Kasterering for sent?
Fra : Jasper Norman

Dato : 27-01-01 04:15

Hej jeg er (nogle gange) den lykkelige ejer af 2 stk.
labrador/schäfer/retweiler mm. han-hunde på hhv. 2,5 og 1,5 år. De er begge
meget højrystede overfor andre hunde/mennesker og har generelt svært ved at
"styre" sig når der kommer gæster. Den ældste er sågar begyndt at blive
små-aggresiv på min kæreste, når hun vil tage hans erobrede plastic-bøtter
fra gåturene fra ham. Jeg véd godt at der som altid er tale om et
lederproblem, og vi har da også talt med flere hunde-psykologer, men har
ikke rigtig overskud til at ofre 1,5 time pr. dag/hund da vi har en søn på 1
år. Jeg vil gerne slå fast med 7" søm, at der IKKE er tale om at jeg leder
efter et smuthul for en aflivning/bortgivning. Dette kan under ingen
omstændigheder komme på tale. Jeg har tidligere rådført mig hér i gruppen,
og fik en masse henvendelser om, at det eneste rigtige ville være en
aflivning af, den i sjældne tilfælde, aggressive hund, med henblik på vores
søn. Nix... Mit spørgsmål er hermed ganske simpelt (omendt langt "Vil
en kasterering hjælpe"? Eller skal vi gå den "tunge gang" til en psykolog?
Ikke at det er et specielt stort problem, bortset fra at jeg er bange for at
jeg ikke rigtigt har overskud til 2 timer med hundene + 10 timers arbejde +
en kæreste + en søn... uha.. det lyder efterhånden ret ynkeligt

På forhånd tak for nogle brugbare råd.

Jasper Norman

Fra : R. Ilsøe

Dato : 27-01-01 12:17

Kastrering er desværre ikke altid udvejen. Jeg mener der er noget med, at
man i første omgang kan førsøge sig med et eller andet... en sprøjte vist,
der virker som en kastrering. Så kan i se om det hjælper. Prøv at spørg
jeres dyrlæge om det.

Jeres normale, daglige omgang med hundene har meget at sige, så i behøver
nødvendigvis ikke at bruge 1½ time/dag pr. hund på målrettet træning. En
labrador/schäfer/rot blanding er rimelig speciel, idet Lab er jagthund og
Chefer/rot er "forsvarshunde"

Få hundene til at bruge deres hoveder når de fodres, ved at putte maden i
en 1½l flaske, strø maden ud over græsplænen osv. (Det er bare tips ifb. med
fodringen)

Derfor bør i nok udnytte de medfødte egenskaber hundene har. Jeg vil også
klart anbefale en adfærds psykolog til dem. Det arbejde man i dag putter i
sin hun, betaler sig i morgen. I bør jo også overveje, hvordan hundene vil
opfører sig over for jeres barn, hvis ikke i får gjort noget ved problemet.

Held og lykke.

Rinnie Ilsøe

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-01-01 14:05

In article <M2rc6.12934$fa3.615303@news010.worldonline.dk>, "Jasper
Norman" <jnorman@worldonline.dk> wrote:

> Den ældste er sågar begyndt at blive små-aggresiv på min kæreste, når
> hun vil tage hans erobrede plastic-bøtter fra gåturene fra ham.

Er du 100% sikker på at det ikke bare er leg?

Hvis din kæreste prøver at slå koldt vand i blodet, og snupper det
hunden har i munden selvom den virker aggresiv, kunne det tænkes at det
i gik i sig selv.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : makkerlone@my-deja.c~

Dato : 27-01-01 16:24

Kære Jasper

Min labrador han er også kastreret - pga. aggressivitet. Jeg fik først
kastreret ham, da han var 4 1/2 år. Det har hjulpet utrolig meget.
Jeg tør nu lade ham gå løs rundt til hundetræning uden der sker noget.
Jeg er mere rolig og derved bliver også han mere rolig.
Jeg tror nemlig, at din usikkerhed på, om din hund nu vil "angribe" en
anden hund, virkelig kan få hunden til at netop angribe.

Det siges, at hvis hunden bliver kastreret i en forholdsvis gammel
alder, så har kasterationen ingen effekt, men det gjaldt heldigvis ikke
min Ditto.

Du kan læse om min Ditto på http://hjem.get2net.dk/lones

Hvis du alligevel ikke skal bruge dine hunde i avl, så kan jeg ikke se,
hvorfor du skulle undlade en kasteration. Her får jeg nok nogle på
nakken i denne NG med mit synspunkt, men hundepsykologoer kan være nok
så smarte og dygtige, og hvis du ikke har den fornødne tid, men elsker
din(e) vovser, så ville jeg også ty til den nemmeste metode -
Kasteration.

Kærlig hilsen Lone

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : preben ipsen

Dato : 27-01-01 19:29

hej
min Boxer blev kastereret som 2 årig....på grund af at han manglede den ene
sten..så kunne vi lige så godt tage den sidste med , da vi har andre
hanhunde i huset.....men nu er han næsten 7 år..og han har ikke opdaget
endnu at han mangler noget.... så tempetament og opførsel er det
samme.

preben