Store kinder hos Neonfisk !?
Fra : Ann & Helge

Dato : 27-01-01 11:42

Hej NG

Vi har en stabel rød neon gående i et mindre akvarie sammen med lidt
kejsertetra og et par pansermaller, og det er gået fint igennem en lang
periode. Nu fandt vi så en død neon i forgårs og derfor satte vi os og
observerede vores fisk nøje i et stykke tid. En pudsighed slog os, nemlig at
10% af neonfiskene har "store kinder", som om deres gæller er ekspanderet og
har skubbet gællelågene udad, så fisken kommer til at se ud som om den har
små poser på siden af hovedet. Ingen af kejsertetraerne eller maller udviser
lignende symptomer.

Bør vi være urolige overfor vores observation?

Ciao,
Ann & Helge

Fra : Brian Larsen

Dato : 27-01-01 20:59

jeg har oplevet noget lign. hos et par badis badis engang. det viste sig at
være karpelus. Argulus foliaceus. tit er det nok at tage fisken op i et net,
og holde det ovenvande et øjeblik, så vil karpelusen begynde at kravle ud.
da det er neon det drejer sig om er der nok ikke plads til så mange lus i
gælderne, så et par gange "luften skulle være nok, man kan se med det samme
om der er flere.

det var mit foreslag, det kan være der er nogle andre der har et bedre
foreslag.

Brian Larsen

Sønderborg