bliver til gene for andre.
Katte der strejfer frit omkring er mildest talt generende for mange (sandkasse =
kattebakke, kat kogt under kølerhjelm, katte som spadserer ind i alergikerens
hjem osv. osv.). Alle kan i dag se at hunde ikke bør strejfe omkring, selvom
hunde også har jagtinstinkter, der gerne skal tilgodeses (og selvom hunde også
har behov for motion)....forholdene i dag gør det ofte mere ansvarligt, at man
under mere afgrænsede forhold giver dyrene mulighed for at få tilfredsstillet
deres instinkter.

> I øvrigt er hun steriliseret og har fået alle vaccinationer - og er ellers
> en sund, stærk kat der stortrives.
>

Når hun stortrives har I jo heller ikke noget problem...hvorimod I kan få det,
hvis hun pludselig begynder at strejfe, slås eller kommer i karambolage med
naboens bil....der findes utallige eksempler på bilejere som bliver sure, når
der ses kattepoter i lakken
Mvh. Gitte


Dorthe P. Lahrmann (28-01-2001)
Kommentar
Fra : Dorthe P. Lahrmann


Dato : 28-01-01 23:25

Gidde skriver:
Når man tager i betragtning at udekatte gennemsnitligt har en levealder på omkring
de 3 år, mens indekatte (evt. med løbegård eller adgang til det fri) har en
levealder der nemt kan runde de 10 eller 13 år,


Hvor kan man finde disse tal dokumenteret?

Dorthe


Nina El Falaki (29-01-2001)
Kommentar
Fra : Nina El Falaki


Dato : 29-01-01 00:01

Mon ikke KV ligger inde med noget materiale??

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats
E-mail: feca@edb.dk
http://feca.homepage.dk

"Dorthe P. Lahrmann" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3A749C60.8F4EC406@hotmail.com...
> Gidde skriver:
> Når man tager i betragtning at udekatte gennemsnitligt har en levealder på
omkring
> de 3 år, mens indekatte (evt. med løbegård eller adgang til det fri) har
en
> levealder der nemt kan runde de 10 eller 13 år,
>
>
> Hvor kan man finde disse tal dokumenteret?
>
> Dorthe
>



Gidde (29-01-2001)
Kommentar
Fra : Gidde


Dato : 29-01-01 11:00

Ja, suk, jeg kan faktisk ikke huske, hvor jeg helt præcist læste det...jeg mener
nu, at det var i en bog jeg lånte på biblioteket.....
Vil lede lidt efter det Men jo, KV kunne vel sagtens gå hen og ha
undersøgelser liggende.
Mvh. Gitte


Nina El Falaki wrote:

> Mon ikke KV ligger inde med noget materiale??
>
> --
> Nina El Falaki
> Feca somali- & bengalcats
> E-mail: feca@edb.dk
> http://feca.homepage.dk
>
> "Dorthe P. Lahrmann" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3A749C60.8F4EC406@hotmail.com...
> > Gidde skriver:
> > Når man tager i betragtning at udekatte gennemsnitligt har en levealder på
> omkring
> > de 3 år, mens indekatte (evt. med løbegård eller adgang til det fri) har
> en
> > levealder der nemt kan runde de 10 eller 13 år,
> >
> >
> > Hvor kan man finde disse tal dokumenteret?
> >
> > Dorthe
> >


N/A (30-01-2001)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 30-01-01 02:36



Ann Rudbeck (30-01-2001)
Kommentar
Fra : Ann Rudbeck


Dato : 30-01-01 02:36

d. 29/01/01 11:00 skrev Gidde på gjlo98@hum.auc.dk i artiklen
3A753FAD.31B46D67@hum.auc.dk:

> Ja, suk, jeg kan faktisk ikke huske, hvor jeg helt præcist læste det...jeg
> mener
> nu, at det var i en bog jeg lånte på biblioteket.....
> Vil lede lidt efter det Men jo, KV kunne vel sagtens gå hen og ha
> undersøgelser liggende.
> Mvh. Gitte
>
Hej

Også jeg har læst noget lignende - men hvor?? Har rodet alle mine kattebøger
igennem og er dybt frustreret Det nærmeste jeg umiddelbart kan komme er,
at Jørgen Liljensøe (Kat i hus og have) skriver at han mener at 25 % af de
tamkatte, der har adgang til det fri er døde inden de bliver 2 år (gys!)
fordi de er så nysgerrige og uerfarne. Af dem ryger der igen flest
ukastrerede hankatte.

