pragtsmerling/malawicichlider
Fra : Heidi

Dato : 27-01-01 18:20

Hej
Vi er to nybegynder med malawicichlider,som har et lille spørgsmål.
Vi har været ude og købe lidt nye cichlider, da vi var lidt uheldige med de
andre vi havede.
Vi faldt for tre pragtsmerlinge, som vi så købte. Siden hen har vi fået at
vide at de ikke kan gå sammen med cichlider, kan det være rigtigt?

Hilsen Henrik og Heidi

Fra : Carsten Gall

Dato : 26-01-01 22:35

Heidi <Heidi@heidi.dk> skrev i en
> [...]
at
> vide at de ikke kan gå sammen med cichlider, kan det være rigtigt?

Kan og kan er måske forkert sagt, men de kommer fra to vidt forskellige
biotoper og
vandtyper.
Rent "psyke" mæssigt passer de også meget dårligt sammen.

Mit råd vil være at finde et andet hjem til dem.

Carsten

Fra : J. K. J

Dato : 26-01-01 23:43

Hej Henrik og Heidi

Hvis det er et selskabsakvarie i driver, og hvis fiskene ellers kan
forliges, ja så kan det være skide ligegyldigt hvad andre mener.
Hvis man driver et specialakvarie og vil efterligne nogle bestemte miljøer,
ja så er det straks noget andet.
Hilsen
Jørgen

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 27-01-01 18:00

Jeg har dårlig efaring med denne "sammenblanding" til at starte med går det
god og smerlingerne er gode til at ryde op efter cichlidernes madsvineri.
Men lykken varer ikke evigt smerliger bliver jo ret stor og i mit tilfælde
overtog de magten i akvariet, og endete med at "dræbe" nogen af mine
cichlider. Så hvis i vil have smerlinger så hold godt øje med dem pludselig
kan de blive til "monstre"

Tina

Fra : Gert

Dato : 28-01-01 03:47

Hej

De kan godt gå sammen. Men som Carsten skriver vil smerlinger ikke
stortrives i samme vand som cichlider og omvendt. Jeg har selv haft
Musebotia gående med cichlider uden problemer. Den bliver heller ikke så
stor som pragtsmerlingen.

Gert

Fra : Madsen

Dato : 28-01-01 16:07

"Gert" <nope@nope.dk> skrev:

> [...]
> stortrives i samme vand som cichlider og omvendt. Jeg har selv haft
> Musebotia gående med cichlider uden problemer. Den bliver heller ikke så

Jeg har personlig oplevet pragtsmerlinger som var ovenud glade
for at jagte og æde Tropheusunger, så jeg kan ikke anbefale at
smide dem sammen med Malawier. Specielt ikke hvis man har
planer om at opfostre unger af Malawicichlider i samme akvarie.

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : N/A

Dato : 29-01-01 14:01

Fra : Madsen

Dato : 29-01-01 14:01

"Gert" <nope@nope.dk> skrev:

> Du har ret i at man ikke skal have dem i et akvarie hvor man skal have unger
> gående. Det går aldrig godt, i hvert fald ikke for ungerne. Men med voksne
> har jeg aldrig haft problemer.

Nej heller ingen problemer her sammen med voksne fisk, men
jeg må indrømme at jeg "tog en skriger" da de gnaskede løs
på mine Tropheus F1 unger. ;)

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Heidi

Dato : 29-01-01 16:49

> [...]
at
> vide at de ikke kan gå sammen med cichlider, kan det være rigtigt?

Hej

Tak for alle svarene

Vi flytter nok pragtsmerlingerne til et andet akvarie.
Vores nye Malavi Delfiner er blevet en mindre, og der er også en der er
blevet lidt "medtaget"
på rygfinnerne. De er kun ca. 3 cm. så jeg håber at det er Smerlingerne der
har taget dem.
Jeg vil nemlig nødig flytte de nogle af de andre.

