lige et lille spørgsmål, afstand til månen~
Fra : Simon

Dato : 04-03-02 11:50

hej
kan ikke lige finde ud af hvor langt der er til henholdsvis månen og solen
fra os.
nogen der ved det?

mvh
Simon Nielsen...

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-03-02 12:50

Scripsit "Simon" <simon@it-college.dk>

> kan ikke lige finde ud af hvor langt der er til henholdsvis månen og solen
> fra os.
> nogen der ved det?

Nine Planets ved det:
<http://www.lonparc.freeserve.co.uk/nineplanets/nineplanets.html>

Jordens baneradius: 149.600.000 km
Månens ditto: 384.400 km

--
Henning Makholm "I consider the presence of the
universe to be a miracle. The universe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-03-02 13:54

Henning Makholm skrev:

>Jordens baneradius: 149.600.000 km
>Månens ditto: 384.400 km

Jeg husker dem som 150 mio. km (ret god tilnærmelse) og 360'000
km - en dårlig tilnærmelse, men let at huske fordi et år har ca.
360 dage, og en time er på 3600 sekunder. Man kunne naturligvis
tage 360'000 + 36'000 og komme lidt tættere på.

--
Bertel

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 05-03-02 14:36

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> 360 dage, og en time er på 3600 sekunder. Man kunne naturligvis
> tage 360'000 + 36'000 og komme lidt tættere på.

Hvis vi diskuterer huskeregler for afstanden til månen, så er her
en mere nørdet udgave: 2^7 + 2^8 = 128 + 256 = 384. (Man /kunne/
også kalde det en arbejdsskade

-Claus

Fra : Torben c

Dato : 05-03-02 15:59

Hm...
Hvordan beregnede den første person (for 300 år siden ?) afstanden til månen
?

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-03-02 17:46

Scripsit "Torben c" <nomail@fffxxx.com>

> Hvordan beregnede den første person (for 300 år siden ?) afstanden til månen

Utvivlsomt ved parallaksemålinger. Hvis man observerer Månen samtidig
fra to steder 2000 km fra hinanden (fx Rom og Oslo) vil retningen til
Månen i forhold til den bagvedliggende stjernehimmel være omkring 18
bueminutter. Det er over halvdelen af måneskivens størrelse og må let
kunne måles med det blotte øje. Herfra er det ren matematik at udregne
forholdet mellem afstanden til Månen og afstanden mellem de to
observatorier.

Problemet har nok mest været at blive klar over hvor langt der
egentlig var mellem de to observatorier. Det har næppe været til
at måle med god præcision før de store trianguleringsprojekter i
1700-tallet. Men allerede i oldtiden kendte man forholdet mellem
Jordens diameter og afstanden til Månen, og man havde (Eratostehenes)
en værdi for Jordens diameter som næppe har været mere end 10%
forkert. (Vi kender hans talværdi, men er ikke helt sikre på
størrelsen af den måleenhed han angav den i).

I vore dage måles afstanden til månen med centimeters nøjagtighed ved
brug af radar (laserlys der reflekteres af spejle opsat af
Apollomissionerne).

http://www.rundetaarn.dk/dansk/observatorium/afstsolsys.htm

--
Henning Makholm "Jeg skrællet har kartofler; min ene tommeltot
røg vistnok med i gryden. Jeg har det ellers got."

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 05-03-02 18:23

Henning Makholm wrote:

> Scripsit "Torben c" <nomail@fffxxx.com>

> Utvivlsomt ved parallaksemålinger.

Jvf. din kilde har du ret. Men kan man ikke blot nøjes med at bruge
omløbstiden og så beregne banen ud fra det ?

-Claus

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-03-02 19:09

Scripsit Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk>

> Jvf. din kilde har du ret. Men kan man ikke blot nøjes med at bruge
> omløbstiden og så beregne banen ud fra det ?

Kun hvis man kender tyngdeloven og Jordens masse. Dengang omkring 200
f.v.t. da de parallaksemålinger jeg snakker om blev lavet, kendte man
ingen af delene.

--
Henning Makholm "No one seems to know what
distinguishes a bell from a whistle."

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 05-03-02 19:35

Henning Makholm wrote:

> Kun hvis man kender tyngdeloven og Jordens masse. Dengang omkring 200
> f.v.t. da de parallaksemålinger jeg snakker om blev lavet, kendte man
> ingen af delene.

Det var den her, jeg tog udgangspunkt i. Men jeg kan nu se, at der også
står "den første person":

^^^^^^^^^^^^^^^^^

I øvrigt behøves man da ikke tyngdeloven for at beregne afstanden. Keplers
love burde kunne gøre det SHJV.

Men det, der stadig undrer mig, er at din link slet ikke omtaler denne
måde at beregne afstanden på. Selv efter at tyngdeloven var kendt. Måske
fordi den giver for usikre resultater ?

-Claus

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-03-02 20:49

> [...]

> Men det, der stadig undrer mig, er at din link slet ikke omtaler denne
> måde at beregne afstanden på. Selv efter at tyngdeloven var kendt. Måske

Jeg har ikke ledt efter det, men jeg kan forestille mig at de første
pålidelige estimater af Jordens *masse* (jaja, hvilemasse) netop må
have bygget på kendskab til G (målt med snovægte, så vidt jeg husker)
og Månens bane.

--
Henning Makholm "Hør, hvad er det egentlig
der ikke kan blive ved med at gå?"

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 05-03-02 19:03

Henning Makholm wrote:

> Scripsit "Torben c" <nomail@fffxxx.com>

> Utvivlsomt ved parallaksemålinger. Hvis man observerer Månen samtidig
> fra to steder 2000 km fra hinanden (fx Rom og Oslo) vil retningen til

Man kan også bruge den såkalde daglige parallakse. Hvis man iagttager
Månen på ét tidspunkt og venter fx seks timer og iagttager den igen,
vil man få samme effekt. Man skal naturligvis så trække Månens »egen«
bevægelse (i løbet af de seks timer) fra, men selv med et verdens-
billede hvor denne ikke kendes helt præcist, kan man vist gør det på
en fornuftig måde.

Altså skulle man få en god værdi for forholdet mellem Jordens radius
og afstanden til Månen.

Mon ikke Eratostenes & Co. gjorde dette i antikken?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-03-02 19:10

Scripsit Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk>

> Man kan også bruge den såkalde daglige parallakse.

<klask.mp3> - ja, selvfølgelig.

--
Henning Makholm "*Jeg* tænker *strax* på kirkemødet i
Konstantinopel i 381 e.Chr. om det arianske kætteri..."

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 05-03-02 20:36

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Mon ikke Eratostenes & Co. gjorde dette i antikken?

Fra http://www-history.mcs.st-andrews.ac.uk/history/Mathematicians/Eratosthenes.html :

Eratosthenes also measured the distance to the sun as 804,000,000
stadia and the distance to the Moon as 780,000 stadia. He computed
these distances using data obtained during lunar eclipses.

Altså ikke helt den metode jeg foreslog. Men Eratosthenes var det nu
alligevel.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Sven Nielsen

Dato : 05-03-02 22:06

In article <yahelizcjyv.fsf@ask.diku.dk>, henning@makholm.net says...

> Jordens baneradius: 149.600.000 km
> Månens ditto: 384.400 km

Månens bane er elliptisk, og derfor varierer afstanden. Middelafstanden
er 384.400 kilometer, men den øjeblikkelige afstand til Jorden varierer
med omkring 50.000 km mellem maksimal og minimal afstand.

I onsdags (27. feb) var afstanden den mindste i år (356897 km). Dette
faldt tilfældigvis sammen med en fuldmåne, som pga. den lille afstand til
Månen var ekstra lysstærk. Den 14. marts er afstanden maksimal: 406704
km.

http://fourmilab.ch/earthview/pacalc.html

--
Kissmeyer Basic er et system. Det er et godt system.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 05-03-02 22:29

Sven Nielsen wrote:

> [...]
> faldt tilfældigvis sammen med en fuldmåne, som pga. den lille afstand til
> Månen var ekstra lysstærk. Den 14. marts er afstanden maksimal: 406704

Man kan lige bemærke at de afstande der gives her, er fra centrum til
centrum. Ønsker man afstanden fra overflade til overflade, skal man
lige trække nogle tusinde kilometer fra.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 05-03-02 14:21

Simon wrote:
> kan ikke lige finde ud af hvor langt der er til henholdsvis
> månen og solen fra os. nogen der ved det?

Til månen er det vist omkring 1 sekund, og solen er ca. 8 minutter borte.
Målt i tiden, det tager lys at nå til os.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
Hvilke softwarepatenter har du krænket idag?