Mange hilsner
Ann R



Gidde (30-01-2001)
Kommentar
Fra : Gidde


Dato : 30-01-01 18:18

Hejsa
Ja, jeg har endnu heller ikke kunnet finde det konkrete sted - men jeg ved at
jeg har læst det!!! Måske det var i den bog jeg lånte på biblioteket om katte i
lejlighed? Suk...jeg tror jeg spørger på KV, når jeg forhåbentlig i morgen får
ringet dertil ang. forsikringsordninger....Freja skal jo også forsikres
---
Gitte



Ann Rudbeck wrote:

> d. 29/01/01 11:00 skrev Gidde på gjlo98@hum.auc.dk i artiklen
> 3A753FAD.31B46D67@hum.auc.dk:
>
> > Ja, suk, jeg kan faktisk ikke huske, hvor jeg helt præcist læste det...jeg
> > mener
> > nu, at det var i en bog jeg lånte på biblioteket.....
> > Vil lede lidt efter det Men jo, KV kunne vel sagtens gå hen og ha
> > undersøgelser liggende.
> > Mvh. Gitte
> >
> Hej
>
> Også jeg har læst noget lignende - men hvor?? Har rodet alle mine kattebøger
> igennem og er dybt frustreret Det nærmeste jeg umiddelbart kan komme er,
> at Jørgen Liljensøe (Kat i hus og have) skriver at han mener at 25 % af de
> tamkatte, der har adgang til det fri er døde inden de bliver 2 år (gys!)
> fordi de er så nysgerrige og uerfarne. Af dem ryger der igen flest
> ukastrerede hankatte.
>
> Mange hilsner
> Ann R


Trine Stubbe Teglbja~ (27-01-2001)
Kommentar
Fra : Trine Stubbe Teglbja~


Dato : 27-01-01 20:54

On Sat, 27 Jan 2001 15:26:02 +0100, "rune og stinne"
<3r@vip.cybercity.dk> wrote:


>Desuden er det jo "kun" et dyr!

   Jamen .... :) Nu er det uheldigvis sådan at dyr ikke kan flå
lov til at vælge deres menneske - omtrent som vi andre heller ikke
selv vælger vores familie. Og fordi man som dyreejer tager ansvaret
for det dyr man har i sin varetægt (Det er det samme med børn) så er
der ikke noget der hedder "kun et dyr" i mine øjne. Man har taget
ansvaret og så må man dæleme osse være sig det ansvar voksent. Og
i mine øjne er ansvaret lisså stort som det er for fx. et barn. Alene
fordi hverken husdyr eller børn er i stand til at klare sig selv.
--
- Trine
snoe@nospam.dk
ICQ: 47942088
Carpe Diem

Kirstine (27-01-2001)
Kommentar
Fra : Kirstine


Dato : 27-01-01 13:37

In article <94sqgp$1u98$1@news.cybercity.dk>, 3r@vip.cybercity.dk says...

> Hvad gør vi forkert??

Hej Stinne

Jeg tror ikke, at alle katte bryder sig om at være udenfor - hvis de
ellers altid har været indekatte. Så måskie I ender med bare at måtte
accepterer, at Jeres lille mis helst vil være indenfor.

Og så er 2 uger jo heller ikke enormt lang tid. Det er jo en helt ny
situation med uendelige snanseindtryk, som katten skal vænnes til. Da vi
i sin tid fik vores Julius tog det os knap en måned at gøre ham tryg ved
os. Han var nødt til at accepterer os, når han skulle mades, men resten
af tiden gemte han sig under sengen, bag ved bøgerne på reolen - hvor som
helst, hvor vi ikke kunne få fat i ham. Jeg indrømmer da blankt, at efter
et par uger var jeg dybt deprimeret og græd ved tanken om, at vi måske
aldrig kunne trænge gennem hans velbegrundede frygt for mennesker. men
det lykkedes til sidst

Katte er jo også glade for varme - så måske det vil gå mere af sig selv,
hvis I venter til forårssolen begynder at gøre vejret lidt lunere.

Kirstine

--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408878
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste