Vitten/ Jens Jensen Leerberg/Lauerberg
Fra : Lisbeth Bonde

Dato : 05-03-02 07:04

Mon nogen i gruppen har styr på Vitten-området? Jeg vil gerne vide, om der
findes lokalhistoriske materiale, findes der evt. noget om smede i Vitten?
En fæstebonde her, hvilket gods var han under? Findes der materiale om
dette?
Jeg har et problem omkring en ane Jens Jensen Lauerberg eller Leerberg -
Lunborg. Ved nogen hvad det rette navn er? Er forskelligt i
skifteregistre/folketælling og mine optegnelser - ubs- .Han er født omkring
1758 død 13.2. 1798 står som fæstehusmand. Forældre var Jens Jensen
Lauerberg/Leerberg og Karen Rasmusdatter.
Er der nogen der ved om microkortene fra 1766-1813 ( og før) er til at læse.
Hvis de nærmest er ulæselig er der jo ingen grund til at bestille dem på
landsarkivet.
Venlig hilsen
Lisbeth Bonde

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-03-02 08:14

"Lisbeth Bonde" <lisbeth.bonde@private.dk> skrev Tue, 5 Mar 2002
07:03:46 +0100

>Mon nogen i gruppen har styr på Vitten-området? Jeg vil gerne vide, om der
>findes lokalhistoriske materiale, findes der evt. noget om smede i Vitten?

Hvis det er Vitten ved Hadsten, så må det vel høre under Hinnerup:

Hinnerup Egnsarkiv, Hinnerup Kommune
Søndergade 26, 8382 Hinnerup
tlf: 86 98 54 44
hb@hinnerup.bibnet.dk
http://www.hinnerup.bibnet.dk
ma 10-12, to 16-18
Britta Thuun

>En fæstebonde her, hvilket gods var han under? Findes der materiale om
>dette?

Sansynligvis Frijsenborg (arkivsignatur G 341)

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Jens V. Olsen

Dato : 05-03-02 12:09

On Tue, 5 Mar 2002 07:03:46 +0100, "Lisbeth Bonde"
<lisbeth.bonde@private.dk> wrote:

> [...]
>findes lokalhistoriske materiale, findes der evt. noget om smede i Vitten?
>En fæstebonde her, hvilket gods var han under? Findes der materiale om
På denne side er der flere Leerbergskifter nævnt:
http://home5.inet.tele.dk/korvej/fris379/vitten.htm
med venlig hilsen
Jens V. Olsen

Fra : Lisbeth Bonde

Dato : 05-03-02 16:31

Jeg har haft kontakt til Hinnerup arkiv - de har ikke noget så gammelt
materiale om Vitten fik jeg at vide.
Navnet Leerberg - har jeg fra de omtalte skifter.
Lisbeth

Lisbeth Bonde <lisbeth.bonde@private.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c8463a5$0$18437$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...

Fra : Poul Brodersen

Dato : 08-03-02 14:23

Kære Lisbeth
Mht. microkort vedr. Lerbjerg/Laurbjerg området kommer du ikke langt, da der
fra 1705-1814 ikke findes kirkebøger for området. Jeg har selv en ane
Christen Lauritzen, der i fkt. 1787 fra Lerbjerg er 61 år gl., indsidder og
murermester. Han er ikke i fkt. 1801. Jeg mener at Lerbjerg hørte under
godset Hagsholm, der lå i nabosognet Houlbjerg på den anden side af
amtsgrænsen Randers/Viborg. Fra Hagsholm findes der jordebøger 1736-1857 og
skifter 1741-1850.

Kan det hjælpe dig? Jeg har selv tænkt mig at søge efter skifter fra
Hagsholm. Men har ikke haft tid endnu.

Mvh
Poul Brodersen