Vi har også nogle ret store Nimbochromis Venustus ca18cm, kan det være dem
der har taget
vores Malewi Delfin (Cyrtocara Moori). Kan de være synderne ???

Vores andre ciklider er ikke større end max 8-9 cm, og ligner ikke nogen som
kan tage livet af
vores nye Malewi Delfiner (Cyrtocara Moori)

Det ser umiddelbart ud som om at pragtsmerlingerne ikke kontrollerer
akvariet, det er derimod
de 2 hunner Nimbochromis Venustus.

Men som skrevet vi prøver at flytte pragtsmerlingerne til at andet akvarie.

Mvh
Henrik og Heidi

Fra : Brian Christensen

Dato : 29-01-01 18:10

> [...]
> akvariet, det er derimod
> de 2 hunner Nimbochromis Venustus.
>
> Men som skrevet vi prøver at flytte pragtsmerlingerne til at andet

Hej

N.venustus er en rovciklide, meget flot er hannen, men en rovciklide, som
lever af fisk, så det kunne meget vel tænkes at det var dem der var synderen
... Og en 18 cm ciklide kan godt nappe en lille 3 cm ciklide.. Så hvis jeg
var jer ville jeg nok få noget op af akvariet enten venustuserne elller
moorier'ne, eller risikere i snart ikke at have nogle moorier.

brian

Fra : Henrik og Heidi

Dato : 29-01-01 19:22

Hej

Det der også noget vi frygtede, men p.t. er pragtsmerlingerne flyttet, og
det har givet noget
mere ro i akvariet. Ligeledes er der nu blevet lidt flere gemme steder til
de mindre fisk.
Gemmestederne var tidligere optaget ret ofte af pragtsmerlingerne. Håber at
det er nok.

Hvis det viser sig at det stadig er et problem må vi jo nok flytte moorierne
til et andet akvarie
for vi har ikke "plads" til at flytte N.venustuser da de som sagt er meget
store, og hannen er
meget flot.

N.venustuserne har ikke tidligere været på jagt er småfisk, vi bla. have 5
små (3-4cm)
Pseudotropheus zebra som der ikke var problemer med. (de er sidenhen blevet
ca. 8cm)

Mvh
Henrik og Heidi

Vi giver det lige en chance på et par dage hvor de er under konstant
overvågning.

Fra : Henrik og Heidi

Dato : 29-01-01 21:13

Hej

Nu er synderen desværre fundet, og vi har en mindre af vores små Cyrtocara
Moori
Synderen var den store N.venustus han.
Vi så, da han i et hug snuppede hovedet på en C. Moori.
Nu har vi flyttes resten af vores C. Moori. til et andet akvarie.
De kommer først tilbage til den store N.venustus når de er 8-10 cm.
Så de næste mange måneder vi de lave i en mindre akvaruim.

Mvh
Henrik og Heidi

Fra : Carsten Gall

Dato : 30-01-01 00:44

> [...]
> De kommer først tilbage til den store N.venustus når de er 8-10 cm.
> Så de næste mange måneder vi de lave i en mindre akvaruim.

Grunden til at de ikke har nakket jeres Mbunaer er nok at de er mere vant
til at leve blandt sten og klipper end
moorierne, som bekendt lever på sandbund, hvor den eneste mulighed for
flugt er at svømme væk meget hurtigt,
en mulighed de ikke har i akvariet. Og de kan ikke finde ud af at stenene
kan være redningen.

Carsten

Fra : Brian Christensen

Dato : 30-01-01 08:07

hej Igen

Ja, men jeg var da ked af at få ret...Hvor stort et akvarie går de I...
Var det ikke jer der lige havde anskaffet jer det med fisk og det hele i...
Det jeg vil sige er bare at det kan jo godt være at I måske skulle overveje
om det i det hele taget var de fisk som der var i akvariet da I købte det
som I har lyst til at have.

For det kunne jo godt tænkes at ved at hælde disse store venustuser ud eller
sælge dem - så kunne i måske få opbygget en akvarie besætning som passede
bedre til hinanden og til jer.

brian